Dragracing: Achter de schermen van de European Finals 2022

Met de European Finals op Santa Pod Raceway werd het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2022 afgesloten. Zoals elders op AUTOSPORT.nl te lezen, was het in diverse opzichten een bijzonder evenement. Ook het wedstrijdverloop is daarin al de revue gepasseerd en dus beperken we ons hier tot wat andere zaken die in de pits of op de baan de aandacht trokken.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Het weer werkte bepaald niet mee. Het was aan de onaflatende inzet van de Santa Pod trackcrew te danken dat er toch nog zoveel gereden kon worden en de wedstrijden in alle klassen tot en met de finales konden worden afgemaakt. Als dit zichtbaar is, weet je dat het onheil nadert

En dit als het er is. De een heeft een stuk plastic

de ander een precies tot en met de wheeliebar passende afdekhoes

Op zondagochtend zorgde opeens mist voor een verlate start van de actie

Daarnaast waren er de nodige crashes en oildowns die voor oponthoud zorgden, zoals hier bij de Nostalgia Funny Cars

En dus is het wachten om weer verder te kunnen gaan, en dat is niet altijd leuk

Ook de vleugel moet weer worden drooggemaakt. Gelukkig is de achterband een handig opstapje

Toen de Pro Modified finale werd verreden was het inmiddels zondagavond 20.00 uur en dus donker. Daarna moesten de Sportman klassen nog enkele ronden afwerken. Net voor de deadline van 21.00 uur was het programma afgerond

Iedere wedstrijddag werd er ook op de scoreborden een moment stilgestaan bij het overlijden van koningin Elizabeth

Druk, drukker, drukst. De bekende dijk van Santa Pod zat afgeladen vol, en dat bijna drie dagen lang

Een van de redenen dat een Top Fuel dragster binnen een seconde naar 160 km/u kan accelereren, de speciale banden
