Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Prema met winst naar ELMS-titel, Job van Uitert op podium, Iron Dames schrijven geschiedenis

221016 ELMS race start
Start van de laatste ELMS-seizoensrace, de 4H Portimao

Met de vierde overwinning uit zes races haalden coureurs Louis Delétraz en Ferdinand Habsburg van het Italiaanse Prema-team op Portimão in stijl de kampioenstitel in de European Le Mans Series binnen. Ze deelden het racesucces in Portugal met Juan Manuel Correa. Het Panis-team met Job van Uitert, Julien Canal en Nico Jamin had in ieder geval theoretisch nog titelkansen, maar had dan moeten winnen, in combinatie met een slecht resultaat voor Prema, en daar kwam het niet van. Van Uitert kwam op zo'n 49 seconden achter de winnende Prema-Oreca als tweede over de eindstreep. Bent Viscaal, rijdend voor Algarve Pro-Racing, werd vijfde, Tijmen van der Helm werd met de TDS Racing x Vaillante na een zeer sterk optreden in de beginfase als elfde geklasseerd. In LMP3 gingen de racewinst en de titel na een dramatische ontknoping naar het Franse Cool Racing met coureurs Malthe Jacobsen, Maurice Smith en Mike Benham. Kay van Berlo en zijn United-teamgenoten grepen als vierde in de klasse net een seconde naast het podium. Max Koebolt kwam zelfs helemaal niet aan rijden toe, want het team trok de inschrijving terug na een zeer zware crash van Jerôme de Sadeleer, die samen met Koebolt zou rijden, in de Michelin Cup-race in de ochtend. De Belg kwam er zonder ernstige blessures vanaf. In GTE schreven Iron Dames Michelle Gatting, Sarah Bovy en Doriane Pin met de Ferrari historie door als eerste damestrio de klasse te winnen. Jeroen Bleekemolen viel samen met zijn Rinaldi-Ferrari-teamgenoten voortijdig uit, nadat de bronzen rijder voortijdig opgaf en niet meer aan de minimale rijtijd kon komen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/Jakob Ebrey Photography

Louis Delétraz prolongeert met Prema zijn ELMS-kampioenstitel van 2021, terwijl het voor Ferdinand Habsburg opnieuw een belangrijke LMP2-titel is na het winnen van de WEC-titel en de klassezege in Le Mans met WRT vorig jaar en de titel in de Asian Le Mans Series begin dit jaar. In de beginfase van de wedstrijd, die op een natte baan van start ging, had Prema al kort de leiding in handen, nadat pole-sitter Salih Yoluc al op de formatieronde in de rondte ging. Al snel verloor Prema-rijder Correa de leiding aan de sterk gestarte Pietro Fittipaldi in de Inter Europol-Oreca, terwijl even later ook Tijmen van der Helm in de TDS-Oreca Correa passeerde. Na de rijderswissels kwam TDS Racing met Mathias Beche aan de leiding, maar een verkeerde bandenkeuze bij TDS was later in de race in het voordeel van Prema, dat wel op slicks bleef, waarna TDS geen rol meer in de strijd om het podium speelde, zeker niet na een spin van Beche als gevolg van contact met een LMP3-auto.

221016 ELMS Panis De Panis-Oreca met Job van Uitert - hier gisteren nog bij veel mooier weer - eindigde als tweede

Zo kwam de Prema-Oreca voor de vierde keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep. Job van Uitert, Julien Canal en Nico Jamin eindigden namens Panis Racing op de tweede plaats, zowel in de race als in het kampioenschap. Van UItert vertelde: "Het was heel close want als United voor ons gefinisht was, dan waren zij tweede geweest en omgekeerd. Vanaf het moment dat ik in de auto ging lagen we achter hun en begon te regenen. Dat maakte het moeilijk, omdat er sinds dit jaar geen intermediate-banden meer zijn toegestaan, ga je eigenlijk bijna constant op slicks. Omdat een baan hier gewoon heel snel opdroogde was het beter om op slicks te blijven, maar dat maakt het wel meteen lastiger. We hebben ons hoofd koel gehouden, uiteindelijk tweede finisht en ook tweede In het kampioenschap dus al met al ben ik daar heel tevreden mee. Nou gaan we kijken wat volgend seizoen brengt." De COOL Racing-Oreca van Yfei Ye, Nicolas Lapierre en Niclas Krütten completeerde het podium.

Tijmen van der Helm, die samen met zijn teamgenoten Philippe Cimadomo en Mathias Beche in de TDS Racing x Vaillante-Oreca elfde algemeen en vierde in LMP2-Pro-Am werd, verklaarde: "Voor ons liep het een beetje lastig vandaag. We zijn begonnen vanaf P6, ik nam de start in lastige omstandigheden aan het begin, maar we zijn opgeklommen naar P2, daar kon ik blijven, steady achter de leider, en na onze pitstop kwamen we zelfs aan de leiding, zonder dat we er wat voor hoefden te doen. We hadden 30 seconden voorsprong op Prema, maar daarna hebben we wat stomme fouten gemaakt met pitstops en is mijn teamgenoot (Beche, red.) er nog een keer afgegaan, dus dat zat niet echt bepaald mee. Uiteindelijk was het een beetje verloren zaak en nu moeten we maar hopen op volgend jaar."

221016 ELMS Cool LMP3
Zo vier je het winnen van een titel in Portimão: Cool Racing in het zwembad in de paddock

In LMP3 leek Inter Europol lange tijd op weg naar succes, tot Nicolas Pino met nog 13 ronden te gaan na een pitstop vanwege een stuurprobleem geraakt werd door John Hartshorne in de Oman Racing-Aston Martin. Daarmee waren de titelkansen voor het Poolse team verkeken. Cool Racing, dat met Malthe Jacobsen, Maurice Smith en Mike Benham de klasse in de laatste race en daarmee de titel won. De nummer 2-United-Ligier (Voisin/Gehrsitz/Caygill) eindigde op de tweede plaats, voor de nummer 27-Cool Racing-Ligier (Foubert/Doquin/Maulini) en de nummer 3-United-auto, waarmee Kay van Berlo samen met zijn teamgenoten McGuire en Bentley net naast het podium greep.

Van Berlo vertelde: "Een moeizame race voor ons. We verloren heel veel: onze brons-rijder begon en die verloor heel veel tijdens zijn eerste stint, waardoor we bij de eerste pitstop al een ronde achterstand hadden. Vervolgens reed hij bij het ingaan van de pitstraat te snel, waardoor we ook nog eens een 'drive-through' kregen, dus tegen de tijd dat ik de auto inging, hadden we al twee ronden achterstand. Uiteindelijk zijn we op p 4 gefinisht, drie seconden van P3, dus het had echt nog een aantal ronden meer moeten duren en we hadden P3 gehad. Ik ben wel echt tevreden over mijn eigen stint: de tijden waren goed, ik heb flink wat posities kunnen pakken en uiteindelijk ook de snelste raceronde. We wisten dat de snelheid erin zat, maar we hebben in de beginfase teveel tijd verloren en zeker die 'drive-through' heeft ons veel pijn gedaan."

221016 ELMS Iron
De Iron Dames-Ferrari won de GTE-klasse, waarmee de rijdsters historie schreven

In GTE domineerde de van pole gestarte Iron Dames-Ferrari met Sarah Bovy, Michelle Gatting en Doriane Pin vrijwel de hele race. Het trio won met een ronde voorsprong op de Oman Racing by TF Sport-Aston Martin (Al Harthy/De Haan/Sørensen) en de Kessel-Ferrari (Kimura/Schandorff/Jensen). Voor Proton-Porsche-rijders Christian Ried, Lorenzo Ferrari en Gianmaria Bruni was de vijfde plaats genoeg om de titel veilig te stellen. Jeroen Bleekemolen, die er ditmaal met de Rinaldi-Ferrari weer bij was, kwam de race tot een voortijdig einde. Hij meldde: "Op zich was de snelheid redelijk goed, maar wij kozen ervoor om meteen naar binnen te rijden na de opwarmronde, maar dan blijft het licht van de pits nog een ronde extra op rood staan blijkbaar bij de ELMS. Dat was een beetje een inschattingsfout van het team, want daarmee lagen we meteen anderhalve ronde achter. Bovendien voelde onze bronzen rijder zich niet zo lekker, hij heeft ook corona gehad waardoor we al twee races hebben moeten missen en hij was niet fit genoeg om het te volbrengen, dus hij kwam eerder binnen, waardoor hij zijn minimale rijtijd niet meer kon halen, dus toen zijn wij er ook maar mee gestopt. Jammer, want de auto ging best goed en het is zeker een feest met deze auto op deze baan. Nou ja het was waarschijnlijk mijn laatste race van dit jaar, nu maar weer eens kijken wat we kunnen gaan opbouwen voor volgend seizoen."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet