Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

British GT: Century-BMW wint finale op Donington, Loggie en Fielding/Williams kampioen

221016 Start
Vijftien GT3-auto's op de voet gevolgd door veertien GT4-auto's in de 'Donington Decider', de finale van het British GT

Afgelopen zondag werden zes van de acht titels in het Intelligent Money British GT Championship beslist in een zenuwslopende laatste race van het seizoen. De twee-uurswedstrijd werd gewonnen door debutant Darren Leung en Alexander Sims (Century Motorsport). Ian Loggie (RAM Racing) maakte een slechte openingsfase mee, maar vocht zich terug naar voren samen met Jules Gounon om tweede worden in de race en het GT3-kampioenschap op zijn naam te schrijven. Jordan Collard en Tom Edgar (Toyota Gazoo Racing UK) wonnen in de GT4-categorie op dominante wijze. Sennan Fielding en Richard Williams (Steller Motorsport) werden tweede en versloegen daarmee Matt Topham en Darren Turner (Newbridge Motorsport) in de titelstrijd.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Een flinke regenbui slechts drie minuten in de kwalificatiesessie zorgde voor een verrassende startgrid in het GT3-veld. Richard Neary (Abba Racing) pakte pole positie en deelde de voorste rij met debutant Simon Orange (Orange Racing powered by JMH). Ze gingen ze dan ook door de eerste bocht, gevolgd door Nick Halstead (Fox Motorsport) en Leung. De laatstgenoemde werd geraakt door Morgan Tillbrook (Enduro Motorsport) en dat zorgde voor een opstoppinkje in Redgate waarbij Tillbrook spinde, Simon Watts (Team Rocket RJN) schade opliep en Adam Balon (Barwell Motorsport) en Loggie de grindbak in moesten om de chaos te ontwijken. Loggie spinde vervolgens zelf nog bij het uitkomen van de Goddards-haarspeldbocht en viel terug achter het GT4-veld. Na een half uur werden de McLarens van Mark Smith (Paddock Motorsport) en Stewart Proctor (Greystone GT) uitgeschakeld in een crash in de Fogarty Esses die er wat klungelig uitzag.

221016 FieldingWilliams
Fielding en Williams zijn voor het eerst kampioen in de GT4-categorie van het British GT

James Cottingham (2 Seas Motorsport) ging het gras op en door een Pirelli-reclamebord na een korte Safety Car-periode. De op de vijfde plaats gelegen Mercedes-AMG moest een extra stop maken om het piepschuim van de grille af te halen. Daarmee waren de kampioenschapskansen van hem en Lewis Williamson eigenlijk al verkeken. Ze waren niet de enige in de problemen. GT4-koplopers Academy Motorsport en Team Parker Racing zouden uitvallen. Marco Signoretti bracht zijn Academy-Mustang naar de garage met een kapotte ophanging, terwijl de Parker-Porsche van Jamie Orton werd uitgeschakeld door de al beschadigde GT3-McLaren van Watts. Halstead crashte in de Fogarty Esses en gooide daarmee een mogelijke podiumfinish voor hem en Jamie Stanley weg. Neary zou de finish niet bereiken. Vanuit de leidende positie viel zijn Mercedes-AMG plotseling stil. Orange kwam op de eerste plek voor Leung, Graham Davidson (2 Seas Motorsport), Tillbrook en Balon, maar het veld zou weer door elkaar geschud worden door de pit stops.

221016 GounonLoggie
Loggie viert de kampioenschapswinst en de Schot werd niet alleen geholpen door Gounon dit seizoen, maar ook door Callum Macleod

Na een tweede neutralisatie om de bandenstapel waar Halstead was gecrasht, te repareren en om de baan vrij te maken van koolstofvezelbrokstukken leidde Sims de herstart voor Gounon, Marcus Clutton (Enduro Motorsport), Sandy Mitchell (Barwell Motorsport), Lewis Proctor (Beechdean AMR) en de teruggevallen Orange-McLaren van Michael O'Brien. Na een gevecht van bijna veertig minuten zagen Leung en Sims als eerste de zwart-witgeblokte vlag, een halve seconde voor Gounon en Loggie. De laatstgenoemde maakte zijn Brits GT-debuut in 2015, maar pakte nu zijn eerste titel. Clutton en Tillbrook maakten het podium af voor O'Brien & Orange en Balon & Mitchell. Mia Flewitt en Euan Hankey (7TSIX) maakten een goede slotfase mee en werden zesde voor Silver-Am-winnaars Andrew Howard en Proctor.

221016 LeungSims
Century Motorsport maakte een moeizame start van het seizoen mee met de nieuwe BMW M4 GT3, maar ze maakten het goed met een podium op Brands Hatch en een zege op Donington Park

Collard en Edgar leiden van start tot finish en bezorgden Toyota hun enige overwinning van het seizoen in de GT4-categorie. Ze vochten nog wel met Jamie Day en Josh Miller (R Racing) rond de pit stops, maar verder waren ze dominant. Fielding en Williams gingen uiteindelijk nog voorbij aan Day en Miller. Dat betekende dat Topham en Turner vijfde moesten finishen om de Steller-Audi te verslaan in de puntenstand, maar dat lukte niet. Na een wat mindere openingsfase van Topham kwam Turner terug op de baan als tiende. Turner haalde vervolgens Will Moore (Academy Motorsport), Freddie Tomlinson (Assetto Motorsport) en Jack Brown (Century Motorsport), maar dat was dus niet genoeg. Fielding en Williams wonnen niet alleen het algemene GT4-kampioenschap, maar ook de titel in de GT4-Silver Cup, terwijl Steller Motorsport het kampioenschap voor teams won. Topham en Turner werden nog wel derde in GT4-Pro-Am achter Kavi Jundu & Moh Ritson (Paddock Motorsport) en Benji Hetherington & Adam Knight (Valluga Racing) om in die klasse voor het tweede jaar op rij kampioen te worden.

221016 CollardEdgar
Toyota Gazoo Racing UK gaat gemotiveerd de winterstop in met een zege in de finale dankzij Collard en Edgar

UITSLAG RACE

Het Intelligent Money British GT Championship keert in 2023 terug op 8 en 10 april met de traditionele paasraces op het circuit van Oulton Park.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet