Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Recordbreker Verstappen pakt veertiende seizoenszege in Mexico

SI202210300322 hires jpeg 24bit rgb

Voor een lange tijd stond het recordaantal op dertien Grand-Prix overwinningen in een seizoen. Tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen kon op een zonovergoten zondag bij de Grand Prix van Mexico zijn veertiende overwinning van het seizoen binnenslepen, waardoor de Nederlander opnieuw zijn naam achter een record mocht schrijven. Een goede start en een sterke racepace zorgde ervoor dat Verstappen zijn concurrent Lewis Hamilton ver achter zich kon laten, die op zijn beurt als tweede over de streep kwam. Thuisheld Sergio Pérez kon voor zijn publiek het podium afmaken.


Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Mercedes, Ferrari

Voor de ogen van honderdduizenden Mexicaanse fans begon de start van de negentiende Grand Prix van het seizoen. Max Verstappen kwam met zijn RB18 op effectieve wijze van zijn startpositie weg, net zoals Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton. De sterke krachtbron in de bolide van Verstappen zorgde ervoor dat de coureur een comfortabele afstand kon creëren naar Russell en de daarop achtervolgende Hamilton, die met elkaar van positie wisselden in bochten twee en drie. Typerend was het Lance Stroll, die opnieuw een dijk van een eerste ronde reed. De Canadees stond na de eerste ronde al vijf posities verder op het veld dan zijn oorspronkelijke startpositie van twintigste.

De verschillen in bandenkeuzes tussen de rijders van Red Bull en Mercedes betekende dat er zomaar een wedstrijd gereden kon worden waar de strategie allesbepalend zou zijn. Dankzij zijn start op (gebruikte) zachte banden kon Verstappen vrijwel meteen weg rijden bij Hamilton, die net zoals teamgenoot Russell op de medium-bandencompound startte. Verstappen's teamgenoot Sergio Pérez kon ook mooi gebruik maken van zijn zachte banden, want de Mexicaan kwam even later aan Russell voorbij. Omdat beide Ferrari's net zoals Red Bull op de zachte banden begonnen, waren de ogen ook gericht op diens coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc en was de vraag of zij dichterbij konden komen aan Russell en Pérez.

220022-scuderia-ferrari-mexican-gp-2022-friday

Terwijl de race na ruim tien ronden begon te kalmeren, begonnen zachtjesaan er in het middenveld wat duelletjes op te borrelen. Aston Martin's Stroll had een hele goede start, maar het bleek al snel duidelijk dat de pace al snel beetje bij beetje begon te verminderen. In ronde dertien kwam Pierre Gasly bij de achtervleugel van Stroll terecht. Bij het aankomen van bocht vier probeerde Gasly met een dappere move aan de binnenkant bij Stroll voorbij te komen. De Fransoos verremde zich, waardoor hij zichzelf en Stroll buiten de baan forceerde. Gasly hield zijn behaalde positie op stroll vast. Logischerwijs kwam al snel de klaagzang van Stroll over de boordradio, en terecht: Gasly kreeg als gevolg van zijn actie een straf van vijf seconden.

Niet geheel typerend voor het 2022-seizoen was er niet bijzonder veel actie op circuit Autodrómo Hermanos Rodríguez. Vooral op strategische wijze probeerden de teams om haar concurrenten schaakmat te zetten. Bij ronde 26 stonden beide Red Bull's op de medium banden, waarna de Mercedes-rijders bij ronde 35 op de harde band terechtkwamen. Verstappen had op dit punt in de race zijn afstand naar Hamilton vergroot. Pérez moest zijn uiterste best doen om verloren tijd in te halen, want de Mexicaan ondervond problemen tijdens zijn pitstop. Het werd al snel duidelijk dat de W13-bolide van Mercedes moeite had met effectief gebruik maken van de harde band. In ronde 38 wist Pérez even binnen een seconde te komen van Hamilton en leek het erop dat het zomaar een Red Bull 1-2 finish zou kunnen worden. De Mexicaan kwam er echter vooralsnog niet aan voorbij.

M342959

Maar liefst 42 ronden wist F1-veteraan Fernando Alonso op de medium banden te volbrengen. Alpine koos ervoor om haar coureur na deze slopende stint naar binnen te brengen voor harde banden, waardoor Alonso goed kon pushen om maximale punten binnen proberen te slepen voor zijn team. Alpine leek zich op dit punt in de race comfortabel te voelen in het onderlinge duel met concurrent McLaren. Het team stond met coureurs Alonso en diens teamgenoot Esteban Ocon op een keurige achtste en zevende plaats op dit punt in de race. McLaren leek wat meer moeite te hebben om punten in te lopen om te proberen bij Alpine in het constructeurskampioenschap te blijven. Daniel Ricciardo had op de zachte banden met nog iets meer dan twintig ronden te gaan echter een lekker tempo te pakken. In ronde 51 kwam de Australiër in hoog tempo achter Yuki Tsunoda terecht. In sector twee was Ricciardo echter té gulzig om te proberen Tsunoda te pakken en zette zijn McLaren in een ruimte bij de binnenkant van de bocht die er eigenlijk niet was. De twee kwamen in aanraking, waardoor Tsunoda's auto flinke schade opliep en Ricciardo in vol tempo door kon rijden. AlphaTauri haalde Tsunoda naar binnen om te kijken of er doorgereden kon worden, maar de schade bleek te hevig. Het was de eerste DNF van de race. Ricciardo kreeg als gevolg van het incident met Tsunoda een straf van tien seconden.

Met nog tien ronden te gaan wist Verstappen de ruimte naar Hamilton te vergroten naar meer dan tien seconden. Publieksfavoriet Pérez was voor even een dreigende factor voor Hamilton voor P2, maar de coureur viel richting de slotfase van de race in snelheid terug. De race aan de top stabiliseerde, maar in het middenveld was er genoeg te zien. Ricciardo had een missie: een puntenscore bemachtigen ondanks zijn nog te incasseren straf van tien seconden. De Australiër had realistisch gezien nog maar twee prooien voor zich: notabene beide auto's van team Alpine. Alonso kreeg geleidelijk aan meer last van technische problemen en dat was te zien aan zijn rondetijden ten opzichte van degenen om hem heen. In ronde 61 liet Alonso teamgenoot Ocon aan zich voorbij. Na de positiewisseling was daar meteen Ricciardo als verrassing. Ricciardo pakte meteen na bovengenoemde switch ook een positie door aan Alonso voorbij te komen.

Nog maar een paar ronden te gaan en de drie podiumplaatsen leken te zijn beslist. Verstappen was in zijn eigen wereld met een voorsprong van ruim dertien seconden op Hamilton en Pérez zat comfortabel op de derde positie in de race. Ricciardo wist menig toeschouwers nog alert te houden. In ronde 62 kwam de coureur aan voormalig Renault-teamgenoot Ocon door middel van DRS voorbij, waardoor hij met vrije lucht een goede poging kon doen om zoveel mogelijk seconden weg te rijden. Het tij keerde: McLaren had naar mate de voortgang van de race een steeds beter puntenresultaat voor ogen in vergelijking met Alpine. Het positieve gevoel werd versterkt omdat Alonso's motorproblemen in ronde 65 te groot bleken. De Spanjaard moest zijn auto bij de run-off in bocht één langs de kant zetten en de race staken.

SI202210300327 hires jpeg 24bit rgb

Ook ditmaal was Mexico een positieve ervaring voor Verstappen. De Nederlander kwam dominant als eerste over de finishstreep, gevolg door Hamilton en Pérez. Het bleek een record-brekende overwinning te zijn. Nog niet eerder in de geschiedenis van de Formule 1 was er een coureur die maar liefst veertien overwinning in één seizoen binnen wist te halen; een prestigieus record voor de Nederlander. Ferrari had geen aandeel in het gevecht om een podiumplaats. De coureurs van het Italiaanse team finishten een minuut achter Verstappen op de vijfde en zesde plaats. Ricciardo's race was daarentegen zeer sterk. Ondanks een te gulzige actie bij Tsunoda en een tien seconden straf wist de achtvoudig F1-racewinnaar meer dan twaalf seconden voor Ocon te eindigen en pakte door zijn stevige vechtlust een ontzettend knappe zevende plaats. Ricciardo veroverde met zijn sterke prestatie de harten van de fans, want de coureur werd bekroond tot "rijder van de dag". Ocon, McLaren's Lando Norris en Valtteri Bottas maakten de top tien compleet.

Grand Prix van Mexico, Mexico-stad, 31 oktober 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 71 ronden
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 15"186
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 18"097
4. George Russell (Mercedes) - 49"431
5. Carlos Sainz (Ferrari) - 58"123
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'08"774
7. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - +1 ronde
8. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - +1 ronde
9. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - +1 ronde
10. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - +1 ronde
11. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - +1 ronde
12. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - +1 ronde
13. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - +1 ronde
14. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - +1 ronde
15. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - +1 ronde
16. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - +1 ronde
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - +1 ronde
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - +2 ronden

Uitgevallen

Yuki Tsunoda
Fernando Alonso

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 416
2. Perez 280
3. Leclerc 275
4. Russell 231
5. Hamilton 216
6. Sainz 212
7. Norris 111
8. Ocon 82
9. Alonso 71
10. Bottas 47
11. Vettel 36
12. Ricciardo 35
13. Magnussen 24
14. Gasly 23
15. Stroll 13
16. Schumacher, Tsunoda 12
18. Zhou 6
19. Albon 4
20. Latifi, De Vries 2


Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 696
2. Ferrari 487
3. Mercedes 447
4. Alpine-Renault 153
5. McLaren-Mercedes 146
6. Alfa Romeo-Ferrari 53
7. Aston Martin-Mercedes 49
8. Haas-Ferrari 36
9. Alpha Tauri-Honda 35
10. Williams-Mercedes 8
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet