V8 Supercars: Red Bull Ampol Racing neemt dit weekend in Adelaide met passende kleurstelling afscheid van Holden
Ter gelegenheid van de allerlaatste seizoenswedstrijd, de Adelaide 500, heeft het Red Bull Ampol Racing Team hun kleurenschema voor a.s. weekend onthuld. Het is een eerbetoon aan het iconische Australische merk dat nadat weekend definitief uit de Supercars verdwijnt.

Helaas komt er dit weekend een einde aan een fanastisch tijdperk in de toerwagenracerij.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Edge Photographic
Red Bull Ampol Racing neemt dit weekend in Adelaide met passende kleurstelling afscheid van Holden
De onthulling van het kleurenschema vond vandaag plaats bij Peter Page General Motors Trade Parts in Adelaide. In aanwezigheid van Shane van Gisbergen en Broc Feeney werd het opvallende kleurenschema onthuld, bestaande uit Holden logo's en badges uit de roemruchte geschiedenis van het iconische merk. Het ontwerp is afkomstig van Peter Hughes, een ex-Holden designer.
Shane van Gisbergen, de 2002 Supercarkampioen, kondigde aan dat hij voor het laatste seizoensevenement op zijn Holden Commodore met het startnummer #1 zal rijden. Een passende knipoog naar het seizoen 2022 en de terugkeer van de Supercars naar Adelaide. Overigens is dit de eerste maal dat Shane met #1 rijdt. Vanaf het begin van zijn carrière heeft Shane met #97 gereden.
Het team van Triple Eight Engineering reed in 2010 voor het eerst met Holden. En direct aan het begin van het seizoen behaalde Jamie Whincup een aantal overwinningen in Abu Dhabi en Bahrein. Tijdens de Bathurst 1000 behaalde het merk een sensationele dubbeloverwinning. Sindsdien kwam er een lange en succesvolle samenwerking tussen de beide organisaties op gang.
Bij een lokale Holden dealer in Adelaide werd het allerlaatste T8 kleurenschema onthuld.
Holden werd tussen in 2017 en 2020 mede-naamgevende rechtenpartner van het Red Bull Racing Team. M.a.w het officiële fabrieksteam van het merk. Totdat in 2020 het vertrek uit het kampioenschap werd aangekondigd.
Sinds de bekendmaking van de samenwerking met Triple Eight in 2010 behaalde het merk maar liefst 189 Supercar-overwinningen, 137 poles, 420 podiums, 6 Bathurst 1000 overwinningen, 8 rijderskampioenschappen, 10 team- en 10 merkenkampioenschappen.
Jamie Whincup: "De betekenis van de Adelaide 500 mag zeker niet onderschat worden. Het is werkelijk de allerlaatste wedstrijd voor de brullende leeuw. Het zien van de Holden badge voor de allerlaatste maal over de finishlijn zal zeker de nodige emoties teweeg brengen a.s. zondag. Hoewel het een tijd is om na te denken en de erfenis van Holden te vieren, wil ik dat de fans enthousiast zijn over de toekomst van de Gen3 auto en de Chevrolet Camaro. Triple Eight, General Motors en Supercars hebben de afgelopen drie jaar voor dit project enorme inspanningen geleverd om dit project voor 2023 op de rails te krijgen. Ik kan nauwelijks wachten op de rivaliteit tussen de Camaro en de Mustang in de toekomst."

De Red Bull Stier en de Holden Leeuw ofwel Lion met elkaar verweven.
Shane van Gisbergen: " Ik vind het kleurenschema van de Holden er geweldig uitzien. Iedereen die hierbij betrokken is geweest heeft gewoon fantastisch werk geleverd. Voor de laatste wedstrijd van het seizoen heb ik ook besloten om met #1 op mijn auto te rijden. We hebben geluk dat wij het kampioenschap achter de rug hebben en iets cools konden doen. Het is een bedankje aan het gehele team want ik weet dat ze er altijd van hebben gehouden om met #1 te rijden en zij hebben het dit jaar echt verdiend. Het past ook bij onze allerlaatste wedstrijd met Holden en startnr.#1 op de auto.
Ik herinner mij Jamie Whincup en Mark Skaife die aan het begin van het seizoen in Adelaide met #1 op de auto reden. Daar werden de Holdens ook gefabriceerd en het is een eerbetoon aan de medewerkers van vroeger en nu. Het zou natuurlijk geweldig zijn om die allerlaatste wedstrijd te winnen. Maar als ik het niet kan is het hopelijk weer een Holden."
Chris Payne van Chevrolet en Holden Motorsport: " De gevoelens zullen dit weekend in Adelaide voor de laatste verschijning van een Supercar met Holden logo behoorlijk emotioneel zijn. Sinds 1948 zijn Holden-fans gepassioneerde supporters en dit kleurenschema met het startnr. #1 voor Shane is een passende manier om de Leeuw voor een laatste keer te laten brullen.
Aan meer dan 50 jaar van pittige concurrent en soms bittere rivaliteit tussen Holden en Ford komt a.s. zondag definitief een einde maar binnenkort breekt het volgende spannende nieuwe tijdperk met de Gen3 auto aan en wij kunnen nauwelijks wachten op de geheel nieuwe Chevrolet Camaro Supercar in 2023."

Shane van Gisbergen en Broc Feeney zullen hun uiterste best doen om het merk een passend afscheid te geven in Adelaide. "Anders wint een andere Holden maar" stelt SVG.
Peter Hughes van Hughes Motorsport Art: " Het idee van een witte kleurstelling met een subtiel watermerk viel bij Triple Eight niet op dovemans oren. Samen met Triple Eight's commercieel directeur Tom Wilson heb ik dit idee in het verleden, zonder succes, meer dan eens geopperd. Dus toen de kans zich voordeed om een "Final Triple Eight kleurenschema uit te voeren wisten we dat dit als een perfect uniek eerbetoon perfect zou werken.
Het concept stelde ons in staat om Holden op een geheel coole en respectvolle manier te vieren door de gehele auto met Holden logo's en badges uit zijn succesvolle geschiedenis te impregneren zonder iets van onze huidige partners weg te nemen of te concurreren. Het algehele gevoel is een kleurstelling die door en door Triple Eight's DNA is maar ook nog eens een smaakvol eerbetoon ter ere van Holden. Daarvoor wil ik de hoofdsponsors, Red Bull Ampol en alle anderen enorm bedanken. Zeker omdat ze ons hun merkrichtlijnen een klein beetje hebben laten compromitteren om een Australisch icoon te vieren. Ik hoop dat de fans van ons kleurenschema genieten en het omarmen."

Hoe het begon en hoe het eindigt.......
Triple Eight x Holden: 2010 – 2022
Coureurskampioenschappen: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2017 (Whincup), 2016, 2021 & 2022 (van Gisbergen)
Bathurst 1000 overwinningen: 2010, 2012, 2015, 2018, 2020, Teamkampioenschappen 2022
: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018,
2021 , 2022 Fabrikantenkampioenschappen: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 ,2020, 2021 en 2022

Afscheid van een tijdperk.

Helaas komt er dit weekend een einde aan een fanastisch tijdperk in de toerwagenracerij.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Edge Photographic
Red Bull Ampol Racing neemt dit weekend in Adelaide met passende kleurstelling afscheid van Holden
De onthulling van het kleurenschema vond vandaag plaats bij Peter Page General Motors Trade Parts in Adelaide. In aanwezigheid van Shane van Gisbergen en Broc Feeney werd het opvallende kleurenschema onthuld, bestaande uit Holden logo's en badges uit de roemruchte geschiedenis van het iconische merk. Het ontwerp is afkomstig van Peter Hughes, een ex-Holden designer.
Shane van Gisbergen, de 2002 Supercarkampioen, kondigde aan dat hij voor het laatste seizoensevenement op zijn Holden Commodore met het startnummer #1 zal rijden. Een passende knipoog naar het seizoen 2022 en de terugkeer van de Supercars naar Adelaide. Overigens is dit de eerste maal dat Shane met #1 rijdt. Vanaf het begin van zijn carrière heeft Shane met #97 gereden.
Het team van Triple Eight Engineering reed in 2010 voor het eerst met Holden. En direct aan het begin van het seizoen behaalde Jamie Whincup een aantal overwinningen in Abu Dhabi en Bahrein. Tijdens de Bathurst 1000 behaalde het merk een sensationele dubbeloverwinning. Sindsdien kwam er een lange en succesvolle samenwerking tussen de beide organisaties op gang.

Holden werd tussen in 2017 en 2020 mede-naamgevende rechtenpartner van het Red Bull Racing Team. M.a.w het officiële fabrieksteam van het merk. Totdat in 2020 het vertrek uit het kampioenschap werd aangekondigd.
Sinds de bekendmaking van de samenwerking met Triple Eight in 2010 behaalde het merk maar liefst 189 Supercar-overwinningen, 137 poles, 420 podiums, 6 Bathurst 1000 overwinningen, 8 rijderskampioenschappen, 10 team- en 10 merkenkampioenschappen.
Jamie Whincup: "De betekenis van de Adelaide 500 mag zeker niet onderschat worden. Het is werkelijk de allerlaatste wedstrijd voor de brullende leeuw. Het zien van de Holden badge voor de allerlaatste maal over de finishlijn zal zeker de nodige emoties teweeg brengen a.s. zondag. Hoewel het een tijd is om na te denken en de erfenis van Holden te vieren, wil ik dat de fans enthousiast zijn over de toekomst van de Gen3 auto en de Chevrolet Camaro. Triple Eight, General Motors en Supercars hebben de afgelopen drie jaar voor dit project enorme inspanningen geleverd om dit project voor 2023 op de rails te krijgen. Ik kan nauwelijks wachten op de rivaliteit tussen de Camaro en de Mustang in de toekomst."

De Red Bull Stier en de Holden Leeuw ofwel Lion met elkaar verweven.
Shane van Gisbergen: " Ik vind het kleurenschema van de Holden er geweldig uitzien. Iedereen die hierbij betrokken is geweest heeft gewoon fantastisch werk geleverd. Voor de laatste wedstrijd van het seizoen heb ik ook besloten om met #1 op mijn auto te rijden. We hebben geluk dat wij het kampioenschap achter de rug hebben en iets cools konden doen. Het is een bedankje aan het gehele team want ik weet dat ze er altijd van hebben gehouden om met #1 te rijden en zij hebben het dit jaar echt verdiend. Het past ook bij onze allerlaatste wedstrijd met Holden en startnr.#1 op de auto.
Ik herinner mij Jamie Whincup en Mark Skaife die aan het begin van het seizoen in Adelaide met #1 op de auto reden. Daar werden de Holdens ook gefabriceerd en het is een eerbetoon aan de medewerkers van vroeger en nu. Het zou natuurlijk geweldig zijn om die allerlaatste wedstrijd te winnen. Maar als ik het niet kan is het hopelijk weer een Holden."
Chris Payne van Chevrolet en Holden Motorsport: " De gevoelens zullen dit weekend in Adelaide voor de laatste verschijning van een Supercar met Holden logo behoorlijk emotioneel zijn. Sinds 1948 zijn Holden-fans gepassioneerde supporters en dit kleurenschema met het startnr. #1 voor Shane is een passende manier om de Leeuw voor een laatste keer te laten brullen.
Aan meer dan 50 jaar van pittige concurrent en soms bittere rivaliteit tussen Holden en Ford komt a.s. zondag definitief een einde maar binnenkort breekt het volgende spannende nieuwe tijdperk met de Gen3 auto aan en wij kunnen nauwelijks wachten op de geheel nieuwe Chevrolet Camaro Supercar in 2023."

Shane van Gisbergen en Broc Feeney zullen hun uiterste best doen om het merk een passend afscheid te geven in Adelaide. "Anders wint een andere Holden maar" stelt SVG.
Peter Hughes van Hughes Motorsport Art: " Het idee van een witte kleurstelling met een subtiel watermerk viel bij Triple Eight niet op dovemans oren. Samen met Triple Eight's commercieel directeur Tom Wilson heb ik dit idee in het verleden, zonder succes, meer dan eens geopperd. Dus toen de kans zich voordeed om een "Final Triple Eight kleurenschema uit te voeren wisten we dat dit als een perfect uniek eerbetoon perfect zou werken.
Het concept stelde ons in staat om Holden op een geheel coole en respectvolle manier te vieren door de gehele auto met Holden logo's en badges uit zijn succesvolle geschiedenis te impregneren zonder iets van onze huidige partners weg te nemen of te concurreren. Het algehele gevoel is een kleurstelling die door en door Triple Eight's DNA is maar ook nog eens een smaakvol eerbetoon ter ere van Holden. Daarvoor wil ik de hoofdsponsors, Red Bull Ampol en alle anderen enorm bedanken. Zeker omdat ze ons hun merkrichtlijnen een klein beetje hebben laten compromitteren om een Australisch icoon te vieren. Ik hoop dat de fans van ons kleurenschema genieten en het omarmen."

Hoe het begon en hoe het eindigt.......
Triple Eight x Holden: 2010 – 2022
Coureurskampioenschappen: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2017 (Whincup), 2016, 2021 & 2022 (van Gisbergen)
Bathurst 1000 overwinningen: 2010, 2012, 2015, 2018, 2020, Teamkampioenschappen 2022
: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018,
2021 , 2022 Fabrikantenkampioenschappen: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 ,2020, 2021 en 2022

Afscheid van een tijdperk.