Sportscars: DKR Engineering met winst in laatste race naar ALMS-titel, Catsburg met team GT3-kampioen
De DKR Engineering-Oreca won de laatste race en de ALMS-titel
Sahil Yoluc, Charlie Eastwood en Ayhancan Güven zijn kampioen in de Asian Le Mans Series. Na een spannende ontknoping won het trio van het Luxemburgse team DKR Engineering de afsluitende vier-uursrace op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi en stelde daarmee de kampioenstitel veilig. Daarmee is het team tevens zeker van een startplaats voor de 24 Uur van Le Mans. De LMP3-winst, zowel in de race als in het kampioenschap, was voor Graff Racing met Xavier Lloveras, Fabrice Rossello en François Heriau. In GT3 haalde het Duitse team Walkenhorst Motorsport de titel binnen met de BMW M4 GT3, bestuurd door Nicky Catsburg, Chandler Hull en Thomas Merrill. In de slotrace eindigde het trio als tweede achter de HRT-Mercedes van Al Faisal Al Zubair, Luca Stolz en Martin Konrad, die daarmee hun succes van gisteren herhaalden.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Asian Le Mans Series
Opnieuw bleef de strijd om de overwinning spannend tot aan het einde. Lange tijd leek Inter Europol Competition op weg naar succes, nadat de jonge Amerikaan Nolan Siegel in het derde uur het hoofd koel hield in een snoeihard duel met Nikita Mazepin in de nummer 98-Oreca van 99 Racing en de leiding had veroverd. Een defecte versnellingsbak in de slotfase stond het succes echter in de weg. Ook Cool Racing, de racewinnaars van gisteren met Alexandre Coigny en Malthe Jacobsen, deed mee in de strijd om de zege, maar een tijdstraf vanwege een onjuiste timing van de verplichte pitstop deed de kansen van het team teniet. Zo kwam uiteindelijk de DKR-Oreca aan de leiding, waarop Charlie Eastwood de auto met een voorsprong van iets minder dan twee seconden op Neel Jani in de 99 Racing-Oreca als winnaar over de eindstreep kon rijden. Het was voor DKR Engineering de eerste LMP2-zege, die gelijk genoeg was voor de titelwinst en daarmee een van de felbegeerde startplaatsen voor de 24 Uur van Le Mans. Cool Racing eindigde in de slotrace op de derde plaats.
LMP3-klassezege en -titel voor Graff Racing
Ook in LMP3 viel de beslissing in de titelstrijd pas in de slotfase, toen Marcos Siebert in de nummer 17-Cool Racing-Ligier Jerôme de Sadeleer in de MV2S Racing-Ligier passeerde in de strijd om de tweede plaats in de klasse. Daarmee hadden Graff Racing en MV2S Racing opeens evenveel punten, maar het grotere aantal tweede plaatsen van Graff Racing beslechtte de titelstrijd in het voordeel van het team van Jean-Philippe Grand.
De Walkenhorst-BMW met Nicky Catsburg won de GT3-titel
In GT3 leek Nicky Catsburg in de Walkenhorst-BMW op weg naar de derde overwinning van het team uit vier races, toen de lange tijd leidende Al Manar Racing-Haupt Racing Team-Mercedes met Luca Stolz in de slotfase naar binnen moest voor een tankstop, maar uiteindelijk bleek ook Catsburg de race niet zonder “splash and dash” te kunnen voltooien, zodat de Mercedes weer aan de leiding kwam en rijders Al Faisal Al Zubair, Luca Stolz en Martin Konrad hun tweede overwinning op rij konden vieren. Voor Catsburg en zijn teamgenoten Chandler Hull en Thomas Merryl was de tweede plaats na de twee overwinningen van vorige week in Dubai en de vierde plaats van gisteren in Abu Dhabi echter meer dan genoeg voor de kampioenstitel en daarmee ook een startplaats in Le Mans, al moet het team daarvoor natuurlijk op zoek naar een GTE-auto, die BMW niet (meer) in de aanbieding heeft.