DTM: Cassidy en Preining winnen op Red Bull Ring, vijf rijders in titelstrijd

Porsche-rijder Thomas Preining behaalde in de regen op zondag zijn tweede seizoenszege
Nadat de eerste twaalf races van het DTM-seizoen tien verschillende winnaars opleverden, waren er tijdens het zevende en voorlaatste raceweekeinde van het jaar twee rijders die op herhaling gingen. Op de Red Bull Ring in Oostenrijk behaalde Ferrari-rijder Nick Cassidy op zaterdag zijn tweede opeenvolgende zege na zijn eerdere succes in de zondagsrace van Spa-Francorchamps, twee weken eerder. Op zondag zegevierde de Oostenrijker Thomas Preining voor eigen publiek met de Porsche van KÜS Team Bernhard, die na zijn eerdere succes begin juli op de Norisring zijn tweede overwinning behaalde. De strijd in het kampioenschap blijft spannend, met Sheldon van der Linde (BMW) nu nog maar elf punten voor Lucas Auer (Mercedes), 13 punten voor René Rast (Audi) en 14 punten voor Preining, terwijl ook Mirko Bortolotti (Lamborghini) met 18 punten achterstand en nog twee races te gaan nog bepaald niet kansloos is. Dat belooft een mooie finale over twee weken op Hockenheim.
Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
De eerste twee dagen van het evenement heerste er prachtig nazomerweer op de Red Bull Ring. Op zaterdag behaalde Audi-rijder René Rast de pole-position, voor Nick Cassidy (Ferrari) en Nico Müller (Audi). Rast had echter vanwege wat teveel contact met Cassidy tijdens de vorige race in Spa nog een gridstraf van drie plaatsen tegoed, dus die startte als vierde. Bij de start van de race nam Cassidy de leiding voor Feller en Müller, maar Rast klom al snel op naar de tweede plaats. Naarmate de race vorderde, reed Cassidy relatief onbedreigd zijn ronden en kwam weer aan de leiding toen alle rijders hun verplichte pitstop gemaakt hadden. Verderop in het veld ontspon zich halverwege de race een leuk duel tussen Nico Müller in de Rosberg-Audi en Thomas Preining in de Porsche van KÜS Team Bernhard, die meerdere malen van positie wisselden. Een paar keer moest Preining op aanwijzing van de wedstrijdleiding ook weer zijn plek teruggeven, want ook hier speelden de vermaledijde 'track limits' een rol. Uiteindelijk won Cassidy voor Rast en Bortolotti. Daarachter kwamen de beide Oostenrijkers Auer en Preining over de eindstreep, maar die kregen beide een tijdstraf van tien seconden, Auer vanwege een snelheidsovertreding in de pitstraat en Preining vanwege het laatste duel met Müller. Uren later werden de straffen echter alsnog teruggedraaid, bij Auer omdat er sprake was van een meetfout en bij Preining omdat na nadere analyse van beelden toch werd vastgesteld dat de schuld voor het incident niet uitsluitend bij Preining lag. Zo eindigden de beide Oostenrijkers uiteindelijk toch als vierde en vijfde, gevolgd door Müller, Kelvin van der Linde en Engel. Sheldon van der Linde, de leider in de tussenstand, eindigde als twaalfde en scoorde daardoor geen punten.

Op zondag was het weer compleet anders, met overvloedige regenval en eencijferige temperaturen. De kwalificatie moest maar liefst drie keer worden onderbroken met de rode vlag, nadat rijders van de baan geraakt waren. De eerste was de Canades Mercedes-rijder Mikaël Grenier, die al na een halve minuut crashte. De tweede onderbreking kwam op naam van de Amerikaan Dev Gore met de Rosberg-Audi en toen ook de Zwitser Riccardo Feller met de Abt-Audi in de grindbak belandde, vond de wedstrijdleiding het genoeg en werd de sessie niet meer hervat. Maro Engel behaalde met zijn Mercedes in BWT-kleuren de pole-position, de beide Ferrari-rijders Cassidy en Fraga startten als tweede en derde, omdat titelverdediger Götz, tweede in de kwalificatie, vanwege herhaalde 'track limits' in de eerste race werd teruggezet.
Engel voerde na de start aanvankelijk het veld aan, maar had niet de juiste bandenspanning en verloor later wat terrein. Preining kwam ondertussen snel naar voren. In de zevende ronde was Mercedes-rijder Luca Stolz de eerste die de pits in kwam voor nieuwe banden, een verrassend vroege stop. In de 16e ronde passeerde Thomas Preining in de Porsche de Mercedes van Engel en nam zo de leiding over. Vervolgens reed hij vlot weg: binnen twee ronden had hij al meer dan vijf seconden voorsprong. In de 22e ronde wisselde Auer als eerste van regenbanden naar slicks, de regen was inmiddels opgehouden. Een ronde later stopte Preining, hij bleef wel op regenbanden en kwam als leider in de wedstrijd weer terug, voor Stolz, die als eerste gestopt was. In de slotfase droogde de baan meer en meer op, maar Preining hield zijn regenbanden heel en reed zijn tweede overwinning van het seizoen naar huis. Stolz eindigde als tweede voor Maro Engel, die in de laatste ronden met slicks gestaag naar voren kon rijden. Voor de tweede dag op rij bleef Sheldon van der Linde zonder punten, maar hij blijft nog wel aan de leiding in de tussenstand, waarin Auer opklom naar de tweede plaats.