Intercontinental GT: Calado, Fuoco en Pier Guidi winnen Gulf 12 Hours na problemen voor Audi en Mercedes-AMG
34 auto's namen deel aan de laatste GT-race van 2022
Yas Marina Circuit in Abu Dhabi speelde deze zondag gastheer van de Gulf 12 Hours, de seizoensfinale van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. De Mercedessen van GruppeM Racing leken de grote favorieten, maar ze vielen in de beginfase al uit en ook de beste Audi in het veld, de R8 LMS Evo II van Tresor Attempto Racing, zag het zwart-witgeblokt niet. Daar maakten de Ferrari's goed gebruik van om een 1-2-resultaat te scoren met AF Corse. James Calado, Antonio Fuoco en Alessandro Pier Guidi wonnen voor Nicklas Nielsen, Davide Rigon en Alessio Rovera. GruppeM-coureur Dani Juncadella wist nog wel het rijderskampioenschap op zijn naam te schrijven. Mercedes-AMG pakte voor het eerste de titel in het merkenkampioenschap.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR
GruppeM-teamgenoten Maro Engel en Raffaele Marciello begonnen vanaf de voorste startrij. Na de openingsronde kwamen ze echter meteen naar binnen om één van de tien verplichte pit stops achter de rug te hebben evenals Kelvin van der Linde (Audi Sport Team Tresor) die vanaf P3 de race was aangevangen. Er werd dus meteen al gedacht aan alternatieve strategieën. Ook Luca Stolz (Al Manar Racing by GetSpeed), die alleen nog kans maakte op het kampioenschap als hij de race won, kwam vroeg naar binnen. Binnen veertig minuten spoot er echter water uit de auto van Engel in de remzones en zou uitvallen met waterdrukproblemen. De auto van Marciello zou een uur later hetzelfde lot ondergaan.
Ellis, Habul en Konrad trotseerden de regen op weg naar de eerste finishplek in de Pro-Am-klasse
Halverwege de race was het duidelijk dat de strijd om de overwinning zou gaan tussen de Ferrari's van AF Corse, de Mercedes-AMG van Al Manar Racing by GetSpeed en de Audi's van Tresor Attempto Racing en Saintéloc Racing. Drie uur voor het einde was Van der Lindes teamgenoot Dennis Marschall hard aan het pushen om Pier Guidi en Christophe Haase (Audi Sport Team Saintéloc) bij te benen, maar de Duitser maakte contact met GT Cup-leider Ivan Jacoma (Centri Porsche Ticino). Hij viel uit met een kapotte ophanging. De Audi van het Saintéloc Junior Team domineerde de Silver Cup, maar Gilles Magnus moest de auto aan de kant zetten met mechanische problemen in de laatste anderhalf uur. Fuoco reed een foutloze laatste stint en won samen met Calado en Pier Guidi. Het werd een 1-2-resultaat voor AF Corse, toen Stolz terugviel buiten de podiumplaatsen door een langzame, laatste pit stop. Nielsen wist Haases teamgenoot Patric Niederhauser van zich af te schudden en werd tweede samen met Rigon en Rovera. Haase en Niederhauser deelden de derde plaats met GT3-debutant Erwan Bastard. Stolz werd vierde samen met Fabian Schiller en Al Faisal Al Zubair.
Ferrari wist ervoor te zorgen dat Mercedes-AMG niet elke race dit seizoen zou winnen in het Intercontinentale GT-kampioenschap
Philip Ellis, Kenny Habul en Martin Konrad (SunEnergy1 by SPS) wonnen in de Pro-Am-klasse door geweldig als vijfde algemeen te finishen. Ze versloegen daarmee de twee McLarens van Garage 59 waarbij Benji Goethe, Marvin Kirchhöfer en Alexander West voor Eddie Cheever III, Chris Froggatt, Jonathan Hui en Kevin Tse werden geklasseerd. Daartussen op de zevende positie eindigde de MDK Motorsports-Ferrari van Mark Kvamme en vader-en-zoon Jan en Kevin Magnussen. Alex Aka, Pietro Delli Guanti en Finlay Hutchison (Tresor Attempto Racing) verloren een aantal ronden door versnellingsbakproblemen, maar toch zegevierden ze in de Silver Cup na het uitvallen van Simon Gachet, Lucas Légeret en Magnus. Isa Al Khalifa en Martin Kodrić die naar Abu Dhabi kwamen als regerend winnaars van de Gulf 12 Hours, maakten de algemene top tien af samen met Hunter Abbott in een Mercedes-AMG van 2 Seas Motorsport.
De zege in de Silver Cup kwam als een verrassing voor Aka, Delli Guanti en Hutchison
AF Corse bezette het volledige podium in de categorie voor amateurrijders. Louis Prette en Philippe Prette pakten de overwinning in de Am-klasse samen met Conrad Grunewald en Jean-Claude Saada voor teamgenoten Stefano Costantini, "Alex Fox", Laurent De Meeus & Jamie Stanley en Alessandro Cozzi, Tani Hanna, Gabriele Lancieri & Giorgio Sernagiotto. De familie Kox werd indrukwekkend vijfde in de klasse. Peter en Stéphane deelden een Porsche van Saalocin Racing met Tom Boonen en Nico Pronk. Boonen ging in de slotfase nog bijna over de kop na een tik van Grunewald in de snelle, derde bocht. In de beginfase kwam er uit het niets een regenbui over het circuit. Matúš Výboh liep schade op, waardoor de kansen van Team Baron Motorsport Middle East al gauw verkeken waren. Ook David Fairbrother in een Porsche Cup-auto van Duel Racing by Toro Verde crashte flink op de natte baan. Hij liep een schouderblessure op. Ondanks het contact met Marschall en een lekke band in de laatste drie minuten, wonnen Alex Fontana, Jacoma en Ashish Patel de GT Cup-klasse.
Grunewald, de Prette-broers en Saada hadden drie ronden voorsprong op de rest van de Am-competitie
De voorsprong van Juncadella in de tussenstand was groot genoeg dat zijn titelkansen alleen bedreigd werden, als Stolz de race zou winnen. Aangezien Stolz als vierde finishte, is de Spanjaard dus de rijderskampioen in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Na vier titels voor Audi Sport en twee voor Porsche was nu Mercedes-AMG eindelijk aan de beurt in het merkenkampioenschap. Habul en Konrad zijn de winnaars van de Pro-Am Challenge.
Juncadella viert de rijderstitel met de turquoise-goude aardbol-trofee
UITSLAG RACE
In 2023 zal het Intercontinentale GT-kampioenschap voor het eerst sinds 2019 weer alle continenten af doen: de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour in Australië en Joburg Kyalami 9 Hour in Zuid-Afrika in Februari, de CrowdStrike 24 Hours of Spa in België in de zomer, de Indianapolis 8 Hour presented by AWS in de Verenigde Staten in oktober en de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi op een nog te bepalen datum.