F1: Sauber wordt vanaf 2026 Audi-fabrieksteam in Formule 1
Audi kondigde al eerder aan, in 2026 in de Formule 1 te stappen
Wat al wekenlang in de lucht hing, is nu officieel: Audi slaat de handen ineen met het Zwitserse Sauber-team voor het Formule 1-project van het Duitse merk. Daarmee start het team uit het Zwitserse Hinwil vanaf 2026 als Audi-fabrieksteam, waarbij gebruik gemaakt wordt van de door Audi ontwikkelde aandrijflijn. Tevens is Audi van plan, een belang in de Sauber Group te verwerven.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
Vrijwel direct na de aankondiging op de vrijdag van de Belgische Grand Prix dat Audi in 2026 als motorenleverancier in de Formule 1 zou stappen, maakte Alfa Romeo bekend dat het de bestaande samenwerking met Sauber aan het eind van dit seizoen zou beëindigen. Daarmee was direct duidelijk dat Sauber voor Audi de beoogde partner was, nadat eerdere gesprekken met onder andere McLaren en Williams niet tot resultaten hadden geleid. Nu zijn dus blijkbaar alle hobbels genomen, waardoor de aankondiging officieel naar buiten kan. Interessant is dat Audi al de derde Duitse fabrikant is waarmee Sauber samenwerkt, nadat eerder Mercedes-Benz en later BMW een alliantie met het Zwitserse team hadden, dat in het geval van BMW zelfs eigendom van het merk werd.
Voor Audi is Sauber geen onbekende grootheid: in de afgelopen jaren maakte het merk regelmatig gebruik van de geavanceerde windtunnel in Hinwil voor het testen van de LMP1-prototypes en de auto's voor de DTM. Sauber ontwikkelt en bouwt in het kanton Zürich de auto voor de Formule 1-deelname van Audi, Audi zorgt vanuit het hoofdkwartier van Audi Sport in het Zuid-Duitse Neuburg voor de aandrijflijn. Sauber zal ook het operationele gedeelte van de racedeelname voor zijn rekening nemen.
Het streven bij Audi is dat de nieuw opgerichte onderneming Audi Formula Racing GmbH onder leiding van Adam Baker volgend jaar grotendeels het nagestreefde niveau op het gebied van personeel, accommodatie en technische infrastructuur bereikt heeft. In 2025 moeten de eerste tests met de aandrijflijn volgens het reglement van 2026 in een Formule 1-testauto plaatsvinden.