Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Super GT: Matsushita/Tsukakoshi en Kawaai/Yoshida domineren Autopolis; 12 titelkandidaten naar seizoensfinale

221002 Start
Sasaki aan de leiding bij de start op het snelle circuit van Autopolis

Afgelopen zondag speelde Autopolis in Kamitsue, Ōita gastheer voor de een na laatste race van de Autobacs Super GT, het Japanse GT-kampioenschap. Het 300-kilometerlange evenement werd gewonnen door Nobuharu Matsushita en Koudai Tsukakoshi (Astemo Real Racing). Het was de perfecte afsluiter van het weekend voor het Honda-team dat de zaterdag juist zo slecht begon met een flinke crash in de trainingen van de eerstgenoemde. Kohta Kawaai en Hiroki Yoshida (Saitama Toyopet GreenBrave) zegevierden in de GT300-klasse om de titelkansen van Kawaai in leven te houden.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Daiki Sasaki (Realize Kondo Racing) was het snelst in de kwalificatie en leidde de eerste helft van de race. Matsushita ging voorbij aan Yuji Kunimoto (TGR Team WedsSport Bandoh) en klom op naar P3 achter Sasaki en Tadasuke Makino (Stanley Team Kunimitsu). Tijdens de rijderswissel viel Sasaki echter terug naar de derde positie, toen hij zijn Nissan overhandigde aan Kohei Hirate. Astemo Real Racing maakte een uitstekende pit stop mee en Tsukakoshi kwam als leider terug de baan op. Ze wonnen voor Makino en Naoki Yamamoto, terwijl Hirate en Sasaki het podium afmaakten. Kenta Yamashita (TGR Team Eneos Rookie) versloeg Kazuki Hiramine (Team Impul Calsonic) in het gevecht om de vierde positie. Hiramine ging even het gras op en viel samen met Bertrand Baguette terug naar de zesde plek. Kunimoto en Sena Sakaguchi profiteerden en kwamen als vijfde over de streep.

221002 MatsushitaTsukakoshi
De NSX van Matsushita en Tsukakoshi met een nog ongeverfde reserveneus na de crash in de trainingen

Katsumasa Chiyo en Mitsunori Takaboshi (Craftsports / NDDP Racing) moesten het met P7, maar ze verlieten Autopolis toch nog als kampioenschapsleiders met 2,5 punten voorsprong op Baguette en Hiramine. Dankzij hun zege hebben Matsushita en Tsukakoshi nog maar vier punten achterstand. Op zeventien punten achterstand vinden we Makino en Yamamoto die weer drie punten voor liggen op Sacha Fenestraz en Ritomo Miyata (TGR Team KeePer TOM'S) die negende werden, en Kazuya Oshima en Yamashita. De twee laatstgenoemde duo's moeten pole positie behalen en de seizoensfinale winnen, terwijl Chiyo en Takaboshi buiten de top tien eindigen, om de GT500-titel nog in handen te kunnen krijgen.

221002 KawaaiYoshida
Voor het eerst in twee jaar tijd zagen Kawaai en Yoshida als eerste van de GT300-deelnemers het zwart-witgeblokt

Takuto Iguchi (R&D Sport) ving de race aan vanaf pole positie in de GT300-klasse. Al in de elfde van 65 ronden werd de Subaru-coureur echter gepasseerd door Kawaai die vervolgens met Yoshida voor het eerst won sinds de seizoensfinale van 2020 op Fuji Speedway. Achter Iguchi en Hideki Yamauchi maakten Naoya Gamou en Takuro Shinohara (Leon Pyramid) het podium af in hun Mercedes-AMG. De Lamborghini van Takashi Kogure en Yuya Motojima (JLOC) werd vierde voor kampioenschapsleiders Kiyoto Fujinami en João Paulo de Oliveira (Kondo Racing). Het Nissan-duo heeft 2,5 punten voorsprong op Iguchi en Yamauchi die weer 3,5 punten voor Riki Okusa (GAINER) liggen. Okusa's teamgenoot Ryuichiro Tomita kon niet aanwezig zijn door een clash met de GT World Challenge Europe-race in Catalunya en werd op Autopolis naar een zevende finishpositie geholpen door Yusuke Shiotsu. Kawaai heeft een achterstand van vijftien punten, terwijl Yoshida geen kans maakt op de titel, omdat hij eerder in het seizoen de 450-kilometerlange race op Fuji Speedway miste door een positieve test op COVID-19. Ook Keishi Ishikawa en Hironobu Yasuda (GAINER) maken nog kans op de GT300-titel op zeventien punten achterstand evenals Gamou en Shinohara die negentien moeten zien goed te maken.

221002 IguchiYamauchi
Teleurstelling bij Iguchi en Yamauchi, omdat ze niet wonnen, maar aan de andere kant toch ook blijdschap, omdat ze punten hebben goed weten te maken op Fujinami en De Oliveira

UITSLAG RACE GT500
UITSLAG RACE GT300

De laatste race van 2022 zal zich afspelen op Mobility Resort Motegi met een race van 300 kilometer op 6 november.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet