Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: 54e Essen Motor Show. De Zwart Gouden Droom

Afgelopen vrijdag werd de Essen Motor Show voor de 54e maal geopend. Hoofdthema van de organisatoren was "De Zwart Gouden Droom" ofwel de JPS-sponsoring waarbij de sponsor de merknaam in de Formule 1 wist te winnen en daarmee nog meer dan het beoogde doel bereikte. Maar JPS was niet alleen in de F1 actief maar ook in de F2, de Amerikaanse TransAm-series en zelfs de motorsport. Lotus-baas Colin Chapman beschikte destijds over een gouden deal. Autosport en Tuning vormden altijd de basis van dit soort exposities. Tijden veranderen en we zien ook dat de Historische Autosport langzaam als alternatief binnensluipt. De JPS-expositie is daar nu al een voorbeeld van.


2022 March 781
De unieke March 781 uit 1978 waarvan er slechts twee gebouwd zijn is deze week voor de diehard fans zeker een hoogtepuntje

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

54e Essen Motor Show. De Zwart Gouden Droom
Voor veel beursorganisatoren behoort de Gouden Droom helaas tot het verleden. EMS(Essen Motor Show) blijft voor velen echter toch een belangrijke maatstaf in zowel de tuning-als autosportwereld. De tijd dat de fabrikanten groot uitpakten behoort door externe factoren al een tijdje tot het verleden. Het vertrouwen van BMW en Mercedes bestaat echter nog steeds. Traditioneel is Mercedes Benz via de achterdeur door Mercedes World vertegenwoordigd terwijl BMW officieel vertegenwoordigd was en met een wereldpremière de BMW M Touring introduceerde. Bij vele standhouders in de tuning scene lag de focus duidelijk op de vele M3 en M4 modellen. En voor BMW moet de M4 GT4 het paradepaardje in de z.g. "Breitensport" worden.

Omdat de Historische autosport langzaam een duidelijke nieuwe trend voor dit soort exposities heeft gezet kondigde de ADAC een partnership met de Jim Clark Revival op Hockenheim aan. ADAC Sportpresident Gerd Ennser beschouwt deze betrokkenheid dan ook als pilotproject. In het verleden vond dit evenement overigens onder AvD-vlag plaats. En er zullen zeker weer "nieuwe oude" bekenden in april te zien zijn. Op de stand van Motordrom Hockenheim troffen we al een fraai voorproefje aan. Tijd om een rondgang te maken.

2022 Lotus
Het echte hoogtepunt is natuurlijk Lotus. Jammer dat de toonaangevende Lotus 72 ontbrak.


2022 Lotus 76 1974

De Lotus 76 uit 1974 waarmee Colin Chapman destijd aardig experimenteerde maar succes bleef uit.

2022 Lotus 77 1976

De Lotus 77 uit 1976 dreef Ronnie Peterson tot wanhoop en keerde naar March terug. Mario Andretti won de Japanse GP dat jaar en uiteindelijk plaveide deze auto de weg voor succes naar de Lotus 78 en 79.

2022 Lotus 81
De Lotus 81 uit 1981 met de Essex sponsoring. Uiteindelijk bleek Essex van "zakenman" David Thieme een
luchtbel te zijn.

2022 Lotus  93
De Lotus 93 was de eerste F1 bolide van het merk die van een Renault Turbo werd voorzien in 1983. Gerard Ducarouge kwam in de zomer van 1983 definitief bij Lotus werken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet