Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Sprookje bij natte Braziliaanse kwalificatiesessie: Magnussen pakt pole positie

1019421971-SUT-20221111-GP2221 131248DSC 2756-752

Kevin Magnussen heeft op een wisselvallig natte Interlagos pole positie behaald. Af en toe leek het erop alsof de regen met bakken de hemel uit zou komen, maar dit bleef tot een paar minuten in Q3 grotendeels uit. Magnussen zette een paar minuten in deze sessie de snelste tijd neer, kort voordat George Russell een fout maakte en in de grindbak eindigde. Terwijl zijn Mercedes weggetakeld werd begon de regenval tijdens de rode vlag te verergeren, waardoor de rest van de top tien Magnussen's tijd niet meer konden verbeteren. Max Verstappen eindigde als tweede snelste, voor Russell's derde tijd.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Haas, Red Bull, Mercedes

Het Grand Prix-weekend in Brazilië telde maar één enkele vrije training voor de twintig coureurs om zich voor te bereiden op de kwalificatiesessie. De sessie begon op een natte, maar opdrogende baan. In eerste instantie kozen de F1-teams ervoor om de Q1 op de intermediate-banden te beginnen. Dit leek voor de teams de veiligste keuze, vooral omdat er tien minuten in de eerste kwalificatiesessie regen verwacht werd.

SI202211111570 hires jpeg 24bit rgb

Met nog negen minuten op de klok resterend was Pierre Gasly degene die als eerste de gok op slicks waagde. Terwijl de Fransoos in zijn opwarmronde met veel glibberen en glijden op de baan bleef, waren de teams met veel interesse aan het kijken hoe het de coureur zou vergaan. Zijn tweede snelle ronde was hét signaal voor het F1-veld om de switch naar droogweerbanden te maken. Gasly sneed ondanks een langzame laatste sector meer dan een halve seconde af van de snelste tijd op dat moment. Terwijl Gasly vrolijk door bleef rijden en snellere sectoren behaalde, gingen de teams rekenen. Bij Ferrari leek het er nog even op dat ze in de problemen zouden komen, want met nog één minuut resterend op de klok stonden beide coureurs buiten de top vijftien. Uiteindelijk wisten de traditionele top-teams inclusief Ferrari toch in de veilige zone te belanden. Opvallend was Gasly, die als eerste op slicks de baan verkende en hierdoor het voorbeeld was voor zijn concurrenten. 

Afvallers Q1 : Latifi, Zhou, Bottas, Tsunoda, Schumacher

Bij het groenlichtsignaal van sessie twee kwam het gehele veld op de softs naar buiten. De regen bleef uit en de baan leek zichtbaar droger te worden. Dat de condities verbeterden, werd duidelijk bevestigd door de rondetijden die werden gezet: tijden in de 1:11's werden er gezet, in plaats van de 1:18's die behaald werden op de intermediatebanden in Q1. Lando Norris en Fernando Alonso leken zich comfortabel in de condities te voelen. Nadat het een paar minuten vrijwel droog was, kwamen er hier en daar toch weer wat druppels uit de lucht. Even leek het erop dat beide Mercedessen buiten de boot (top tien) vielen, maar Lewis Hamilton en George Russell wisten uiteindelijk toch Q2 te overleven. Beide Ferrari's sloten aan achter Max Verstappen, die de snelste tijd van Q2 reed.

Afvallers Q2: Albon, Gasly, Vettel, Ricciardo, Stroll

M345501


Het grillige weer liet opnieuw maar weer eens zien hoe belangrijk de timing is van een snel gezette ronde. Eerder deze kwalificatie kwamen beide Ferrari's en Mercedessen met hakken over sloot in de veilige zone terecht dat hen richting de volgende sessie torpedeerde. Vanwege de wisselende condities vormde in de pitstraat al snel een treintje van auto's, wachtend op het vallen van het groene licht en gretig om snel een goede tijd neer te zetten. Opnieuw werd er voor de zachte band gekozen. Een opvaller was Leclerc, want die stond verrassend genoeg klaar op de intermediatebanden, overduidelijk hopend op regenachtige condities. 
  In de eerste snelle run van Q3 was het notabene Kevin Magnussen die bovenaan het tijdsklassement stond, vlak voor Verstappen, Russell en Sainz. Met nog acht minuten resterend op de klok maakte Russell een fout door zich bij het inkomen van bocht 4 met één band op de glibberige witte lijn te komen, waardoor de Brit grip verloor en rechtdoor de grindbak in schoot. Russell probeerde zijn fout met stijl goed te maken door het gaspedaal in te trappen en een spin van 180 graden te maken, maar hield hierbij geen rekening met het feit dat de spinnende wielen zijn auto alleen maar verder het grind in boorden.

Het betekende een rode vlag voor de sessie, net terwijl de regen langzaam bij beetje begon te vallen. Het bleek een ongelukkige fout voor Russell (en voor coureurs zoals Hamilton, Peréz en Leclerc want die stonden op dat moment onderaan de top tien) en een perfecte timing voor Magnussen. Nadat de baan opnieuw veilig was verklaard en Russell's auto was weggetakeld, bleek de regenval teveel voor de coureurs om een snellere tijd neer te zetten dan die van Magnussen. De Deen haalde hiermee een sensationele pole positie binnen, de eerste Formule 1 pole in zijn carrière. Verstappen bleef op de tweede plaats haken, voor Russell, die als derde eindigde. Naast Magnussen zijn ook beide Alpine's spekkoper met een zesde en zevende finishplaats.

1019421934-LAT-20221111-GP2221 125534 U1A2189-116

Grand Prix van Brazilië, Interlagos, 11 november 2022

1. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'11"674 - Q3
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'11"877 - Q3
3. George Russell (Mercedes) - 1'12"059 - Q3
4. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'12"263 - Q3
5. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'12"357 - Q3
6. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'12"425 - Q3
7. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'12"504 - Q3
8. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'12"611 - Q3
9. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'15"601 - Q3
10. Charles Leclerc (Ferrari) - Geen tijd - Q3
11. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'11"631 - Q2
12. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'11"675 - Q2
13. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'11"678 - Q2
14. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'12"140 - Q2
15. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'12"210 - Q2
16. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'15"095 - Q1
17. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'15"197 - Q1
18. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'15"486 - Q1
19. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'16"264 - Q1
20. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'16"361 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet