Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
KNAF

Nederlandse wedstrijdleiders zijn klaar voor het nieuwe seizoen

image 6487327

Zaterdag 4 februari kwamen 18 Nederlandse wedstrijdleiders uit de disciplines autorensport, rallycross en ovalracing op het hoofdkantoor van de KNAF in Houten samen om terug te blikken op 2022 en vooruit te kijken naar komend seizoen. Een leerzame dag, waaruit blijkt dat de passie voor de sport voor alle aanwezigen de drijfveer is om ook in 2023 weer lange dagen te gaan maken op Race Control.

Tekst en foto's: Marco Antheunisse


De Nederlandse wedstrijdleiders hebben zich voorbereid op een nieuw en lang seizoen. De dag was ingedeeld rond verschillende thema’s, waarbij ook diverse gastsprekers specifieke onderwerpen kwamen toelichten, zoals bijvoorbeeld Peter Schorer die een interessante mediatraining gaf. Namens de KNAF waren vice-voorzitter Marc Boonman, bestuursleden Marc van Geel en Ralph Koks (tevens wedstrijdleider rallycross) en coördinator verenigingen & officialzaken Angela Keuper aanwezig.

image 6487327 1


Disciplines

De KNAF kent verschillende secties: karting, autorensport, rally, historische rally, rallycross, autocross, terreinsport, virtueel racen en ovalracing. Vanuit de disciplines autorensport, rallycross en ovalracing waren in totaal 18 wedstrijdleiders aanwezig.


Marc Boonman lichtte de doelstelling en de kernwaarden toe die de KNAF heeft opgesteld. De doelstelling van de KNAF is om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van veilige en sportieve kart- en autosport. De vijf kernwaarden zijn veiligheid, opleidingen, sportpromotie, innovatie & ontwikkeling en dienstverlening.


Veiligheid

Veiligheid is het belangrijkste aandachtspunt van de KNAF. Om de veiligheid van de Nederlandse kart- en autosport op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden, hanteert de KNAF  strenge voorwaarden en reglementen waaraan zowel deelnemers, hun voertuigen als organisatoren moeten voldoen.

image 6487327 6


Opleidingen

Het opleidingstraject van de KNAF is ondergebracht in KNAF Academy en omvat een programma voor zowel rijders als officials. Officials houden toezicht op de naleving van de reglementen en de veiligheid van publiek en rijders. Mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van VWS en de FIA, heeft de KNAF een breed scala aan cursussen ontwikkeld.


Sportpromotie

Als belangenbehartiger van de kart- en autosport in Nederland heeft de KNAF nauwe contacten met NOC*NSF, het ministerie van VWS, provincies, gemeenten en veel andere organisaties. Hierbij spelen zaken als milieu en veiligheid een rol, maar ook de ontwikkeling van nieuwe accommodaties, vergunningen voor evenementen en  subsidies. Met afvaardigingen op vooraanstaande posities binnen de FIA en de CIK worden de belangen van de Nederlandse kart- en autosport ook op het hoogste niveau van de sport behartigd.


Innovatie & Ontwikkeling

Belangrijkste thema’s onder de pijler Innovatie & Ontwikkeling zijn duurzaamheid en digitaal racen. Duurzaamheid is een belangrijk thema in het voortbestaan van kart- en autosport in Nederland. Virtueel racen heeft een enorm potentieel aan nieuwe autosporters. De komende jaren zet de KNAF dan ook in op een actief duurzaamheidsbeleid en de doorontwikkeling van virtueel racen in Nederland.


Dienstverlening

Het Federatiebureau is het centrale middelpunt waar leden en licentiehouders van de KNAF terecht kunnen voor hun licentie, voor vergaderingen, waar trainingen worden gegeven en waar op de simulator getraind kan worden. Het bureau is ook de locatie waar de medewerkers van de KNAF werkzaam zijn, waarbij optimalisatie en doorontwikkeling van de dienstverlening belangrijke thema’s zijn. In het veld zijn de sportcommissarissen die niet alleen scherprechter zijn bij geschillen, maar ook waar nodig dienstbaar naar organisatoren, officials en licentiehouders. Beide partijen worden waar nodig bijgestaan door de juridische commissie van de KNAF.

Bobbe Veldkamp concentratie 2


Bobbe Veldkamp
heeft voor dit jaar een serie evenementen in zijn agenda staan en zal daarbij vele dagen op Race Control doorbrengen. Daarnaast zijn er ook nog diverse official trainingsdagen en examens. Veldkamp is sinds 2008 aanwezig bij alle evenementen van V-Max Racing Management en is inmiddels ook de vaste waarde tijdens de evenementen van de Stichting Dutch Race Driver Organisation, de ACNN en de Dutch Grand Prix.

image 6487327 3


Maik Barten
is wedstrijdleider bij ovalracing op Raceway Venray en kent als één van de weinigen ook de andere kant van de medaille als coureur. Na enkele jaren karting stapte de nu 32-jarige Barten in 2010 over naar de autosport, waar hij in verschillende raceklassen uitkwam. In 2011 werd hij winnaar KNAF Talent First (het talenten programma van de KNAF) en maakte hij zijn debuut in de Toerwagen Dieselcup. Daarna volgden enkele jaren in diverse GT-klassen, waarin hij vele successen behaalde. In 2016 verlegde hij zijn focus naar de NASCAR Whelen Euro Series in een Chevrolet SS en ook dat ging hem goed af. Toch besloot hij weer terug te keren in de autorensport en nu rijdt hij samen met Eric van den Munckhof en Marco Poland in de DMV National Endurance Series 500 in Duitsland. Nu hij zelf niet meer als coureur actief is op Raceway Venray maakte dat de weg vrij om wedstrijdleider te worden in een discipline die hij dus zeer goed kent.


Jeroen steenhuis

Jeroen Steenhuis is naast wedstrijdleider ook Manager Sport & Safety op TT Circuit Assen en is daarmee fulltime met auto- en motorsport bezig. En dat laat zich zien, want op Race Control houdt hij vele ballen tegelijk in de lucht en blijft daarbij altijd ijzig kalm.
Steenhuis begon zijn carrière op Race Control toen Harry Splinter in 2000 stopte. Waar hij op TT Circuit Assen de wedstrijdleiders van de raceklassen die daar rijden ondersteunt is hij zelf ook voor verschillende disciplines als wedstrijdleider actief. Bij de enduranceraces van Creventic is hij de vaste Race Director en dat doet hij met veel plezier. In de beginjaren betekende dit 24 uur lang in actie tijdens de race en met daarna de afronding van het evenement er nog bij was hij vaak 36 uur achter elkaar in touw. Een geweldige en voldoening gevende ervaring, maar erg zwaar. Met name tijdens de nachtelijke uren, wanneer er niet veel actie op de baan is. Inmiddels is er een slaaprooster van toepassing, zodat de mensen op Race Control even vier uur pauze kunnen nemen. Als hoogtepunten noemt Steenhuis de DTM races op Assen, waar alles moet kloppen en er nauwe samenwerking met de DTM-organisatie is. Maar ook bijzondere voorvallen, zoals het afgelasten van de 24-uursrace in Dubai in 2020 door de extreme regenval en de wolkbreuk op Monza in datzelfde jaar toveren een glimlach op zijn gezicht.

Na een lange dag vol informatie zijn de Nederlandse wedstrijdleiders klaar voor seizoen 2023!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet