Racing Shows: Sportieve focus op het 100e Autosalon Brussel
Na een gedwongen Corona-afwezigheid in de laatste jaren gaat komende zaterdag de 100e Editie van het Brusselse Autosalon in de Heysel paleizen van start. In totaal toch maar liefst 50 merken aanwezig maar de grootste afwezigen zijn natuurlijk Ferrari en Mercedes. De afwezigheid van Ferrari werd ruim gecompenseerd door de Stellantis Groep die met diverse sportieve modellen o.a. Alfa Romeo en Maserati wel present tekende. Het Chinese merk Seres pakte de zaken met haar presentatie groots aan. Die was vanuit Brussel wereldwijd te volgen. Op het gebied van de autosport troffen we zelfs meer aan dan wij eigenlijk verwacht hadden. Evenals in Maastricht ook hier de focus op Retro F1 auto's van een wat jongere generatie.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Sportieve focus op het 100e Autosalon Brussel
Elektrisch, waterstof of gewone brandstof. Er lag een behoorlijke focus op zowel bestaande als toekomstige technologieën. Autosport heeft altijd een belangrijk rol gespeeld in zowel de evolutie als de revolutie van bestaande technieken. Een groot aantal fabrikanten focust zich op EV maar bij Alpine richt men zich dan weer op waterstof. Maar ook het recente retro verleden van de Formule 1 werd niet vergeten. Zo toonde de firma Caira een prachtige collectie Formule 1 bolides. Hoewel hetgeen succes was, is het misschien wel passend om de intro te beginnen met de EuroBrun F1 auto uit 1989 waarbij de vorige week overleden Wiet Huidekoper nauw betrokken was. De auto werd destijds gereden door Gregor Foitek en Oscar Larrauri. Nissan presenteerde de Ariya Concept FE racer uit 2021. Het was eigenlijk een studie voor een nieuwe generatie Formule E auto's. In principe het idee dat Indycar al jaren geleden had. Tijd om eens een sportief rondje op het salon in Brussel te gaan maken.

De EuroBrun uit 1989 bracht niet het succes waarop men gehoopt had. De vorige week overleden Wiet Huidekoper was er nauw bij betrokken

De Sauber C17 uit 1998 waarmee Johnny Herbert enkele mooi resultaten wist te boeken. Destijds was engineer Armand Broekmans ook bij het Sauber project betrokken.

De Arrows A10-01 Megatron BMW van Eddie Cheever uit 1988.

Mooi maar te weinig resultaat. De allerlaatste Sauber F1 09 04 waarmee o.a Robert Kubica reed. Het laatste F1 project waaraan BMW destijds verbonden was.

A Propos BMW. Eindelijk konden we de nieuwe versie van de BMW 3.0 CSL ook in het echt in Brussel bewonderen. Het blijft mooi.

Zou het nog met het studiemodel geracet gaan worden? Het zou in ieder geval wel mooi zijn.
De WRT BMW M4 GT3 van WRT is dit weekend zowel op de livestreams van uit Dubai te volgen of in Brussel te bewonderen.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Sportieve focus op het 100e Autosalon Brussel
Elektrisch, waterstof of gewone brandstof. Er lag een behoorlijke focus op zowel bestaande als toekomstige technologieën. Autosport heeft altijd een belangrijk rol gespeeld in zowel de evolutie als de revolutie van bestaande technieken. Een groot aantal fabrikanten focust zich op EV maar bij Alpine richt men zich dan weer op waterstof. Maar ook het recente retro verleden van de Formule 1 werd niet vergeten. Zo toonde de firma Caira een prachtige collectie Formule 1 bolides. Hoewel hetgeen succes was, is het misschien wel passend om de intro te beginnen met de EuroBrun F1 auto uit 1989 waarbij de vorige week overleden Wiet Huidekoper nauw betrokken was. De auto werd destijds gereden door Gregor Foitek en Oscar Larrauri. Nissan presenteerde de Ariya Concept FE racer uit 2021. Het was eigenlijk een studie voor een nieuwe generatie Formule E auto's. In principe het idee dat Indycar al jaren geleden had. Tijd om eens een sportief rondje op het salon in Brussel te gaan maken.
De EuroBrun uit 1989 bracht niet het succes waarop men gehoopt had. De vorige week overleden Wiet Huidekoper was er nauw bij betrokken
De Sauber C17 uit 1998 waarmee Johnny Herbert enkele mooi resultaten wist te boeken. Destijds was engineer Armand Broekmans ook bij het Sauber project betrokken.
De Arrows A10-01 Megatron BMW van Eddie Cheever uit 1988.
Mooi maar te weinig resultaat. De allerlaatste Sauber F1 09 04 waarmee o.a Robert Kubica reed. Het laatste F1 project waaraan BMW destijds verbonden was.
A Propos BMW. Eindelijk konden we de nieuwe versie van de BMW 3.0 CSL ook in het echt in Brussel bewonderen. Het blijft mooi.
Zou het nog met het studiemodel geracet gaan worden? Het zou in ieder geval wel mooi zijn.