Italiaans GT: Liberati en Nemoto Endurance-kampioen na overwinning op Monza, Pijl pakt weer podium

Omdat er met slicks op een vochtige baan werd gereden, werd voor de zekerheid gestart achter de Safety Car
Afgelopen zondag werd het laatste Endurance-evenement van het Campionato Italiano Gran Turismo, het Italiaans GT-kampioenschap, gehouden op Autodromo Nazionale Monza. De twee-uursrace die werd verreden op een vochtige baan, werd gewonnen door Edo Liberati en Yuki Nemoto (Vincenzo Sospiri Racing) en sleepten daarmee ook de titel binnen. Ze namen deel als duo, omdat Michele Beretta bezig was in de Indianapolis 8 Hour. Liberati en Nemoto vochten om het kampioenschap met teamgenoten Karol Basz, Benja Hites en Mattia Michelotto, maar hun Lamborghini gaf de geest. Daan Pijl (Imperiale Racing) scoorde wederom een top drie-resultaat, maar er was teleurstelling bij Jop Rappange (Antonelli Motorsport).
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR
Liberati ving de race op de 'Temple of Speed' aan vanaf pole positie voor Hites, Jacopo Guidetti (Nova Race), Pijls teamgenoot Raúl Guzmán en Kikko Galbiati (Antonelli Motorsport). Rappange begon vanaf de vijfde rij naast Pro-Am-kampioenschapsrivaal Baptiste Moulin (Vincenzo Sospiri Racing). Guidetti en Galbiati hadden een goede start en gingen de groene Huracáns van VSR voorbij. Liberati viel zelfs terug naar de vijfde positie, terwijl Rappange opschoof naar P4 na een briljante openingsfase. Dat werd echter al gauw de derde plek voor de Nederlander, toen Galbiati plotseling stilviel. Halverwege de race crashte Sandro Mur (Bonaldi Motorsport) vanuit de leiding in de GT Cup-klasse. Na een korte Safety Car-periode leidde Jorge Cabezas (Nova Race) de herstart voor Michelotto, Nemoto, Moulins teamgenoot Andrea Cola en Stefano Comandini (BMW Italia by Ceccato Racing). Cola had de eerste plek in de Pro-Am-klasse overgenomen, toen Francesca Linossi was teruggevallen na het overnemen van Rappanges Mercedes-AMG.

Pijl op weg naar zijn derde P3-resultaat op rij
Na de laatste rijderswissels verloor Basz de leiding aan Nemoto en moest hij zijn auto aan de kant zetten met mechanische problemen. De Pool was duidelijk teleurgesteld, omdat hij wist dat hij het kampioenschap niet meer kon winnen. De titel ging naar Liberati en Nemoto die de race wonnen voor Cabezas, Guidetti en Leonardo Moncini die niet alleen tweede werden in de race, maar ook in het kampioenschap. Guzmán, Pijl en Mateo Llarena maakten het podium af voor Pro-Am-winnaars Ralf Bohn, Alfred Renauer en Robert Renauer (Herberth Motorsport). Cola en Moulin wonnen het kampioenschap in die klasse met een tweede plaats op Monza. Linossi, Emidio Pesce en Rappange maakten geen kans meer op een goed resultaat, toen Pesce werd uitgeschakeld door Am-klasseleider Luca Magnoni (Nova Race). De overwinning in de Am-klasse ging naar de andere Nova Race-Honda van het Chinese duo Paul Ip en Munchy Lee.

Liberati en Nemoto zegevierden in de race en in het kampioenschap
Michael Fischbaum en Miloš Pavlović (Bonaldi Motorsport) wonnen de race in de GT Cup-categorie. Rocco Mazzola, die in een Easy Race-Ferrari tweede werd samen met Luigi Coluccio en Vito Postiglione, heeft exact dezelfde resultaten behaald als het Bonaldi-Lamborghini-duo en zij zullen de titel dus moeten delen. Samuele Buttarelli, Lorenzo Cossu en Manuel Menichini (SR&R) werden derde algemeen binnen de GT Cup-categorie en wonnen de Am-klasse. Buttarelli en Cossu versloegen Donovan en Luciano Privitelio (FFF Racing Team) in het kampioenschap.

Fischbaum en Pavlović, gevolgd door Mazzola, met tussen hen in raceleiders Liberati en Nemoto
UITSLAG RACE
Op 22 en 23 oktober zullen de Sprint-titels in het Campionato Italiano Gran Turismo beslist worden op Autodromo del Mugello.