GT

Div: 20 rijders in BMW-fabriekskader voor 2023, deel autosportactiviteiten bekend

221208 BMW WRT
Het Belgische team WRT vertegenwoordigt de BMW-kleuren in GTWCE en IGTC

Tijdens een bijeenkomst voor geselecteerde mediavertegenwoordigers in München maakte BMW nadere details over het raceprogramma voor 2023 en het kader van fabrieksrijders voor het komende seizoen bekend. Het was handig dat veel journalisten toch al in München waren vanwege de ADAC-persconferentie over de DTM aan het begin van de middag. Uiteraard speelt de DTM ook een rol in de plannen voor BMW, maar het is nog te vroeg om daarover concrete mededelingen te kunnen doen. Wel staan de deelname van het Beierse merk aan het IMSA WeatherTech SportCar Championship met de BMW M Hybrid V8 en de GT World Challenge Europe, de Intercontinental GT Challenge en de 24-uursrace op de Nürburgring met de BMW M4 GT3 vast. De beide Belgen Dries Vanthoor en Charles Weerts werden opgenomen in het kader van fabrieksrijders.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: BMW

"Het lijken wel de Belgische Motoren Werke", grapte een collega naar aanleiding van de bekendmaking van Dries Vanthoor en Charles Weerts als fabrieksrijders. Eerder al keerde Maxime Martin na een aantal jaren bij Aston Martin terug bij BMW, terwijl ook het team WRT voor Belgische inbreng bij het wit-blauwe merk zorgt. Na de overstap van WRT van Audi naar BMW lag de komst van Vanthoor en Weerts voor de hand. Charles Weerts, die zich de afgelopen seizoenen uitstekend ontwikkeld heeft, hoort als zoon van mede-teameigenaar Yves Weerts bij WRT tot de inventaris en Dries Vanthoor bracht hem in de loop der jaren naar een steeds hoger niveau. Dat ook Robin Frijns, die eveneens een nauwe band met WRT onderhoudt, een serieuze kandidaat bij BMW is, naar alle waarschijnlijkheid voor het LMDh-programma in het FIA WEC vanaf 2024, is al maandenlang bekend.

221208 BMW Vanthoor Dries Vanthoor werd opgenomen in het kader van BMW-fabrieksrijders

Onze landgenoot Franciscus van Meel, directeur van BMW M GmbH, sprak over een "opwindend seizoen" in 2023, waarin de nieuwe BMW M Hybrid V8 in het middelpunt staat. In Amerika racet de auto komend jaar al, waarvoor het fabrieksteam RLL deze week deelnam aan de tweedaagse IMSA-test in Daytona, terwijl het team WRT volgend jaar met testwerk begint in de aanloop naar een volledig FIA WEC-programma in 2024. In de IMSA-serie komen volgend jaar Connor De Phillippi, Nick Yelloly, Philipp Eng en Augusto Farfus voor BMW in actie, die bij de lange races in Daytona en Sebring ondersteuning krijgen van Sheldon van der Linde en Marco Wittmann. Ook Colton Herta start in Daytona met de BMW M Hybrid V8.

Daarnaast blijft BMW actief in de GT-racerij, inclusief de nieuwe aanwinsten René Rast, Maxime Martin, Dries Vanthoor en Charles Weerts. In totaal bestaat het kader van fabrieksrijders bij het merk voor komend seizoen uit niet minder dan 20 coureurs. Het WRT-team komt in actie in de GT World Challenge Europe en de Intercontinental GT Challenge, beginnend met de 12 Uur van Bathurst in februari. Rijders worden op een later tijdstip bekendgemaakt. Ook tijdens de 24 Uur van Dubai komt WRT met de BMW M4 GT3 in actie.

221208 BMW Spengler
Bruno Spengler wordt ambassadeur voor BMW sim racing en BMW Group Classic

Het Duitse ROWE Racing komt met twee BMW's aan de start tijdens de 24 Uur van de Nürburgring en zet met fabrieksondersteuning ook twee BMW's tijdens de Endurance Cup van de GT World Challenge Europe in. In de 24-uursrace de Nürburgring rijdt ook het RMG-team, dat daarnaast de ontwikkeling van diverse BMW-M-raceauto's voortzet. Tenslotte werd bekendgemaakt dat de Canadees Bruno Spengler een nieuwe taak krijgt: naast de deelname aan meerdere internationale races met de BMW M4 GT3 wordt hij ambassadeur voor BMW sim racing en BMW Group Classic.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet