Formule 1: Samenvatting F1-nieuws week 2

Autosport.nl presenteert een wekelijkse samenvatting van alle nieuwtjes en weetjes uit de wereld van de Formule 1. Terwijl het jaar 2023 nog maar net van start is en de F1-wereld zich opmaakt voor de wintertests in Bahrein, zet Autosport.nl alle nieuwtjes van de afgelopen week op een rijtje.
Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto: Mercedes
Grand Prix China gaat definitief niet door
Rondom de jaarwisseling ontstonden er geluiden in de F1-wandelgangen dat de Chinese Grand Prix van 2023 misschien toch wél door zou gaan. China was immers druk bezig om de ingrijpende maatregelen tegen covid-19 langzamerhand los te laten, waardoor de strenge inreisvoorwaarden ook zouden worden losgelaten. Ook was de overheid druk met de organisatoren in gesprek om het Grand Prix-weekend toch door te laten gaan.
Inmiddels hebben bronnen binnen Formule 1-wereld gemeld dat de Grand Prix van China definitief niet door zal gaan. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de gesprekken toch vanwege de coronapandemie-moeilijkheden stukgelopen. Het betekent dat de Formule 1-kalender een ruimte van maar liefst vier weken zal hebben tussen de Grands Prix van Australië en Azerbeidzjan. Ook betekent het nieuws dat er opnieuw niet op het Shanghai International Circuit geracet zal worden; de laatste race op deze locatie dateert alweer van 2019.
Bestaande Formule 1-teams willen verhoging inschrijfgeld voor nieuwe deelnemers zien
De rel rondom de potentiële komst van Andretti-Cadillac heeft inmiddels een nieuw hoofdstuk. Naar verluidt zouden de teambazen van de huidige Formule 1-teams namelijk het toegangsgeld voor nieuwe teams willen verhogen. Momenteel moeten nieuwe F1-deelnemers een bedrag van 200 miljoen dollar op tafel leggen; het monsterbedrag zal vervolgens onder de bestaande F1-teams worden verdeeld om het verminderde aandeel in het prijzengeld te compenseren. Met het oog op de recente groei van de markt rondom de Formule 1, willen de huidige Formule 1-teams dat bedrag verhogen naar 600 tot 700 miljoen dollar in totaal.
De Concorde-verbintenis heeft het bedrag van 200 miljoen dollar echter tot en met 2025 vergrendeld. Dit betekent dat er pas in dat jaar weer gepraat zou kunnen worden over het potentieel verhogen van het inschrijfbedrag. Of en wat het antwoord zal zijn op de blokkades van de huidige Formule 1-teams, is nog afwachten geblazen. De Andretti-Cadillac-rel betekent in ieder geval dat er in de winterstop genoeg voor de Formule 1-fan te volgen valt.
Panthera Team Asia F1-project wil in 2026 deel van de Formule 1-grid zijn
Met de recente aankondiging van FIA President Mohammed Ben Sulayem dat de internationale autosportbond het inschrijfproces voor nieuwe F1-teams makkelijker wil maken, heeft meteen voor een nieuwe ontwikkeling gezorgd. Het Panthera Team Asia F1-project heeft namelijk publiekelijk aangekondigd het jaar 2026 in vizier te hebben om dan in de razendsnelle competitie mee te willen doen.
In een exclusief interview met Planetf1.com, vertelt medeoprichter Benjamin Durand dat zijn organisatie klaar staat wanneer het groenlichtsignaal zal vallen. De ondernemer geeft aan dat zijn team momenteel op de FIA wacht op de aanvulling van inschrijfvoorwaarden. Naar verwachting zal het proces 'eind deze maand' worden verduidelijkt, aldus Durand. Het Panthera Project lijkt serieuze plannen te hebben; in de toekomst wil het team naast een officiële Formule 1-deelname ook een junioracademie oprichten dat zich specifiek richt op het opleiden van Aziatische racetalenten. Ook zou zijn organisatie al gesprekken hebben gevoerd met een bestaande motorfabrikant; naar verluidt zou het om Renault gaan. Volgens Durand staat 2026 in het vizier om dan de toetrede tot de koningsklasse te gaan maken. Wanneer de FIA haar nieuwe inschrijvingsprocedure heeft voltooid, zullen ontwikkelingen van potentieel nieuwe Formule 1-teams ongetwijfeld volgen.