Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NL: Op scherp voor de finale in Twente

Weijs Drenthe-1

Dit weekend wordt rondom Hengelo de finale van het Nederlands rallyseizoen verreden tijdens de Rocar-Tech Twente Rally. Hoewel er nog diverse beslissingen moeten vallen zullen de meeste ogen zijn gericht op Hans Weijs en Jim van den Heuvel die uit mogen maken wie de ONRK-titel mee naar huis neemt. Het getouwtrek begint al voor de eerste kilometer.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Theoretisch gezien zijn er nog vijf kanshebbers op de titel. Jan de Winkel haakt echter af door naast Michiel Poel als navigator plaats te nemen. Gert-Jan Kobus en Bob de Jong staan met respectievelijk 28 en 26 punten op ruime achterstand en hebben het niet meer in eigen hand, alleen uitvalbeurten van Weijs en Van den Heuvel kunnen hen nog aan het eremetaal helpen. In de onderlinge strijd tussen de twee kemphanen vooraan staat Weijs er het beste voor. De puntentelling van het ONRK is complex doordat er voor verschillende resultaten (overall, klasse, powerstage, start, finish) punten behaald kunnen worden. Alle variaties daargelaten is Weijs met een tweede plaats zeker kampioen, maar 'op safe' naar P2 rijden is zijn eer te na. "Laten we dat maar niet doen he" lacht hij vooraf.

Waar Van den Heuvel gewoon over zijn vertrouwde Polo beschikt moest Weijs op zoek naar een vervanger voor zijn Fiesta, die bij een andere wedstrijd wordt ingezet. Die werd gevonden in een Skoda Fabia, een auto waar hij nog niet eerder mee reed. "Dan kan ik die ook eens proberen" legt hij uit. Dat het wennen zal zijn in een nieuwe auto baart hem geen zorgen "we kijken al het hele seizoen van wedstrijd tot wedstrijd met andere auto's, dat is geen probleem."

Na een stevige klapper in Hellendoorn leek het seizoen er voor Bob de Jong op te zitten. Zijn Hyundai oogde zeer tweedehands maar nader onderzoek van het team leerde dat de schade voor een groot deel cosmetisch was en de meeste dure onderdelen als een aandrijfas of schokdempers gespaard waren gebleven. "Er zitten nog wat deukjes en krasjes op, dus hij is niet als nieuw, maar technisch is de auto weer helemaal in orde" klinkt het opgewekt uit de mond van De Jong die blij is dat hij zijn seizoen op een positieve manier af kan sluiten. Na de sortie te hebben geanalyseerd constateert hij geen grote fout gemaakt te hebben. Als er op het randje gereden wordt kan een klein verschil in omstandigheden grote gevolgen hebben.

Hellendoorn Bob-1

Het verhaal van de Twente Rally begint opvallend genoeg in Drenthe, bij de eerste wedstrijd van het seizoen. Om punten te kunnen scoren voor het ONRK dienen deelnemers zich in te schrijven. Hans Weijs rijdt en wint in Drenthe maar heeft zich nog niet ingeschreven. Het reglement is hier duidelijk over: Punten worden toegekend vanaf het moment dat het inschrijfformulier ontvangen is door het BSRbestuur/kampioenschapscoördinator. Geen punten worden toegekend indien er niet ingeschreven is voor een der kampioenschappen. Punten worden niet met terugwerkende kracht toegekend. Toch ontstaat er op dat moment al discussie of de punten al dan niet worden toegekend. Weijs maakt zelf een einde aan die discussie. "Ik heb mijn eerste resultaat (Drenthe) indertijd al sportief laten vallen. Ik kan me er ook wel in vinden dat iedereen wil weten tegen wie hij rijdt in een kampioenschap en dat dat van tevoren (middels inschrijving, ed.) duidelijk moet zijn."

De vraag is echter of Weijs' winst in Drenthe, ondanks dat hij geen punten scoort, wel als 'resultaat' gezien moet worden. Het reglement stelt dat punten pas toegekend worden na inschrijving en dat dit niet met terugwerkende kracht gebeurt. Is punten toekennen hetzelfde als een resultaat? De vraag is relevant in verband met het schrapresultaat. Over de schrapresultaten zegt het reglement: De door een equipe per wedstrijd behaalde kampioenschap punten worden bij elkaar opgeteld. Voor de diverse kampioenschappen geldt het aantal wedstrijden, zoals op de kampioenschap kalender aangegeven (incl. de eventuele schrapresultaten). Op die kalender staan aanvankelijk acht wedstrijden en er wordt aangegeven dat er één schrapresultaat is. Het staat de deelnemers vrij om een wedstrijd over te slaan, of alle wedstrijden te rijden en het slechtste resultaat niet mee te laten tellen. In de zomer wordt bekend dat zowel de Visual Art Rally als de Achterhoek Berkelland Rally niet door kunnen gaan en er dus slechts zes wedstrijden overblijven. Er wordt op dat moment door KNAF/BSR geen uitspraak gedaan over de invloed die dit heeft op de schrapresultaten.

Heuvel Vechtdal-1

Na de GTC Rally en Hellendoorn Rally en met alleen nog de Twente Rally bedraagt het verschil tussen Weijs en Van den Heuvel slechts negen punten. "Jim is slim" legt Bob de Jong uit "en stelt dat Weijs geen resultaat heeft behaald in Drenthe." Dit zou betekenen dat Weijs de 0 punten die zijn toegekend niet als schrap resultaat op mag voeren en dus de 35 punten moet schrappen die hij in de Vechtdal Rally scoorde, zijn slechtste resultaat tot op heden. Om onduidelijkheid bij de finish in Twente te voorkomen kaart Van den Heuvel dit aan bij de BSR waar hij bevestiging vraagt dat dit inderdaad het geval is. De reactie luidt dat dit niet het geval is en dat er bij de bepaling van het schrapresultaat niet wordt gekeken naar het moment van inschreven. Dit betekent dat Weijs Drenthe toch als schrapresultaat op zou mogen voeren. Echter volgt kort hierna het officiële bulletin van de KNAF/BSR waarin wordt gemeld dat door het wegvallen van de twee wedstrijden is besloten om helemaal geen schrapresultaten meer te hanteren en dus alle resultaten meetellen.

Zowel de conclusie dat voor schrapresultaten niet naar moment van inschrijving gekeken wordt als het moment van besluitvorming kunnen opvallen genoemd worden. Bart Luijbregts legt namens de KNAF/BSR uit hoe dit tot stand kwam. "Nadat bekend werd dat er twee wedstrijden niet door konden gaan hebben we ons eerst gericht op het redden van het Short Rally Kampioenschap. Dat was een acuut probleem en hebben we samen met de Hellendoorn Rally kunnen redden." Luijbregts trekt er wel een les uit. "Op dat moment hadden we direct ook voor het ONRK het besluit over de schrapresultaten moeten nemen en publiceren, dat hebben we toen niet gedaan. Maar we hebben het nu, ruim voor de laatste wedstrijd wel gedaan en ik heb er veel positieve reacties over ontvangen. Maar we moeten ook kijken naar de invulling van het kampioenschap voor de komende jaren. Moeten we nog met inschrijving voor een kampioenschap werken? Moeten we nog met schrapresultaten werken? Moeten er buitenlandse wedstrijden op de kalender?"

Het schrapresultaat van Weijs benadert Luijbregts generiek. "Niet ingeschreven resultaten wel of niet schrappen daar kom je nooit uit. Op de site staat dat er 1 schrapresultaat is en dat er geen punten worden toegekend met terugwerkende kracht. Mag je dan wedstrijden voordat je ingeschreven bent schrappen? Je kunt dat niet alleen voor Weijs beoordelen, er zijn zoveel deelnemers voor wie geldt dat ze later ingeschreven hebben. Dan moet je dat voor iedereen bekijken. We hebben een gelaagde puntentelling waarbij je bijvoorbeeld door te starten al punten scoort, dat moet je allemaal meewegen bij de schrapresultaten. Dat brengt te veel complexiteit met zich mee. Weijs had zich bovendien ook voorgenomen om in te schrijven." Hoewel Luijbregts benadrukt dat het hem niet om individuele gevallen gaat "wij moeten breed aan de sport denken" heeft het schrijven van Van den Heuvel hen wel aangezet tot een officieel besluit. "We hadden niks kunnen doen en het gewoon zo laten als het is, maar we hebben het toch nog eens goed overwogen en een duidelijk en goed besluit genomen. Anders had je na Twente nog met protesten te maken gehad kunnen hebben, dat wil natuurlijk niemand."

Van den Heuvel is logischerwijs niet tevreden met de conclusie. "Het raakt mij nu, maar daar gaat het me niet om. Het gaat erom dat de reglementen gehanteerd moeten worden en niet gaandeweg de regels veranderd moeten worden." Hij is nog steeds van mening dat Weijs Drenthe niet als schrapresultaat had mogen opvoeren en constateert dat het besluit om de schrapresultaten te laten vallen Weijs sterk bevoordeelt. Op zijn beurt is Weijs van mening dat Van den Heuvel "niet zo kinderachtig moet doen" en dat als je de resultaten van dit naast elkaar zet hij de snelste is geweest. Daar denkt de Barnevelder toch echt anders over, wat hij mag gaan bewijzen in Twente.

De messen zijn geslepen.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet