Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Australia: Shahin verslaat Talbot voor tweede kampioenschap op rij in spektakel in Adelaide

221204 Start
Met 21 auto's had Adelaide het grootste Australisch GT-veld van dit seizoen

De laatste ronde van de Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS werd gehouden op de straten van Adelaide in het voorprogramma van de Repco Supercars. In plaats van twee races van ieder een uur werden drie races van ieder veertig minuten verreden. De kampioenschappen in alle klasses – Pro-Am, Am, Trophy voor oudere GT3-auto's en GT4 – lagen nog voor het grijpen. Yasser Shahin (The Bend Motorsport Park) wist zijn tweede titel op rij te pakken. Hij werd verzekerd van het kampioenschap door de laatste sprint te winnen samen met Christopher Mies op de zondagochtend.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

De kampioenschapskansen van Prince Jefri Ibrahim (Triple Eight Race Engineering) waren in de kwalificatie al voorbij. De Maleisiër crashte hard loodrecht op een betonnen muur bij het aanremmen van de de laatste bocht. De Mercedes-AMG die hij deelde met Nick Foster, kon niet deelnemen door de schade aan het chassis. Liam Talbot (Shannons Insurance) was het snelst in de eerste kwalificatie en leidde de start van Race 1 vanaf pole positie voor Shahin, Tony Bates (C-Tech Laser), Am-klasse polesitter Ross Poulakis (Harrolds Volante Rosso Racing) en Trophy-klasse polesitter Sergio Pires (Valmont Racing) wiens teamgenoot Brad Schumacher de leider was in de tussenstand van de divisie voor oudere GT3-auto's. Mike Sheargold (RAM Motorsport) viel terug buiten de podiumposities van de Am-klasse en kreeg een tik van de Bentley van Matt Belford (KMB Motorsport) die uitviel met schade. Sheargold werd op zijn beurt in de rondte gespind door Ash Samadi (MPC).

221202 FosterIbrahim
De zwaar beschadigde donkerblauw-en-chrome Mercedes-AMG van Foster en Prince Jefri Ibrahim

Talbot had een langzame stop tijdens de verplichte rijderswissels, waardoor zijn teamgenoot Fraser Ross achter Mies terechtkwam. Kelvin van der Linde had de Audi van Bates overgenomen en passeerde Ross om vervolgens de aanval in te zetten op Mies. Ze raakten elkaar zelfs nog in de haarspeldbocht na Brabham Straight, maar Mies wist de Zuid-Afrikaan achter zich te houden om zo Race 1 te winnen samen met Shahin. Achter Bates & Van der Linde en Ross & Talbot won Poulakis de Am-klasse, ondanks dat hij de muur raakte bij het ingaan van de pitstraat. Gary Higgon en Paul Stokell (KFC Racing) werden tweede en dat was genoeg om de titel voor amateurrijders alvast op hun naam te schrijven. Marc Cini (Hallmarc) spinde Matt Stoupas (KFC Racing) om zo het podium in die klasse te bereiken. Pires en Schumacher zegevierden in de Trophy-klasse voor de Porsche Cup-auto van Tom Sargent (Tegra Australia) en Schumachers rivaal Michael Kokkinos (Launch Racing). Samadi duwde Mark Griffith en Paul Morris (Daimler Trucks Brisbane) van de baan, waardoor Christos Batzios en Sam Brabham (Harrolds Volante Rosso Racing) de eerste plek konden pakken in de GT4-klasse. Pro-Am-deelnemers Prince Abu Bakar Ibrahim & Jamie Whincup (Triple Eight Race Engineering) en Michael Bailey & Brett Hobson (KMB Motorsport) vielen laat uit door technische problemen en een klap tegen de bandenstapel in de Senna Chicane, respectievelijk.

221202 HiggonStokell
KFC Racing had een prima seizoen achter de rug in de Am-klasse met twee overwinningen voor Matt Stoupas en een kampioenschap voor Higgon en Stokell

UITSLAG RACE 1

Van der Linde ving Race 2 op zaterdagochtend aan vanaf de eerste startplek voor Mies, Whincup, Hobson en Ross. Garth Walden (RAM Motorsport) had de pole positie in de Am-klasse voor Poulakis, Cini en Theo Koundouris (Supabarn). Ross had niet de beste start en verloor plaatsen aan Poulakis, die de eerste plek in de Am-klasse pakte, en Walden. Belford was de hoogst geklasseerde Trophy-deelnemer, maar maakte een flink ongeluk mee na contact met Stoupas. Dat was meteen het einde van het hele weekend voor Belford, terwijl Stoupas nog achteraan het veld kon aansluiten met minimale schade. Sargent nam de eerste positie over in de Trophy-klasse. Bij de herstart gingen Walden en Ross meteen voorbij aan Poulakis en Ross passeerde daarna ook Walden om weer terug te komen op de vijfde plek.

221202 Kokkinos
De oude Audi R8 LMS ultra van Kokkinos die door de pech van Schumacher de Trophy-titel op zijn naam kon schrijven

Bates bleef vooraan na de verplichte pit stops voor Prince Abu Bakar Ibrahim en Talbot, terwijl Shahin terugviel naar P4, nadat Mies de ingang van de pitstraat had gemist. Bates zag als eerste de zwart-witgeblokte vlag, maar hij en Van der Linde werden bestraft voor het overtreden van een Safety Car-regel en dus ging de zege van Race 2 naar Ross en Talbot die voorbij waren gestoken aan Prince Abu Bakar Ibrahim en Whincup. Shahin en Mies werden vierde voor Am-klassewinnaar Poulakis. De laatstgenoemde had de Mercedes-AMG van Sheargold en Walden ingehaald evenals de Audi van James en Theo Koundouris. Sargeant pakte de winst in de Trophy-klasse voor Kokkinos. Laat in de race crashte Pires zwaar na contact met Higgon. De Valmont Racing-coureur brak zijn sleutelbeen en moest zich terugtrekken voor de rest van het weekend. Dat beëindigde ook meteen de kampioenschapskansen van Schumacher. De Trophy-titel ging richting Kokkinos. Griffith en Morris zegevierden ditmaal wel in de GT4-klasse.

221203 RossTalbot
Ross en Talbot wonnen op de zaterdag om de kampioenschapskansen van de laatstgenoemde in leven te houden tot de laatste race van het seizoen

UITSLAG RACE 2

Talbot mocht de derde en laatste race in Adelaide vanaf de eerste positie aanvangen voor Shahin, Bates, Ibrahim, Bailey. Daarachter verloor Poulakis de leiding in de Am-klasse aan James Koundouris, terwijl Sargent en Kokkinos vochten om de eerste plek in de Trophy-klasse. Poulakis werd vervolgens aangevallen door Stoupas en de twee maakten contact. De laatstgenoemde raakte de muur hard bij het uitkomen van de haarspeldbocht en dat zorgde voor een lange neutralisatie. De Safety Car kwam binnen samen met de koplopers, omdat het ook tijd was voor de verplichte pit stops. Mies ging voorbij aan Ross om de leiding af te pakken, maar er waren bezorgde gezichten bij het The Bend Motorsport Park-team, omdat er veel vloeistof uit de Audi lekte.

221204 Sargent
Sargent, een kampioen in de Porsche Sprint Challenge Australia, verraste door twee zeges in de Trophy-klasse te pakken met een Porsche Cup-auto

Terwijl Ross, Van der Linde en Hobson vochten om de podiumplaatsen, kon Mies ontsnappen met de eerste positie in handen. Walden nam de leiding over in de Am-klasse voor Stokell en Theo Koundouris. De teruggevallen beschadigde Mercedes-AMG van Poulakis crashte. De pit stop van Van der Linde bleek te kort te zijn geweest en viel terug van P2 naar P6, voordat de Safety Car op de baan kwam. Mies kon een gat slaan naar Ross na de herstart, omdat de laatstgenoemde werd opgehouden door Kokkinos. De Duitser zag als eerste het zwart-witgeblokt en bezorgde Shahin zijn tweede kampioenschap op rij. Achter Ross en Talbot pakten Ibrahim en Whincup de laatste plek op het podium. Het Triple Eight Race Engineering-duo kon nog net Bates en Van der Linde achter zich houden. Sheargold en Walden wonnen in de Am-klasse voor Higgon en Stokell en de Koundouris-broers, terwijl Sargent zegevierde in de Trophy-klasse. Batzios en Brabham wonnen in de GT4-klasse, maar het was niet genoeg om Griffith af te houden van die titel.

221203 MiesShahin
Shahin op weg naar zijn tweede Australisch GT-kampioenschap op rij, het seizoen afsluitend met een overwinning

UITSLAG RACE 3

De kalender voor de Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS voor 2023 is nog niet bekendgemaakt, maar wel is aangekondigd dat er een terugkeer naar Adelaide op de planning staat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet