Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Feeney the Kid bezorgt Holden waardig afscheid uit de Supercars in Adelaide

De pas 20-jarige Broc Feeney heeft het vertrouwen dat men bij Red Bull Ampol Racing in hem stelde volledig waar gemaakt. De opvolger van teambaas Jamie Whincup als rijder behaalde in Adelaide na een overtuigende wedstrijd zijn eerste Supercar-overwinning. Precies de allerlaatste voor Holden ooit. De productie van het merk is in Australië al enkele jaren geleden stilgelegd. Een historische overwinning waarmee ook de "echte toerwagens ofwel sedans" in 2023 uit het kampioenschap verdwenen zijn. De Holden wordt door de GT-achtige Chevrolet Camaro vervangen. Ruim 258.000 bezoekers waren in Adelaide getuige van de definitieve afsluiting van een tijdperk in de toerwagensport. Voor Holden werd het een dubbeloverwinning. Walkinshaw Andretti United-coureur Chaz Mostert eindigde als tweede gevolgd door Anton de Pasquale in de DJR Shell V Power Mustang.

2022 SVG Kampioen
SVG won dan wel niet de wedstrijd maar vierde zijn derde titel met een prachtig spektakel.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing, Tickford Racing, Penrite, DJR Shell V Power Racing/PR

Feeney the Kid bezorgt Holden waardig afscheid uit de Supercars in Australië
Met een 190e overwinning voor het Triple Eight Red Bull Ampol Holden Team sloot Broc Feeney met zijn allereerste zege in Adelaide een fantastisch tijdperk voor het merk definitief af. Na een fout van DJR Shell V Power Racing-coureur Will Davison in de 23e ronde nam Feeney definitief de leiding en stond die tot het einde niet meer af. Alleen WAU-coureur Chaz Mostert leek in de laatste drie rondes nog even een bedreiging te vormen maar had gewoon niet gewoon in huis om "Feeney the Kid" van zijn allereerste zege af te houden. Mostert eindigde op 0.9643 secs. achterstand als tweede.

2022 Winnaar Feeney
Eerste zege voor de 20-jarige Broc Feeney afkomstig uit een Superbike geslacht. SVG en Jamie Whincup hebbben hun leerling in ieder geval goed opgeleid.

Broc Feeney: "Dit was zo'n fantastisch gevoel. Het drong pas tot mij door toen ik het podium verliet. Ik realiseerde mij eigenlijk niet wat er allemaal gebeurt als je een wedstrijd wint. Je wordt overal heen getrokken. Een bijzonder moment als je door iedereen wordt toegejuicht. Een prachtig afscheid voor Holden. Ik wilde het gehele jaar al winnen. Ik deed het erg laat maar vandaag vielen de kaarten op zijn plek. We beschikten over voldoende snelheid. Ik wist dat het er aan zat te komen. Het was gewoon een kwestie van tijd. De puzzel moest alleen nog even in elkaar passen. Het was gewoon een kwestie van tijd. Een perfecte manier om het jaar af te sluiten. Op kop voelde ik mij erg comfortabel, waarschijnlijk kalmer dan aan de staart van het veld. Ik behoefde mijzelf alleen maar op de rondetijden en het gat achter mij te focussen. Het was goed om met mijn engineer Marty Short op het podium te staan."

Voor zijn teamgenoot en regerend kampioen Shane van Gisbergen verliep de wedstrijd wat minder. Die werd geconfronteerd met twee aanvaringen met de sportcommissarissen. Tijdens de Top 10 was er een incident met speedlimiter waardoor SVG wel/niet te hard in de pitlane gereden had. Vervolgens was er in de wedstrijd een tweede incident waarbij de sportcommissarissen zeker anders hadden kunnen reageren. Na een safetycar situatie in de 18e ronde (Na een touché met de muur verloor de Holden van Jake Kostecki een wiel) verloor SVG wat tijd en begon aan een fantastische inhaaljacht.

2022 Pasquale
Derde plek voor Anton de Pasquale.

Aanvankelijk was er een directe confrontatie tussen de teams van DJR Shell V Power Racing en Triple Eight. Maar daar kwam omstreeks de 40e ronde een direct einde aan toen Will Davison in de beruchte Turn 11 even van de baan kwam terwijl De Pasquale de tweede plek ook nog eens aan SVG cadeau gaf. Kort daarna triggerde Bryce Fullwood een safetycar situatie.

In de pitlane moest SVG wachten totdat Feeney's stop was afgewerkt. Er was de nodige chaos waarbij ook #1 van SVG "under investigation" was. Bij de herstart was er de nodige chaos en SVG zou in de apex te vroeg op het gas zijn gegaan. Het ging om minimeters. Aanvankelijk was het incident "cleared" maar werd opnieuw geopend. Na een tweede inhaaljacht werd SVG met een "drive-through" bestraft en viel naar de elfde plek terug. Uiteindelijk eindigde Red Bull Ampol Racing-coureur als zevende.

2022 SVG Restart
Wel of niet omstreden?

Voor het spektakel had een geldboete hier beter op zijn plaats geweest. Zeker omdat het merk Holden hierdoor een drievoudige overwinning ontnomen werd.Omdat men bij Red Bull Ampol Racing de titel toch al binnen had kwamen er na afloop ook geen commentaren meer op het incident.

2022 SVG Kampioen

Shane van Gisbergen: " Prachtig om weer opnieuw kampioen te zijn. Een fantastisch jaar met veranderingen binnen ons team. De resultaten die we hebben behaald zijn behoorlijk verbluffend. De successen die we behaald hebben moeten we onthouden en vieren want zo zal het nooit weer zijn. Dit moment moet je koesteren. Ik vind dit best cool en heb mijzelf dit jaar ook toegestaan om van het moment te genieten en te waarderen hoe cool het eigenlijk is om met zo'n geweldige groep mensen te mogen samenwerken."

De manier waarop Van Gisbergen zijn titelwinst en het afscheid van de huidige generatie Supercars vierde, was van grote klasse: eerst een enorme "burn-out", waarna hij de auto frontaal tegen de muur zette, het gaspedaal van zijn Holden blokkeerde, waardoor de motor en daarmee de achterwielen vol door bleven draaien. Vervolgens stapte Van Gisbergen doodleuk uit, haalde zijn kampioenstrofee op, stapte weer in - de motor liep nog steeds - en zette het "burn-out"-feestje voort. Het publiek ging volledig uit zijn dak! Zo hou je de passie bij de fans levend, al zou de Nieuw-Zeelander in onze contreien waarschijnlijk een enorme waslijst aan straffen van overijverige officials aan zijn broek hebben gekregen. Met officials had hij dit weekeinde toch al genoeg te stellen gehad...



Teambaas Jamie Whincup: "Het is een ongelofelijk jaar geweest. Er zijn drie grote bekers te verdienen; het rijders-en teamkampioenschap. De Bathurst 1000. Wij hebben ze alle drie gewonnen. Triple Eight wordt door mensen gerund.Roland Dane heeft een fantastisch groep ontwikkeld. Wij zijn erop uit gegaan en hebben gepresteerd. Er zijn zoveel buitengewone optredens binnen de groep geweest die veel publiciteit op de TV kregen maar ook achter de schermen. Een compleet team effort dat zich maar op één doel richtte en dit hebben we bereikt. Ik ben er enorm trots op!"

2022 Lee Holdsworth
Lee Holdsworth genoot van zijn allerlaatste Supercarwedstrijd als fullprof.

Lee Holdsworth sloot zijn fulltime carrière voor Team Penrite(Grove Racing) als negende af. Lee Holdsworth: "Ik heb er met veel inhaalmanoeuvres enorm van genoten en zeker dat ik er toe bijgedragen heb dat het team in de eindstand van het kampioenschap als vijfde is geëindigd.Mijn boordradio viel uit wat de communicatie met mijn team bemoeilijkte. Toen ik op P7 lag was eigenlijk niet van plan om die Van Gisbergen het gemakkelijk te maken. Maar toen hij het probeerde kwam ik op het vuile gedeelte en kwam Brodie Kostecki ook nog eens voorbij waardoor ik als negende eindigde." Voor de Bathurst 1000 keert de veteraan in 2023 overigens wel terug.
  Met het afscheid van Holden werd 2022 definitief afgesloten. Lang hoeven we niet te wachten. Op 24 januari a.s. wordt het seizoen alweer met de nodige shakedowns op Winton geopend.

Uitslag
1 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:21.5943
2 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:22.5586
3 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:31.0520
4 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:34.9707
5 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:35.5217
6 9 Boost Mobile Racing by Erebus William Brown Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:40.8453
7 1 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:47.8099
8 99 Boost Mobile Racing by Erebus Brodie Kostecki Holden Commodore ZB 78 1:54:48.6196
9 10 Penrite Racing Lee Holdsworth Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:49.8353
10 31 Subway PremiAir Racing James Golding Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:50.0388

2022 Waters
Cameron Waters eindigde als tweede in de eindstand van het kampioenschap maar als rijder zeker nog niet "in the same league" als SVG.

Eindstand kampioenschap
1 Shane van Gisbergen 3523 punten
2 Cameron Waters 2908 punten
3 Chaz Mostert 2835 punten
4 Anton De Pasquale 2599 punten
5 Will Davison 2573 punten

2022 SVG Feeney
Teamtitel voor Triple Eight Engineering.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet