Intercontinental GT: Marciello verslaat Fuoco in waanzinnige slotfase, Craft-Bamboo-Mercedes-AMG wint Indianapolis 8 Hour

De Indianapolis 8 Hour dit weekend was de allereerste Intercontinental GT Challenge-race zonder auto's van Audi Sport
Op de zaterdag speelde de 'Brickyard' gastheer van de Indianapolis 8 Hour presented by AWS, ronde drie van vier in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Raffaele Marciello (Mercedes-AMG Team Craft-Bamboo Racing) won op Indianapolis Motor Speedway samen met Dani Juncadella en Daniel Morad. Marciello ging zij-aan-zij met Antonio Fuoco (AF Corse – Francorchamps) in de laatste ronde. De Ferrari-coureur moest het doen met de tweede plaats samen met Ulysse De Pauw en Daniel Serra. De Pro-Am-titel binnen de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS werd beslist ten gunste van Mario Farnbacher en Ashton Harrison (Racers Edge Motorsports). Vooraan in die klasse vochten Bill Auberlen, Richard Heistand en Chandler Hull (BimmerWorld) en Dominik Baumann, Kenny Habul en Martin Konrad (SunEnergy1 Racing by Akkodis ASP) om de overwinning.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR
Jules Gounon was het snelst in de shootout sessie en zette de auto van Mercedes-AMG Team Winward Racing op pole positie. Het was echter Russell Ward die de start zou doen. Hij leidde een veld van 25 auto's bij het zwaaien van de groene vlag voor Alessandro Balzan (Conquest Racing), Charlie Scardina (Triarsi Competizione), Misha Goikhberg (K-PAX Racing), Marco Mapelli (K-PAX Racing), Michael Dinan (Turner Motorsport), Farnbacher, Conrad Grunewald (Triarsi Comeptizione), Jeff Westphal (Andretti Autosport x Vital Speed) en Nick Wittmer (ST Racing). Morad, Pierre Ragues (AF Corse – Francorchamps) en Serra begonnen als vijftiende, zeventiende en achttiende, respectievelijk, omdat ze niet op tijd een ronde neer konden zetten in een van de kwalificatiesessie door een rode vlag.

Gounon op weg naar pole positie
Halverwege het eerste uur gingen Balzan en Mapelli voorbij aan Ward, terwijl Serra zich een weg baande door het veld om naar P4 toe te rijden met Morad vlak achter hem aan. De US RaceTronics-Mercedes-AMG van Steven Aghakhani, Loris Spinelli en Tristan Vautier was het snelst in de vrije trainingen, maar zou vroeg op moeten geven, vanwege een kapotte splitter. Goikhberg viel terug, toen hij door Farnbacher in de rondte werd getikt. De Duitser werd bestraft en kwam achterin het veld terecht bij de andere Pro-Am-titelkandidaten Charlie Luck (Wright Motorsports) en George Kurtz (CrowdStrike Racing with Riley Motorsports) die gespind waren in de opwarmronde. Lucks teamgenoot Jan Heylen zou later de Porsche naar de garage brengen met kapotte stuurbekrachtiging. De Mercedes-AMG die Kurtz deelde met Colin Braun en Ben Keating, zou ook mechanische problemen krijgen. Mapelli ging voor de eerste geplande pit stops nog voorbij aan Balzan voor de leiding evenals Serra.

"Dat was stressvoller dan wat ik aankon," vertelde Auberlen over het gevecht met Baumann
Na drie en een half uur zonder neutralisaties leek Ferrari de race te gaan domineren. Met hulp van Serra had De Pauw een voorsprong van een halve minuut opgebouwd voor Juncadella, Gounon, Ragues, John Edwards (Turner Motorsport) en de teruggevallen teamgenoot van Mapelli, Andrea Caldarelli. De Pauw wilde zijn teamgenoot Ragues op een ronde zette, maar hij raakte hem en Ragues spinde. De Belg kreeg een drive-through penalty en kwam twintig seconden achter Juncadella terecht. Caldarelli reed langzaam terug naar de pitstraat met een lekke linkerachterband. Nog geen kwartier later stond de zwarte Lamborghini in de muur. Nu met Mapelli weer achter het stuur, maar de crash werd veroorzaakt door een tweede kapotte band linksachter. Mapelli liet dan ook weten zeer ontevreden te zijn over de "onveilige", nieuwe banden van Pirelli.

Racers Edge Motorsports bleef uit de problemen en Farnbacher en Harrison pakten de Pro-Am-titel in de GT World Challenge America
Na de neutralisatie voor Mapelli's ongeluk zou er nog een Safety Car-periode komen voor een band van een bandenstapel die op de baan terecht was gekomen. Daarnaast werd Alessio Rovera (Triarsi Competizione), een van de koplopers in de Pro-Am-klasse, uitgeschakeld door Patrick Assenheimer (DXDT Racing) die ontzettend ver achter lag door problemen met de ABS vroeg in de race. Marciello leidde herstart met nog meer dan twee uur te gaan voor Fuoco, Robby Foley (Turner Motorsport) en Gounon. Al gauw maakte Fuoco gebruik van het langzamere verkeer om Marciello voor te gaan, maar de laatstgenoemde maakte een riskante inhaalactie om toch weer voor de Ferrari te komen. Marciello had een voorsprong van meer dan vier seconden met nog een uur te gaan.

Juncadella, de nieuwe kampioenschapsleider in de Intercontinental GT Challenge, Marciello en Morad vieren hun overwinning
In de slotfase wist Fuoco het gat te dichten. Hij ging zij-aan-zij met Marciello door de laatste paar bochten. Ze duwden elkaar een beetje het gras op. Marciello zag als eerste de zwart-witgeblokte vlag, acht tienden van een seconde voor Fuoco. GT World Challenge America-winnaars Michael Dinan, Edwards en Foley maakten het algemene podium af voor Philip Ellis, Gounon & Ward en Miguel Molina, Ragues & Davide Rigon. Auberlen kwam als beste uit een geweldige strijd met Baumann om de zege in de Pro-Am-klasse en werd zesde algemeen samen met Heistand en Hull. Balzan, Daniel Mancinelli en Cédric Sbirrazzuoli werden achtste voor Harry Gottsacker, Samantha Tan en Wittmer. Een derde plaats in de Pro-Am-klasse was genoeg voor Farnbacher en Harrison om de titel te pakken in de GT World Challenge America, mede dankzij de eerdere problemen van Heylen & Luck en Braun & Kurtz. Het Acura-duo kreeg op Indianapolis hulp van Christina Nielsen. Am-klassewinnaars Jason Daskalos, Jason Harward en Seth Lucas (Zelus Motorsports) werden zeventiende algemeen.

Zoals we ondertussen gewend zijn van Zelus Motorsports, had de nummer-88-Lamborghini weer een interessante kleurenstelling
UITSLAG INTERCONTINENTAL GT CHALLENGE
UITSLAG GT WORLD CHALLENGE AMERICA
Er is nog een race te gaan in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli: de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi op 11 december. Een nieuw seizoen in de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS zal beginnen op 25 februari 2023 op NOLA Motorsports Park.