DTM: ADAC maakt kalender en structuur DTM-raceweekeinden voor 2023 bekend, DTM terug naar Zandvoort
Zo ziet de DTM-kalender er voor 2023 uit
De kogel is door de kerk: nog geen week na het nieuws over de overname van de DTM door de ADAC is er nu niet alleen een kalender, maar ook meer duidelijkheid over de structuur van de race-evenementen die in 2023 onder auspiciën van de ADAC gehouden worden. De DTM blijft in zijn huidige vorm grotendeels behouden, met één rijder per auto en twee sprintraces per weekeinde, inclusief een zo snel mogelijke pitstop. De ADAC GT Masters gaat meer de nadruk leggen op semi-amateurs en wordt tijdens de races gecombineerd met de LMP3-prototypes, die nu tijdens de ADAC Prototype Cup rijden. Dit pakket krijgt als titel "DTM Endurance". Het goede nieuws: onder de vlag van de ADAC keert de DTM ook weer terug naar CM.com Circuit Zandvoort, waar van 23 tot en met 25 juni gereden wordt.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ADAC
Tijdens een goed bezochte persconferentie in het hoofdkwartier van de ADAC in München deden Dr. Gerd Ennser, sportpresident van de ADAC, en Thomas Voss, hoofd ADAC Motorsport, onder de deskundige leiding van Kay-Oliver Langendorff, hoofd communicatie sport en klassieke auto's van de ADAC, nadere details over de geplande structuur en activiteiten uit de doeken. Opmerkelijk genoeg vond de presentatie, die ook online werd gestreamd, volledig in het Duits plaats, wat voor diverse buitenlandse journalisten, die de stream ook volgden, voor de nodige hoofdbrekens zorgde. Voor een serie met een internationale status als de DTM mag toch op z'n minst een simultaanvertaling, of liever nog Engels als voertaal worden verwacht. Daar ligt dus nog ontwikkelingspotentieel.
Belangrijk is echter dat er op korte termijn een kalender samengesteld kon worden. Daarop staan de bekende ADAC-evenementen met een sterke nadruk op de Duitse circuits: Oschersleben, Nürburgring, Lausitzring, Sachsenring en Hockenheim, en twee circuits in aangrenzende landen, te weten de Red Bull Ring in Oostenrijk en CM.com Circuit Zandvoort in ons land (hoewel op het kaartje dat tijdens de persconferentie getoond werd nog de locatie van Assen te zien was). Daarnaast wordt de Norisring opgenomen in het programma, een van de grootste autosportevenementen in Duitsland.
Het seizoen begint relatief laat, op 27 en 28 mei, om alle betrokkenen genoeg tijd te geven om hun programma's voor te bereiden. In augustus en september staan er telkens twee evenementen op het programma, in de overige maanden tot aan de finale op 21 en 22 oktober op Hockenheim telkens één raceweekeinde. Het plan is om tijdens zeven van de acht raceweekeinden ook de "DTM Endurance" met ADAC GT Masters en ADAC Prototype Cup te laten rijden, de DTM als topklasse komt bij alle evenementen in actie.
De DTM zal voortaan gebruik maken van de 'balance of performance' van de SRO in plaats van die van het Oostenrijkse AVL, en van Pirelli-banden, net als dat in de meeste overige GT-series het geval is. Het Italiaanse merk neemt daarmee de plaats in van Michelin, dat de afgelopen twee jaar de DTM-banden leverde.
De Porsche Carrera Cup Deutschland, die eerder dit jaar het bestaande contract met de ADAC verlengde, keert daarmee ook terug in het voorprogramma van de DTM, waarvan de serie jarenlang deel uitmaakte. Ook de BMW M2 Cup, de afgelopen twee jaar deel van het DTM-pakket, verhuist mee naar de ADAC-weekeinde. De DTM Trophy daartentegen wordt na drie seizoenen niet voortgezet, de ADAC GT4 Germany blijft wel behouden. Wat er met de TCR Germany gebeurt, is nog enigszins onzeker.
Kalender DTM 2023:
26-28 mei: Motorsport Arena Oschersleben (D)
23-25 juni: CM.com Circuit Zandvoort (NL)
7-9 juli: Norisring (D)
4-6 augustus: Nürburgring (D)
18-20 augustus: Lausitzring (D)
8-10 september: Sachsenring (D)
22-24 september: Red Bull Ring (A)
20-22 oktober: Hockenheimring Baden-Württemberg (D)