Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Gridstraf voor SVG na omstreden incident in kwalificatie Bathurst 1000

Het incident tussen Macauley Jones en SVG heeft voor laatstgenoemde definitief een gridstraf opgeleverd. De Red Bull Ampol Holden-rijder wordt na de Top 10 Shootout morgen drie plekken teruggezet. De regerende kampioen komt er nog genadig mee weg.

2022 Gridstraf
SVG geeft Macauley Jones in een omstreden incident een duwtje. Waarschijnlijk reed hij in SVG's optiek in de weg. Bij BJR Racing dacht men er anders over.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing/Fox Sports

Gridstraf voor SVG na omstreden incident in kwalificatie Bathurst 1000
Het omstreden incident tussen SVG en Macauley Jones heeft voor de #97 Holden Commodore een gridstraf van drie posities opgeleverd. Mocht SVG zich op pole kwalificeren betekent dit dat hij in de shootout naar de vierde plek wordt teruggezet. In een worst case scenario op P9 betekent dit een dertiende startplek.

Uit diverse replays bleek dat SVG tussen het baangedeelte "Skyline" en "The Esses" snel op Jones inliep en aan de rechterzijde met de Holden van Jones contact maakte en vervolgens met zijn achterzijde tegen de muur belandde. Volgens reglement overtrad SVG art. 2.1.1 (onvoorzichtig rijden) waarbij de Stewards besloten om de #97 Holden Commodore van SVG/Garth Tander morgen na de Shootout drie plekken terug te zetten.

2022 Brad Jones
Niet helemaal zeker of de BJR Commodore van Macauley Jones aan de Bathurst 1000 gaat deelnemen.

Macauley's teambaas Brad Jones: "Ik begrijp hem niet helemaal. Hij was zeker niet in een snelle ronde en de auto voor hem kan zich ook niet in de lucht oplossen. Ik weet niet waar hij mee bezig was. Hij stond vierde en ging ook niet sneller worden. Ik begrijp hem niet. " SVG weigerde verder commentaar hierop te geven.

In het persbericht van Triple Eight zei SVG het volgende: "Het waren vandaag behoorlijk zware omstandigheden. Aan het eind van de dag haalden we de shootout hetgeen ons doel was. Maar deze wisselvallige weersomstandigheden maken het moeilijk om te weten of P4 wel de juiste plek was.

SVG2 SVG "in the wars"

Het is al een behoorlijk coole ervaring en een geweldige prestatie om op Bathurst de shootout te halen. We beschikten in de natte omstandigheden over een goede auto en dit is een verdienste van het team. Hopelijk kunnen we hiervan profiteren. Ik heb vanmorgen ook nog enkele rondes op het droge kunnen rijden maar het ziet er naar uit dat het zondagmiddag droog zal zijn. Voor mij en Garth Tander is het dus goed dat we op ons gemak kunnen voelen."

2022 Kostecki
Het incident van SVG met Jones was eigenlijk een relatief onschuldig incident vergeleken met het feit dat Brodie Kostecki met ruim 220 km/u door een Rode Vlag heenknalde. I.p.v. een boete had een schorsing hier beter op zijn plaats geweest.

Jake Kostecki kreeg vanwege te hoge snelheid (meer dan 220 km/u) onder Code Rood een boete van 10.000 Aus $ opgelegd waarvan de helft voorwaardelijk.

Kwalificatie Repco 1000 Bathurst
1 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 2:23.6168
2 10 Penrite Racing Lee Holdsworth Ford Mustang GT 2:23.8296 0:00.2128
3 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Holden Commodore ZB 2:23.8361 0:00.2193
4 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 2:24.0665 0:00.4497
5 51 Boost Mobile Racing 51 Richie Stanaway Holden Commodore ZB 2:24.3527 0:00.7359
6 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 2:24.4223 0:00.8055
7 2 Mobil 1 NTI Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 2:24.5634 0:00.9466
8 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 2:24.6455 0:01.0287
9 99 Boost Mobile Racing by Erebus Brodie Kostecki Holden Commodore ZB 2:24.7897 0:01.1729
10 9 Boost Mobile Racing by Erebus William Brown Holden Commodore ZB 2:25.0004 0:01.3836

De eerste 10 hebben zich definitief voor de shootout morgen gekwalificeerd.
11 100 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 2:25.0082 0:01.3914
12 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Holden Commodore ZB 2:25.0130 0:01.3962
13 31 Subway PremiAir Racing James Golding Holden Commodore ZB 2:25.0149 0:01.3981
14 88 Red Bull Ampol Racing Jamie Whincup Holden Commodore ZB 2:25.1274 0:01.5106
15 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 2:25.1522 0:01.5354
16 888 Supercheap Auto Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 2:25.3524 0:01.7356
17 56 Tradie Racing Jake Kostecki Ford Mustang GT 2:25.4653 0:01.8485
18 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 2:25.4724 0:01.8556
19 35 Truck Assist Racing Todd Hazelwood Holden Commodore ZB 2:26.0743 0:02.4575
20 20 Alspec Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 2:26.0764 0:02.4596
21 22 PremiAir Coca Cola Racing Chris Pither Holden Commodore ZB 2:26.4082 0:02.7914
22 96 Kubota Macauley Jones Holden Commodore ZB 2:26.6575 0:03.0407
23 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 2:27.0162 0:03.3994
24 14 Middy's Electrical Racing Bryce Fullwood Holden Commodore ZB 2:27.1369 0:03.5201
25 34 Truck Assist Racing Jack Le Brocq Holden Commodore ZB 2:27.5240 0:03.9072
26 118 Caltex Young Stars Matthew Chahda Holden Commodore ZB 2:28.2437 0:04.6269
27 4 SCT Racing Jack Smith Holden Commodore ZB 2:28.3813 0:04.7645
28 3 CoolDrive Auto Parts Tim Slade Ford Mustang GT 2:31.3185 0:07.7017
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet