Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: SVG wint voortijdig titel na magistrale voorstelling in R31 Surfer’s Paradise

Red Bull Ampol Racing-coureur Shane van Gisbergen behaalde na een magistrale voorstelling zijn derde Supercar titel. Van de laatste drie wedstrijden won de Kiwi met Nederlandse wortels er maar liefst elf. Polesitter David Reynolds eindigde met zijn Grove Ford Mustang als tweede maar had niet echt een antwoord op de uiterst sterk rijdende Van Gisbergen. Reynolds eindigde als tweede.

2022 Kampioen
Voor de derde maal kampioen, 74 overwinningen waarvan dertien in de laatste elf wedstrijden.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/Tickford Racing/PR

SVG wint voortijdig titel na magistrale voorstelling in R31 Surfer's Paradise
SVG behaalde vandaag na een magistrale voorstelling op Surfer's Paradise ofwel de Gold Coast 500 zijn tweede achtereenvolgende van in totaal drie. In 2016 behaalde SVG zijn eerste Supercarkampioenschap. Voor het team van Red Bull Ampol Racing behaalde SVG in totaal drie titels. Vorig weekend werd ook bekend dat de kersverse titelhouder inmiddels een relatie had met team mede-eigenaresse Jessica Dane. Voor SVG kan het jaar dus duidelijk niet meer stuk.

2022 SVG Race Van Gisbergen verbeterde het record van het meeste aantal overwinningen in één seizoen van Scott McLaughlin die speciaal van de VS overkwam. McLaughlin: "We hebben respect voor elkaar en wij hebben hier beiden de lat enorm verhoogd."

Shane van Gisbergen: "Er waren dit jaar nogal wat veranderingen binnen het team. Jamie Whincup stopte met racen nam met de hulp van Jessica en Roland Dane(die een enorme stap terugdeed) het team over. Ook waren er grote veranderingen. Engineer David Cauchi werd door Andrew Edwards vervangen maar het team was fantastisch. Er waren ook geen veranderingen binnen de reglementen en wij beschikten over een fantastische auto. Een fantastisch jaar met weinig fouten. Zelf maakte ik er een paar en dit doet toch wel pijn. We hebben nog een goede weg te gaan maar ik wil niet relaxen. Ik wil morgen evenals in Adelaide gewoon mijn werk doen. Het is een fantastisch jaar geweest. Bij de start van de wedstrijd had ik een mooi duel met David Reynolds. Het was fun om tegen hem te racen en ik wilde mijn voorsprong tot 20 secs. vergroten. Maar daarin faalde ik."

2022 Reynolds Podium
Pole voor David Reynolds.

In feite behoefde Van Gisbergen alleen maar aan de finish te komen om de titel te pakken maar deed het in stijl met een record 20e overwinning waarmee hij het record van Scott McLaughlin uit 2020 verbrak. Voor het team van Triple Eight betekende het hun 10e Supercarkampioenschap, evenveel als het team van DJR Shell V Power Racing. Op de eeuwige ranglijst beschikt SVG nu in totaal over 74 overwinningen. "Eigenlijk hoefden wij hier maar één auto te verslaan maar we hebben iedereen vermoord" verklaarde de kersverse drievoudige kampioen na afloop van de wedstrijd.

2022 David Reynolds
Uitstekende wedstrijd van David Reynolds. Jammer dat het stuurwiel even los kwam te zitten.

David Reynolds eindigde op 16.8 secs. achterstand als tweede. David Reynolds: " Een pole en een podium is een verdiende beloning voor het team dat mijn auto op tijd heeft klaar gekregen. Met alle respect dit is één van de zwaarste wedstrijden die ik ooit gedaan heb. Het is ontzettend zwaar om hier 85 ronden te doen. Ik ben totaal kapot. Ik heb na de start mijn best gedaan om Van Gisbergen achter mij te houden maar ik beschikte gewoon niet over dezelfde snelheid. In het midden van de wedstrijd begon mijn stuurwiel ook nog eens los te komen. Dit beïnvloedde mijn rondetijden. Ik was allang blij dat ik het op P2 kon volhouden. Voor morgen zal het nog een zware test worden maar ik wil graag met een tweede surfplank mee naar huis nemen."

In het begin van de wedstrijd maakte Mark Winterbottom vanaf een dertiende startplek de meeste posities goed. Will Davison (DJR Shell V Power Racing) en Brodie Kostecki (Boost Mobile Racing) waren de eerste deelnemers die al in de achtste ronde voor hun allereerste stop naar binnen gingen. David Reynolds maakte zijn eerste stop in de 25e ronde en kwam met 2,5 secs. voorsprong op de Tickford Mustang van Cameron Waters weer terug op de baan. SVG maakte één ronde later zijn eerste stop.

2022 Davison
Will Davison slaagde er niet in om de aansluiting naar de Top 3 te vinden.

Chaz Mostert (TWR Holden) en Cameron Waters leverden in de 47e ronde een fraai duel om de derde plek. Daarbij beleefde Waters overigens een behoorlijk momentje waarbij hij definitief zijn podiumkansen in rook zag opgaan. Waters ging bij de chicane flink achterstevoren en wist met werkelijk een enorme car control zijn auto uit de muur te houden. Een indrukwekkend moment in een wedstrijd die vrij was van safetycars. Bij een reguliere pitstop in de 53e ronde werden de stuurproblemen bij Reynolds snel opgelost.

Het team wist heel snel het stuur opnieuw vast te zetten waarbij de Grove Penrite-rijder nauwelijks tijd verloor. Drie ronden later ging SVG voor zijn laatste stop naar binnen en waren er nog weinig veranderingen bij de koplopers. Will Davison probeerde in de DJR Shell V Power Mustang nog om Chaz Mostert van het podium te stoten maar slaagde daar niet meer in.

Cameron Waters: " Vijfde op het einde van de dag was niet zo slecht. Ik denk dat de auto net zo snel was als de auto's van David Reynolds en Chaz Mostert. Sommige dingen doet hij heel goed, andere weer niet. Dus er moet wel een beetje aan gewerkt worden. We zitten er niet ver vandaan. Het was absoluut geen normale P5. Laat in de wedstrijd waren we om de derde plek in gevecht en was hem vervolgens in de eerste bocht van achteren kwijt.

2022  Waters
Cameron Waters beschikt over een enorme car control. Ondanks een touché met de banden en een spectaculaire spin wist hij als vijfde te eindigen.

Ik kon het in Turn 3 net niet redden en raakte met de achterkant de banden, ging in de rondte, reed door mijn eigen rookwolken heen maar gelukkig stond de auto nog recht. De auto zag eruit alsof hij de oorlog had meegemaakt maar was nog steeds behoorlijk snel maar kwamen terug om in de top vijf te eindigen. Dus eigenlijk een prima dag. Hopelijk kunnen we morgen een snellere auto op de baan brengen."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet