Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Padmore doet de dubbel tijdens Estoril Classics

CLASSICGP-2022-estoril-vendredi-fmacias-06

Eén Nederlander – Bart Uiterwaal – toog naar Portugal voor de laatste ronde van de Peter Auto-kampioenschappen, terwijl gastheer Diogo Ferrão van Race Ready zoals in voorgaande jaren weer een invitatierace voor Formule 1-auto's van 1966 tot '85 op het programma had gezet, naast zijn eigen Iberian Endurance (zeg maar het NKHTGT van Spanje en Portugal). Verder nam Peter Auto uiteraard zijn gehele eigen programma mee om de drie dagen op Estoril te vullen, waarbij Group C en de Endurance Racing Legends werden samengevoegd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

16 coureurs gingen met hun F1-auto's op de uitnodiging van Ferrão in, van wie Nick Padmore twee keer zegevierde in de Lotus 87B die vorige week op Spa nog door Marco Werner werd bestuurd. Omdat Martin O'Connell in de Williams FW07B van Mark Hazell in de eerste race niet van start ging, had Padmore nauwelijks concurrentie: hij won met ruime voorsprong op de Ensign N180 van Laurent Fort en de Lotus 91 van Steve Brooks. O'Connell reed op zondag wel mee en maakte het Padmore enigszins lastig. Toch zaten er aan het slot vier seconden tussen de twee. Brooks werd opnieuw derde. Oud-F3000-coureur Soheil Ayari was ook een podiumkandidaat, maar zijn Ligier JS21 had twee keer problemen.
  CLASSICGP-2022-estoril-vendredi-fmacias-02

Ewen Sergison schitterde op zaterdag door vierde te worden en in ruimschoots de oudste auto van het veld (een Surtees TS9 uit 1971) de pre-78-klasse op zijn naam te schrijven. Een dag later moest de Schot een paar plekken prijsgeven en zag hij ook zuiderbuur Marc Devis met de klasse-eer strijken.
  CER1-2022-estoril-vendredi-fmacias-01

Verder stonden de Le Mans-auto's uit opeenvolgende decennia uiteraard centraal in een verder door Peter Auto ingevuld programma. In CER1 won Armand Mille opnieuw in zijn Lola T70 Mk3B, met kort achter zich drie 2-liter-prototypes: de Chevron B19's van Emmanuel Brigand en Rolf Sigrist en de Lola T212 van Serge Kriknoff. Ralf Kelleners ging in de De Tomaso Pantera weer eens aan de haal met de GT-winst.
  CER2-2022-estoril-vendredi-fmacias-05

In CER2 schreef Maxime Guenat in de Lola T286 de race op zijn naam. Ook hier waren de verschillen klein: Philipp Bruehwiler (Chevron B36) en Russell Büsst (Chevron B31) volgden op korte afstand. Sebastian Glaser won de GT-klasse in zijn BMW M1 Procar.
  2022-estoril-nbremaud-0029

In het samengevoegde Group C/ERL-veld voerden de recente Le Mans-prototypes uiteraard de boventoon. Twee LMP2-auto's domineerden en het waren allebei MG-Lola EX257's. Christian Gläsel won op zaterdag, met in zijn kielzog het vertrouwdere exemplaar van Mike Newton, die op zondag zegevierde. Omdat de Riley & Scott MkIIIB van Xavier Micheron niet van start ging, ontbrak de enige LMP1 die de MG-Lola's had kunnen bedreigen.
  ERL-2022-estoril-vendredi-fmacias-04

Verder reden in een door GT's gedomineerd veld alleen twee relatief obscure IMSA-auto's mee als 'LMP1': de Keiler KII van Marc Jully (derde en tweede achter de MG's) en de Cannibal Chevrolet van Edoard Deguemp. In de GT-klasse haalde de Porsche 993 GT2 Evo van Sebastian Glaser/Patrick Simon de dubbel binnen. Twee Group C's deden mee, beide uit de toenmalige kleinere C2-categorie. Twee keer ging de Argo JM19C van Marco Fumagalli/Stefano Zerbi er met de overwinning vandoor.
  SIXTIESEND-2022-estoril-vendredi-fmacias-09

In de oudere GT-hoek was het Sixties Endurance-veld ook op Estoril met 47 auto's ouderwets indrukwekkend goed gevuld. De Ecurie Europe-Cobra van Maxime Guenat/Guillaume Mahe versloeg drie andere Cobra's, die van Harvey Stanley/James Cottingham, Urs Beck/Patrick Simon en Leon Ebeling/Andy Newall. De winst in de kleine klasse ging naar de Elan van Jean-Pierre Richelmi en oud-F3000-coureur Philippe Gache.
  SIXTIESEND-2022-estoril-vendredi-fmacias-03

Serge Kriknoff zegevierde met zijn Lotus 11 intussen in de Fifties Legends, terwijl de Porsche 904/6 van Yves Vögele – de eerste van maar liefst vier Vögeles in de race – en de Bizzarrini 5300 GT van Christian Bouriez de buit verdeelden in The Greatest's Trophy.
  GREATESTT-2022-estoril-vendredi-fmacias-06

In een clean sweep voor Ecurie Europe trok Maxime Guenat ook in de Heritage Touring Cup aan het langste eind. Zijn Capri RS3100 vormde samen met twee andere RS3100's het podium: die van Emile Brettmayer en Armand Mille. De Group A-winst ging naar de BMW 635CSi van Jean-Lou Rihon/Nick Padmore.
  GREATESTT-2022-estoril-vendredi-fmacias-04

Andrew Smith en Olly Bryant wonnen – bijna zoals gebruikelijk – de 2.0L Cup voor eerste-generatie-911's, wat des te gemakkelijker ging nadat de concurrerende Porsche van Mark Sumpter/Andrew Jordan wegviel. Een Duits duo ging aan de haal met de Iberische GT-winst: Lars Rolner en Patrick Simon versloegen de lokale garde in hun Porsche 911 RS. Bart Uiterwaal was ook van de partij, als enige Nederlander in het hele weekend. Zijn Mustang eindigde als 35e.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet