Het boek over Wim Boshuis is bijna klaar!
Het langverwachte boek over Wim Boshuis is bijna klaar. Maar de laatste loodjes hebben wel zwaar gewogen! Het boek is dikker geworden dan we vooraf hadden gedacht – wat natuurlijk een voordeel is voor jou als lezer. Dat betekende wel extra werk in het napluizen van de tekst op de laatste foutjes en het uitzoeken van beeldmateriaal en het schrijven van bijschriften. Bovendien moesten we daar als productieteam mee aan de slag in de drukste autosportmaanden. Vaak had het dagelijkse werk dan even voorrang. Nu wordt het boek dan toch echt gedrukt. Sterker nog, de drukker is er nu mee bezig. De definitieve levering gaat vanaf 7 oktober plaatsvinden. Een mooie tijd om er paar regenachtige herfstdagen de moeite waard mee te maken...
Een tipje van de sluier
In de aanloop naar de verschijning presenteren we hier alvast een bijzonder fragment uit het boek Wim Boshuis, Racer zonder poeha. Vandaag: de dag dat het kampioenschap verloren ging en het Stichts Racing Team verleden tijd werd.

Het SRT is dood, leve het circuit
Voor Wim waren de druiven zuur, intens zuur. Net als in 1969 had hij niet eens de kans gekregen om in de laatste race eerlijk om het kampioenschap te strijden. Terwijl op de baan Jelle Hingst naar de Formule Vee-titel stuurde, zat Wim verslagen in de pits. Zijn woordkeus was grimmig. De pech bij de start was al erg, maar door het wedstrijdverloop had hij zich nog eens extra moeten verbijten. Deen en Van Oorschot kwamen de hele race niet onder de 1.44, terwijl hij zelf in de training een 1.43 had geklokt: zijn Alfa voelde sneller dan ooit. In plaats daarvan kwam er een tijdperk ten einde: het Stichts Racing Team had zijn laatste gevecht gestreden. Ger Oosterman zette een streep onder het team dat met twee auto's al geen schim meer was van de trotse witte vloot die eind jaren zestig aan de start verscheen.

"Het ging me te veel tijd kosten. Ik ging in het Opel-dealerschap, ik had nog de Alfa-garage in Loosdrecht, had zitting in de Opel-sportcommissie. Ik kreeg het zakelijk te druk om het goed te kunnen doen. Ik heb altijd gezegd: ik wil het professioneel doen, met meer auto's, en als dat niet meer kan, stop ik ermee. Maar het waren mooie tijden geweest. Je kon zo veel meer dan nu. Een keer ben ik met Wim naar Italië gegaan om onderdelen voor de Alfa te halen. Ik had toen een 1750 Berlina, en het bakkie erachter hing helemaal naar achteren. Er zat wel een ton aan onderdelen in! Dus we kwamen aan bij de grens. Zegt Wim: ik ga precies daar staan, dan zien die douaniers niet dat die bak zo ver is doorgezakt. Daarna zijn we volgas weggereden, in onze spiegels zagen we ze nog wijzen: kijk eens! Ja, die hadden staan slapen..." Niet alleen voor Oosterman en Boshuis hield het op, monteurs Arie de Bles en Piet Bonekamp zochten hun heil eveneens elders. "Toen het team is gestopt, betekende dat voor Piet net zo goed het einde, en niet alleen bij het SRT", vertelt Marianne de Lange, Bonekamps toenmalige vriendin. "Hij is ook vertrokken bij Alfa Loosdrecht en daarna een café begonnen."
MEER INFORMATIE/BESTELLEN

De trilogie is klaar!
Met Wim Boshuis, Racer zonder poeha heeft AUTOSPORT.NL de trilogie afgerond over de drie Nederlandse coureurs die in de jaren zestig en zeventig in het harnas stierven. Daarmee hebben we in drie boeken onze vaderlandse verloren generatie eer bewezen.
Wil je de hele trilogie compleet hebben? Er zijn nog exemplaren verkrijgbaar van de boeken over Wim Loos en Ab Goedemans. Je kunt ze aanschaffen op de speciale bestelsite voor Wim Loos en de bestelsite voor Ab Goedemans
Nieuwe plannen
Intussen zitten we niet stil. Er zijn volop plannen voor nieuwe boeken over helden uit de Nederlandse autosportgeschiedenis. Wat de volgende wordt, kunnen we nog niet verklappen. Maar als het zover is, ben je de eerste die het hoort!
Met sportieve groet,
Mattijs Diepraam & Gerrie Hoekstra