Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Ho Pin Tung maakt comeback met KCMG in Super Taikyu Series

230220 Ho Pin Tung Taikyu portret
Ho Pin Tung maakt met een KCMG-Honda zijn comeback in de racerij

Ho Pin Tung, de laatste jaren vooral bekend als analist bij de Formule 1-uitzendingen op televisie, maakt dit jaar zijn comeback als coureur. Voor het ambitieuze KCMG-team uit Hongkong zal hij met een Honda NSX GT3 uitkomen in de Japanse Super Taikyu Series, een reeks van in totaal zeven lange-afstandswedstrijden op alle prominente Japanse circuits. Tung zal de auto delen met teameigenaar Paul Ip en de ervaren Marchy Lee. Voor de coureur uit Velp is KCMG niet onbekend: samen met het team maakte hij in 2013 zijn debuut in Le Mans. Na tien jaar is nu dus de cirkel rond.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)

Foto's: PR


Doordat hij in Hongkong woont, had Ho Pin Tung de laatste jaren ook te maken met strenge quarantaineregels, wat deelname aan races voor hem bepaald niet gemakkelijker maakte. “Nu de wereld weer van het slot gegaan is, is het een plezier om met KCMG in de Super Taikyu Series in de autosport terug te keren”, zegt Tung. “Ik verheug me erop om samen met Paul en Marchy te rijden en met een sterk team achter ons streven we ernaar om een paar bekers aan onze prijzenkasten toe te voegen.”

De Super Taikyu Series staat publicitair, zeker buiten Japan, nogal in de schaduw van de Super GT-serie, waarin de Japanse fabrikanten en niet te vergeten ook de diverse bandenmerken met een aanzienlijk marketingbudget hun deelname onder de aandacht brengen. De Super Taikyu Series ontwikkelt zich echter goed en biedt daarmee voor KCMG een aantrekkelijk speelveld. Aanvankelijk had het team al in 2020 de deelname op het programma staan, maar toen haalde de uitbraak van corona een streep door de plannen.


230220 KCMG Honda
Zo gaat de Honda NSX GT3 van KCMG voor de Super Taikyu Series eruit zien


Teameigenaar Paul Ip verklaart: “Racen in Japan is altijd spannend, de circuits zijn leuk en we hebben een goede rijdersbezetting en een goed team achter ons. De Honda NSX GT3 is super om te rijden, dus ik kan nauwelijks wachten totdat we voor tests en dan voor de eerste race in maart de baan op gaan.”

Het Super Taikyu-raceseizoen start tijdens het derde weekeinde van maart op Suzuka. Van 26 tot en met 28 mei staat de 24-uursrace op Fuji op het programma, traditioneel het hoogtepunt van het seizoen. Daarna zijn er races op Sugo, Autopolis, Motegi, Okayama en Fuji. Voor de 24 Uur van Fuji maakt ook Edoardo Liberati, die samen met Paul Ip in de GT World Challenge Asia rijdt, deel uit van het team, terwijl de vijfde rijder op een later tijdstip bekendgemaakt wordt.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet