Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen wint chaotische Grand Prix van Verenigde Staten, Red Bull wint constructeurskampioenschap van 2022

SI202210210801 hires jpeg 24bit rgb

Tweevoudig F1-kampioen Max Verstappen heeft zijn dertiende overwinning van het seizoen geboekt. Bij de start pakte Verstappen pole-man Carlos Sainz, maar moest hij vanwege een probleem tijdens zijn pitstop in ronde 36 flink wat meters goedmaken om de race alsnog te kunnen winnen. Na een late inhaalmove op Lewis Hamilton voor de leiding in de race in ronde vijftig wist Verstappen de race uit te rijden en de overwinning binnen te slepen, waardoor zijn team van Red Bull hiermee ook het constructeurskampioenschap van 2022 binnenhaalde. Het team deed hiermee op een speciale manier een eerbetoon aan Red Bull's medeoprichter Dietrich Mateschitz, die een dag eerder op 78-jarige leeftijd overleed. Andere punten van aandacht waren de sterke prestaties van Hamilton, die als tweede eindigde, en Fernando Alonso, die als gevolg van zijn aanvaring met Lance Stroll met zijn Alpine een wheelie deed en schade opliep, maar alsnog de race wist te eindigen op de zevende plaats.

UPDATE: Fernando Alonso heeft na de Grand Prix van de Verenigde Staten een stop & go-penalty gekregen voor het doorrijden met een te beschadigde auto. Team Haas heeft haar protest ingediend nadat diens coureur Kevin Magnussen al eerder dit seizoen door de raceleiding tijdens de Grands Prix van Canada en Singapore om diezelfde reden de pitstraat in werd gestuurd. Omdat de stop & go-straf niet tijdens de race kon worden voltooid, werd er dertig seconden aan de eindklassificatie van Alonso toegevoegd. Dit betekende dat Alonso terugviel van een oorspronkelijke P7 finish naar de 15e plaats. 


Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, Mercedes

Het weer was gunstig en warm op de zondag in Texas. De baan "The Circuit of the Americas" beloofde een mooi strijdtoneel te worden voor de coureurs om met het mes tussen de tanden te vechten voor kostbare punten. Bij het start was het al vrijwel meteen duidelijk dat het een plezierige race zou kunnen gaan worden voor de toeschouwers. Een snelle start vanaf P2 lanceerde Max Verstappen meteen voorbij aan Carlos Sainz, die op pole position startte. Sainz probeerde zijn positieverlies in bocht één goed te maken door terug te kruisen. Mercedes-coureur George Russell zag dit niet aankomen en botste precies op de zijkant van Sainz's F1-75, waardoor Sainz spinde en terugviel naar de laatste plaats. Profiteurs van het incident waren Lewis Hamilton en ook Lance Stroll, die zijn Aston Martin van startplek vijf naar drie reed. Ook Verstappen had maximale winst, want de coureur verdween al snel onaangeraakt als leider aan de horizon. Als gevolg van de touché met Russell was Sainz's race van korte duur; na ronde één was de Spanjaard genoodzaakt om zijn auto naar binnen te halen en te stoppen.

220023-scuderia-ferrari-usa-gp-friday

In het middenveld was er genoeg te zien. Er werd in het begin van de race agressief gereden. Hier en daar waren er wat momenten waar het kantje boord was, zoals de lichte touché tussen Sergio Pérez en Valtteri Bottas. Yuki Tsunoda kon zich op efficiënte wijze door het achterveld manoeuvreren en stond na één ronde al op de veertiende plaats vanaf startpositie negentien. Aan de kop werd het gat ondertussen vergroot. Verstappen's delta naar Hamilton stond na vijf ronden gereden te hebben op ruim twee-en-een-halve seconde. Verstappen's teamgenoot Pérez, die vanaf de negende plek vanwege een gridstraf door wisseling van motorcomponenten startte, kwam ook redelijk naar voren. In ronde vijf verloren beide Aston Martin's op haar beurt een positie. Russell pakte Stroll, Pérez pakte Vettel. Het zou niet lang meer duren voor Pérez bij de achterdeur van Russell zou gaan aankloppen, die een straf van vijf seconden moest incasseren vanwege zijn aandeel in de crash met Sainz.

In ronde twaalf van de race kregen de toeschouwers een uitspraak te horen wat al enige tijd niet over de boordradio was gezegd. Hamilton kreeg van ingenieur "Bono" de term "its hammertime" te horen, een signaal dat betekende dat Hamilton mocht pushen en het resterende rubber van zijn banden mocht afrijden. Een ronde later kwam de Brit naar binnen en maakte de coureur de bandenwisseling van medium naar harde banden. Een observant zou kunnen opmaken dat de werkzaamheid van de medium banden op begon te raken en dat er gewisseld zou moeten worden naar nieuwe banden. Charles Leclerc was degene die langer bleef doorrijden op de medium banden. De Monegask had een prime racepace, want de coureur was in ronde dertien van de wedstrijd al opgeklommen naar plek vijf vanaf startplek twaalf. Zijn geduld werd beloond, want in ronde achttien spinde Valtteri Bottas in sector drie van de baan, waardoor er een safety car werd uitgeroepen. Dit was een uitgelezen kans voor Leclerc om niet al teveel tijd te verliezen terwijl hij nieuwe banden kreeg. Deze situatie zag hem net achter Pérez de baan weer op komen in P4.

220053-scuderia-ferrari-usa-gp-saturday

Heer van team Alpine Fernando Alonso had tot dit moment vooralsnog een prima race gereden. De F1-veteraan wist vanuit startplek veertien naar de achtste positie te rijden. Na de herstart van de race in ronde 22 probeerde Alonso op het lange rechte stuk tussen sectoren twee en drie voorbij te komen aan Lance Stroll. De coureur bewoog zijn Aston Martin echter op het allerlaatste moment precies in de baan van de aanstormende Alonso, waardoor de twee op zeer hoge snelheid botsten. Stroll spinde in het rond en had te zware schade om verder te kunnen, Alonso wist zijn Alpine-bolide, ondanks dat zijn auto met beide voorwielen even van de grond kwamen als gevolg van de crash, wonderbaarlijk genoeg bijna volledig heel te houden. De Spanjaard was echter wel genoodzaakt om naar binnen te gaan voor een nieuwe voorvleugel en koos ook meteen voor een nieuw setje harde banden. Alonso's harde werk was teniet gedaan, maar er was nog meer dan genoeg tijd over om te proberen zijn verloren posities vanuit P16 weer goed te maken.

Net als de herstart van de eerste safety car, was ook de tweede herstart in ronde 25 probleemloos verlopen voor Verstappen. Vrijwel meteen wist de Nederlander een gat te slaan naar de achtervolgende Hamilton. Leclerc begon ondertussen steeds meer aan te dringen bij Pérez voor P3. Na een eerder mislukte poging om aan de Mexicaan voorbij te komen, maakte Leclerc misschien wel één van 2022's mooiste inhaalmoves compleet. Bij het inkomen van bocht twaalf in ronde dertig kwam de Monegask van zeer ver. Pérez was zichtbaar verrast en dacht er even aan om de deur dicht te gooien, maar Leclerc was al onderweg. Pérez moest de ruimte aan de binnenkant vrijlaten, waardoor Leclerc P3 van Pérez afpakte.

M341405

Er waaide een flinke wind over het hobbelige circuit. Verstappen wist ondanks een goede herstart niet geheel overtuigend los te komen van Hamilton. Het gat bleef tussen de anderhalf en twee seconden. Hamilton besloot om in ronde 35 naar binnen te komen, waardoor Verstappen een ronde later geforceerd werd om de undercut te blokkeren. De wielpistool van één van de monteurs van Red Bull weigerde echter mee te werken, waardoor Verstappen tijdens zijn pitstop kostbare seconden verloor. Het tijdsverlies was dusdanig groot dat zelfs Leclerc, die op datzelfde moment pitte, voor Verstappen terecht kwam. Het betekende dat Hamilton nu opeens een serieuze poging kon doen voor de overwinning en dat Verstappen zijn RB18 flink op z'n staart moest trappen om de overwinning te pakken.

De combinatie van Verstappen en zijn RB18 bleek te veel voor Leclerc. Verstappen begon steeds meer druk te zetten en in ronde veertig moest Leclerc toegeven. Verstappen pakte zijn verloren positie terug en kon hiermee in de vrije lucht aanstalten maken richting Hamilton, die ruim vier seconden voorsprong had. In de kop van het veld begon het gevecht om de overwinning op te borrelen, maar ook in het middenveld was er spektakel genoeg. Lando Norris wist drie tegenstanders in drie ronden in dezelfde bocht, bocht één, te verschalken. Norris bleef pushen waardoor hij in ronde 46 was geklommen naar de achtste plaats, ten koste van Ocon. Zijn teamgenoot Alonso bleek een man van staal. (ook de complimenten naar de robuustheid van zijn auto). De tweevoudig wereldkampioen kwam aan Kevin Magnussen voorbij voor P6 in ronde 49, een bijzonder goede herstelrace tot nog toe.

In ronde vijftig was het kookpunt bereikt. Even leek het erop dat er in één jaar tijd niks veranderd was: een pushende Hamilton met een jagende Verstappen in z'n nek. In ronde vijftig moest ook Hamilton de Nederlander aan zich voorbij laten gaan. De W13-bolide was tot het laatste beetje gepusht door Hamilton, maar het bleek niet voldoende. Verstappen nam opnieuw de leiding van de wedstrijd en kon de laatste ronden van de race comfortabel in de leiding uitrijden. Deze race werd er hard gevochten en veel ingehaald. Verstappen kwam als eerste over de finishstreep en scoorde in combinatie met Pérez's P4 resultaat genoeg punten waardoor Red Bull het constructeurskampioenschap van 2022 won. Het team deed hiermee een bijzonder eerbetoon aan Dietrich Mateschitz, de man die naast zijn medeoprichting van energiedrankjesgigant Red Bull ook het brein was achter de opstarting van het Formule 1-team van Red Bull, een prestigieuze constructeur dat vandaag de dag niet meer weg te denken is uit de koningsklasse van de motorsport. Naast een uitstekende race van Verstappen, Hamilton, Leclerc waren ook Norris, Alonso en Vettel sterk. Vettel, die in de laatste ronde in een spannend duel met Kevin Magnussen alsnog via de buitenkant in bocht achttien voorbijkwam, werd door de toeschouwers verkozen tot "Rijder van de dag".

SI202210230749 hires jpeg 24bit rgb

UPDATE: Fernando Alonso heeft na de Grand Prix van de Verenigde Staten een stop & go-penalty gekregen voor het doorrijden met een te beschadigde auto. Team Haas heeft haar protest ingediend nadat diens coureur Kevin Magnussen al eerder dit seizoen tijdens de Grands Prix van Canada en Singapore om diezelfde reden door de raceleiding de pitstraat in werd gestuurd. Omdat de stop & go-straf niet tijdens de race kon worden voltooid, werd er dertig seconden aan de eindklassificatie van Alonso toegevoegd. Dit betekende dat Alonso terugviel van een oorspronkelijke P7 finish naar de 15e plaats.

Grand Prix van de Verenigde Staten, Texas, 23 oktober 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 56 ronden
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 5"023
3. Charles Leclerc (Ferrari) - 7"501
4. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 8"293
5. George Russell (Mercedes) - 44"815
6. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 53"785
7. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'05"354
8. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'05"834
9. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'10"919
10. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'12"875
11. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'15"057
12. Guan Yu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'16"164
13. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'21"763
14. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'24"490
15. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'25""078 **
16. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'30"487
17. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'43"588

** Tijdsstraf van 30 seconden

Uitgevallen

Lance Stroll
Valtteri Bottas
Carlos Sainz

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 391
2. Leclerc 267
3. Perez 265
4. Russell 218
5. Sainz 202
6. Hamilton 198
7. Norris 109
8. Ocon 78
9. Alonso 65
10. Bottas 46
11. Vettel 36
12. Ricciardo 29
13. Magnussen 24
14. Gasly 23
15. Stroll 13
16. Schumacher, Tsunoda 12
18. Zhou 6
19. Albon 4
20. Latifi, De Vries 2

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 656
2. Ferrari 469
3. Mercedes 416
4. Alpine-Renault 144
5. McLaren-Mercedes 138
6. Alfa Romeo-Ferrari 52
7. Aston Martin-Mercedes 49
8. Haas-Ferrari 36
9. Alpha Tauri-Honda 35
10. Williams-Mercedes 8
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet