Sportscars: Algarve Pro Racing wint eerste race Asian Le Mans Series, Nicky Catsburg rijdt Walkenhorst-BMW naar GT-winst (lang)
Nicky Catsburg reed de Walkenhorst-BMW naar winst in de GT-klasse
De Algarve Pro Racing-Oreca met James Allen, John Falb en Kyffin Simpson heeft de eerste van in totaal vier vier-uursraces van de Asian Le Mans Series gewonnen. Op Dubai Autodrome ging de zege in LMP3 naar het Franse MV2S Racing met Jerôme de Sadeleer, Viacheslav Gulak en Fabien Lavergne in de Ligier, terwijl het Duitse team Walkenhorst Motorsport met Nicky Catsburg, Chandler Hull en Thomas Merrill de GT-klasse won.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Walkenhorst Motorsport, Asian Le Mans Series
Winst voor Algarve Pro Racing in de eerste ALMS-race van het seizoen
Een snellere laatste pitstop bleek voor Algarve Pro Racing cruciaal in de strijd om de eerste plaats met het DKR-team. Zo werd James Allen uiteindelijk met een voorsprong van negen seconden afgevlagd. De van pole gestarte Inter Europol-Oreca van Nolan Siegel, Christian Bogle en Charlie Crews leek ook lange tijd een kanshebber voor het podium, maar met nog een halfuur te gaan betekende een defecte linker achterwielophanging het einde van de kansen van het Poolse team. Daarmee was de weg vrij voor het onder Britse vlag rijdende 99 Racing van Neel Jani, Nikita Mazepin en Gonçalo Gomez, dat zijn racedebuut als derde afsloot.
Van tevoren was er nogal wat te doen geweest over de bezetting van het team, waarbij eerst Ben Barnicoat vertrok (officieel vanwege samenvallende andere verplichtingen). Vervolgens kwam de Spanjaard Felix Porteiro aan boord, maar de FIA wijzigde de status van de oud-WTCC-coureur van brons naar zolder, waardoor hij ook geen optie meer was. Daarna stond Warren Hughes even op de lijst, maar uiteindelijk was het de Portugees Gomes die de vacante positie invulde.
MV2S won de LM3-klasse
De strijd in LMP3 werd in het laatste halfuur beslist in het voordeel van MV2S, toen Fabien Lavergne de nummer 8-Graff Racing-Ligier met Xavier Lloveras achter het stuur passeerde. Lavergne wist de Graff-Ligier vervolgens achter zich te houden en won met een marge van slechts 3,825 seconden. De derde plaats in de klasse was voor de nummer 1-CD Sport-Ligier van Michael Jensen, Nick Adcock en Valdemar Eriksen. Deze categorie bracht drama voor het Britse Nielsen Racing, dat met Tony Wells en Matt Bell de leiding in handen had, maar de winstkansen in rook zag opgaan toen de auto in de pits niet meer startte.
In de GT3-klasse liep het uit op een “fuel run”, waarbij alle kandidaten voor de zege in de slotfase nog een keer naar binnen moesten voor brandstof, inclusief Nicky Catsburg in de nummer 34-Walkenhorst-BMW, die hij deelde met de Amerikanen Chandler Hull en Thomas Merrill. De BMW had gedurende het grootste deel van de race het GT-veld aangevoerd en uiteindelijk wist Catsburg na de laatste stop ook de leiding weer over te nemen van Luca Stolz in de nummer 7-Haupt Racing Team-Mercedes. Uiteindelijk verloor Stolz nog een plek aan Fabian Schiller in de nummer 10-Getspeed-Mercedes, zodat Schiller, Raffaele Marciello en Florian Scholze achter de winnende Walkenhorst-BMW als tweede eindigden en Al Faisal Al Zubair, Luca Stolz en Martin Konrad in de HRT-Mercedes als derde geklasseerd werden.
Morgen staat al de volgende vier-uursrace in de Asian Le Mans Series op het programma, opnieuw op Dubai Autodrome. De start is om 15.00 uur lokale tijd, 12.00 uur in Nederland, een livestream is te vinden op de website van de serie.