DTM: Nog meer Nederlanders op de Red Bull Ring, inclusief het Wilhelmus

Colin Caresani won op zaterdag de DTM Trophy-race
Dat de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg ook bij Nederlanders erg in trek is, weten we de laatste jaren van de Formule 1. Maar ook het afgelopen weekeinde, toen de DTM er het voorlaatste weekeinde van het seizoen hield, was er de nodige Nederlandse inbreng. Inclusief Nederlands succes, zoals we eerder deze week al meldden dankzij Maxime Oosten in de Duitse BMW M2 Cup, maar ook Colin Caresani zorgde er in de DTM Trophy voor dat het Wilhelmus kon worden gespeeld. Daags erna liet de techniek hem echter in de steek. Wie we verder vanuit Nederland nog zagen? Lees verder...
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, ITR

Start van de race met Caresani aan de buitenkant
Na twee lastige weekenden op de Nürburgring en Spa-Francorchamps was Colin Caresani erop gebrand om in de DTM Trophy op de Red Bull Ring weer goed te scoren om zo zijn titelkansen intact te houden. Het was voor hem een halve thuisrace (zijn vader Roman komt uit de deelstaat Steiermark, waar zich ook het circuit bevindt) en vorig jaar presteerde hij er al goed in de M2 Cup. In de DTM Trophy kwam de BMW-rijder van het Duitse team Project 1 aanvankelijk goed uit de verf: als tweede in de kwalificatie op zaterdag verschafte hij zich al een goede uitgangspositie voor de eerste race. In de wedstrijd wisselde hij een aantal malen van positie met pole-sitter Thiago Vivacqua, totdat hij in de 17e ronde definitief de leiding nam en vervolgens de overwinning naar huis reed. Na zijn twee overwinningen in Imola in juni was dit voor Caresani de derde zege van het seizoen.

Op zondag vond de kwalificatie in de regen plaats, waarin Caresani niet verder kwam dan de 13e tijd. Vanwege allerlei gridstraffen mocht hij als tiende starten, maar werd al vroeg van de baan gereden, waardoor hij nog verder moest opklimmen. Na acht ronden kwam hij al als vijfde door en er leek nog meer progressie in te zitten, maar in de elfde ronde viel de BMW plotseling stil. Uiteindelijk bleek een defecte sensor van de luchtinlaat het euvel te zijn, maar wat het ook was, de teleurstelling bij Caresani was in ieder geval groot. Zeker omdat zijn voornaamste rivaal, Toyota-rijder Tim Heinemann, als tweede wel weer goed scoorde en daarmee verder uitliep in de kampioenschapsstand. Caresani heeft op de tweede plaats in de tussenstand 50 punten achterstand, terwijl er in de laatste twee races op Hockenheim inclusief pole-position en snelste raceronde nog maximaal 58 punten te verdienen zijn. "Maar er is maar één manier om dit seizoen af te sluiten en dat is aan de top", zegt Caresani strijdlustig.

Senna van Soelen reed als gastrijder in de Duitse BMW M2 Cup
Naast Maxime Oosten was er nog een Nederlander actief in de BMW M2 Cup, te weten Senna van Soelen, die op de Red Bull Ring als gastrijder meereed om te kijken of de Duitse cup voor hem volgend jaar een mogelijk doel is. De kennismaking pakte positief uit: "Ik ben hier terechtgekomen via de vader van Colin. Het leek me ook wel leuk om hier te rijden omdat het niveau heel hoog is. Het is enorm close, echt close racen en dat vind ik gewoon mooi! In de kwalificatie had ik al behoorlijk de snelheid, ik kon echt gewoon top drie, top vier rijden, maar helaas zijn mijn tijden afgepakt vanwege 'track limits', dat is wel lastig hier. In de race ben ik vijfde geworden, daar was ik voor een eerste keer best tevreden mee." Tot de tweede race kwam het niet, want die werd vanwege de overvloedige regenval op zondagochtend geschrapt.

Voor Donald Molenaar was het optreden met de fraaie Alfa Romeo Montréal van korte duur
Elders in de paddock troffen we Donald Molenaar, die er al eerder dit seizoen bij was in de DTM Classic DRM Cup en ook in Oostenrijk weer in actie kwam met de Alfa Romeo Montréal in Groep 4-uitvoering. Hij deelde de auto met Dirk Schumann, de eigenaar van de Alfa. "Die wil hem eigenlijk verkopen en het idee was om mij erin te zetten om te laten zien wat er qua rondetijden mogelijk is met de auto", vertelde Molenaar. "Ik vind het natuurlijk prima: ik vind het leuk om te rijden en het is een mooi circuit. Wel een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst geweest ben, dat was nog in de tijd dat ik Deutsche Tourenwagen Challenge reed, in 2003, met BMW." Het optreden in Oostenrijk was voor Molenaar van korte duur: gestart als zevende viel de Alfa Romeo in de openingsronde van de eerste race uit. Eigenaar Schumann kwam op zondag tijdens de tweede race ook niet meer in actie. In de eindstand van zijn klasse in het kampioenschap bezet Molenaar nog de vierde plaats.