V8 Supercars: Mostert en Percat bezorgen Walkinshaw Andretti United fraaie dubbelzege in Adelaide
Geen dubbeloverwinning voor het Red Bull Ampol Racing Team maar wel voor het team dat jarenlang het officiële fabrieksteam van Holden was totdat Triple Eight het estafettestokje overnam. 2022 Kampioen Shane van Gisbergen moest na een matige trainingssessie als 25e en laatste aan de wedstrijd beginnen. Zijn aanvankelijke galavoorstelling eindigde voor Red Bull Ampol Racing gedurende de wedstrijd in horroroptreden evenals dat van Cam Waters (Tickford Racing) en Scott Pye (Charlie Schwerkolt Racing Holden) die in de beginfase lang de kar trokken.
Teambaas Ryan Walkinshaw kan na dit weekend in ieder geval al met opgeheven hoofd afscheid nemen van Holden en GM.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: WAU, DJR Shell V Power Racing, Red Bull Ampol Racing, Tickford, Fox Sports, Penrite Racing
Chaz Mostert op weg naar de overwinning in Adelaide. Na de comeback in Adelaide een record aantal toeschouwers aan wezig dit weekend.
Mostert en Percat bezorgen Walkinshaw Andretti United fraaie dubbelzege in Adelaide
De eerste afscheidsoverwinning voor het iconische merk Holden is binnen. De Walkinshaw Andretti United-coureur Chaz Mostert en Nick Percat bezorgden het verdwijnende merk in een chaotische voorlaatste kampioenschapswedstrijd in Adelaide met een dubbeloverwinning in eerder geval het eerste afscheidsgeschenk dit weekend.
Cam Waters en Scott Pye(Charlie Schwerkolt Racing) kwamen direct nadat het licht op groen ging erg goed weg met daarachter Anton de Pasquale (DJR Shell V Power Ford Mustang), James Courtney(Tickford Mustang), André Heimgartner en Chaz Mostert. SVG die van achteren gestart was, rolde al snel het veld op en bevond zich na elf ronden als in 10e positie nadat hij Todd Hazelwood (Matt Stone Racing Holden Commore ZB gepasseerd was). Na een magistrale opmars bevond SVG zich in de 30e ronde als in eerste positie maar de eerste moeilijkheden dienden zich bij de eerste reguliere pitstop al aan. Een defecte stabilisatorstand moest tijdens de stop bijgesteld worden. Vervolgens viel SVG naar de 11e plek terug maar had in ieder geval genoeg brandstof voor een eventueel slotspektakel dat er overigens niet kwam.
Rampzalige voorstelling van SVG in de tweede wedstrijdhelft. Mostert rijdt naar de overwinning en SVG strandt eigenlijk.
Turn 11 bleek voor vele deelnemers een bottelnek te worden. Jack Lebrocq (Matt Stone Racing Holden Commodore ZB) verdween daar in de 38e ronde als eerste in de bandenstapels. Het zorgde voor de eerste neutralisatie in de wedstijd. Voor SVG werd dit incident eigenlijk een negatief keerpunt in de wedstrijd. Bij de herstart in de 41e ronde maakten de Holdens van SVG en de latere winnaar Chaz Mostert kortstondig contact waardoor SVG opnieuw naar de 21e plek terugviel. "Rot voor hem" verklaarde Mostert na afloop van de wedstrijd. Omdat Mostert zijn banden onvoldoende kreeg opgeschoond was zijn auto nogal onstabiel daar. Assistent wedstrijdleider Craig Baird besloot geen actie te ondernemen.
Ook voor Davison en de Pasquale viel er eigenlijk weinig te halen.
De wedstrijdleiding beschouwde het als een race-incident en er werd door de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernomen. Dat werd wel gedaan toen Waters bij het naderen van Turn 8 McCauley Jones(BJR Racing) op hardhandige wijze passeerde. Die maakte op hardhandige kennis met de muur, kwam dwars te staan waardoor er eigenlijk geen ruimte meer was voor Todd Hazelwood (Matt Stone Holden ZB Commore). Beide Holdens liep bij dit incident aanzienlijke schade op. Waters werd voor dit incident en een akkefietje in de pitlane terecht bestraft en viel naar de 18e plek terug. De Tickford Mustang-coureur wist zich nog naar een dertiende plek op te werken.
Scott Pye (Team 18) die gedurende lange tijd met Waters om de kop streed ging bij een inhaalpoging op Bryce Fullwood (Brad Jones Racing Holden Commodore ZB) eigenlijk ten onder. Hij moest met een kapotte stuurbekrachtiging definitief opgeven. Eerder had Turn 11 ook al SVG definitief kansloos gemaakt. De regerende kampioen moest onder safetycar opnieuw naar de pits maar werd met dertien ronden achterstand als 20e geklasseerd.
Commentaar van Fabian Coulthard: "Shane gaat nooit meer met No 1 rijden". Zoals bekend rijdt de Red Bull Ampol-rijder vanaf het begin van zijn carriere met startnr. 97 dat hem veel geluk bracht.
Na afloop stak SVG ook wel zijn hand in eigen boezem. SVG: " Vrijwel de gehele wedstrijd pushte ik hard maar ik maakte duidelijk een paar fouten. Meteen na de start was de frontstabilisator al kapot en zakte constant. De auto ging nog steeds goed. Ik pushte hard maar het lukte niet helemaal. Ik was gewoon hard aan het pushen en soms moet je dat ook proberen. Chaz en ik raakten elkaar bij het contact en ik was gewoon slechter af. Maar het is gewoon niet anders. Later ging ik ook nog een keer in Turn 11 de fout in. We hebben van de ene op de andere dag wel een grote reset nodig. Ik moet het gewoon beter doen, rustiger zijn en ervoor zorgen dat de auto gewoon heel blijft zodat we het morgen gewoon beter moeten doen."
Zijn rookie teamgenoot Broc Feeney eindigde vanaf een zeventiende startplek als achtste maar was helemaal niet tevreden. "Volgens mij was dit één van mijn slechtste wedstrijden ooit. Ik hing een paar keer in de hekken maar kwam op de één of andere manier als achtste over de streep. Voor mijzelf de meest uit de hand gelopen wedstrijd die ik ooit gereden heb. Ik weet niet hoe het er vanaf de tribunes uitzag maar het was wel geweldig om in de auto van deze wedstrijd deel uit te maken. Op de racelijn bevonden zich de nodige oneffenheden en als je een beetje van de lijn afkwam of als je probeerde om iemand te passeren was het vrij gemakkelijk om er vanaf te gaan. We hadden gewoon teveel fouten en de condities waren vrij zwaar. De positieve kant van het verhaal is dat we over vrij veel snelheid beschikken. En ik twijfel er niet aan dat we morgen weer competitief zijn maar nog steeds erg gefrustreerd hoe dat ik hier gereden heb. Maar we komen morgen swingend terug."
Lee Holdsworth hoopt zijn race-carriere morgen op fraaie wijze af te sluiten. A.s maandag stapt Lee definitief het bedijfsleven in.
De DJR Shell V Power Racing-coureurs Anton de Pasquale en Will Davison eindigden resp. als veertiende en zevende. Beiden voelden zich een beetje slachtoffer van de safetycar situaties.
Uitslag Race 33 Valo Adelaide 500
1 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:11.4097
2 2 Mobil 1 NTI Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:13.3892
3 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:14.1048
4 99 Boost Mobile Racing by Erebus Brodie Kostecki Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:15.9059
5 3 CoolDrive Auto Parts Tim Slade Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:17.1721
6 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:19.3517
7 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:24.6674
8 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:25.7009
9 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Holden Commodore ZB 78 ronden 1:54:27.0544
10 10 Penrite Racing Lee Holdsworth Ford Mustang GT 78 ronden 1:54:27.6068