VLN: Historische overwinning Falken Motorsports in 12U Nürburgring
De allereerste 12 Uurs editie van de NLS-VLN op de Nürburgring Nordschleife werd een wedstrijd die zo'n beetje alles in zich had. Wisselende weersomstandigheden, spectaculaire duels, bandenpoker. Een typische Eifelkrimi zoals de organisatie het omschreef. En aan het slot een Happy End met stralende winnaars. Duidelijk was dat de combinatie Joel Eriksson, Jaxon Evans, Sven Müller en Alessio Piccariello met de Falken Porsche 911 GT3 R de wedstrijd in principe volledig domineerden.
Start van een prachtig nieuw evenement dat in de toekomst zeker aan prestige gaat winnen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN/Falken Motorsport
Historische overwinning Falken Motorsport in 12U Nürburgring
Falken Motorsports, dat door Sven Schnabl van Schnabl Engineering gerund wordt, behaalde met de combinatie Joel Eriksson, Jaxon Evan, Sven Müller en Alessio Piccariello een klinkende overwinning. Door in het eerste wedstrijd gedeelte op zaterdag als eerste te eindigen legden zij een gefundeerde basis voor de eindzege. Bij Falken verwijst men duidelijk naar de uitstekende Performance van Slicks en Regenbanden waarmee men op de Nordschleife actief is. Na 79 ronden kwam de #3 Falken Porsche 911 GT3 R als eerste over de finish.
Sven Müller: " Voor ons was het tot het einde niet duidelijk of we de overwinning wel of niet in huis hadden want op basis van de monitoren wisten wij niet precies hoeveel tijd onze concurrenten bij de laatste stop nodig hadden. Aan het einde van de wedstrijd waren wij bijzonder verheugd dat we na de 6 Uurswedstrijd vorige maand ook de 12 Uurs wedstrijd wisten te winnen. De wedstrijdomstandigheden in de eerste uren waren bijzonder hard. Het was bijzonder moeilijk om de auto bij regen met slicks op de baan te houden. Vandaag was dit geen factor meer. Maar aan het slot werd het toch nog bijzonder spannend. Bij de herstart werd het weer interessant."
Giermaziak tijdens de verregende zaterdag.
De beide Phoenix Audi's waren op zondag bijzonder snel maar de #16 Scherer Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Jakub Giermaziak (PL)/ Kim Luis Schramm (D) verspeelde op de zondagochtend duidelijk hun overwinningskansen. Door een strategische fout rolde de Audi zondagochtend zonder brandstof de pitstraat in en vervolgens wilde de auto niet direct starten waardoor de Falken Porsche niet opnieuw maar ook nog eens definitief aan de leiding kwam. Giermaziak: "Het is niet altijd de snelste auto die wint want dan hadden we boven op het podium gestaan. Zaterdag verloren we door de verkeerde banden veel tijd. Toch is het leuk om op het podium te staan maar minder om zomaar tweede te worden."
Het kwam met bakken naar beneden. Hiet Ben Tuck in de Walkenhorst BMW M4 GT3
Daarentegen waren de Nordschleife experts Frank Stippler en Vincent Kolb in de # Scherer Sport Team Phoenix zusterauto meer dan tevreden met hun derde plek. Frank Stippler: Wij hebben zaterdag niet alles goed gedaan maar zeker ook niet alles verkeerd want onze derde plek laat zien." Vincent Kolb: "Ik verloor wat tijd toen ik in het beginstadium van de wedstrijd onder zware regenval op slicks stond. Het leek alsof je op spiegelglad ijs reed. Vandaag hebben we niet veel tijd laten liggen en zijn met eindresultaat meer dan tevreden."
Zelfs een superervaren man als Klaus Abbelen werd zaterdag het slachtoffer van de weersomstandigheden.
Weersomstandigheden verrasten experts
Vele Nordschleife experts werden al in de openingsuren het slachtoffer van de verraderlijke weersomstandigheden. Na 2,5 uur wedstrijd ging de #111 Porsche 992 GT3 Cup van de combinatie Jules en Felipe Laser er met teameigenaar Klaus Abbelen aan het stuur in de "Lauda Kurve" keihard vanaf. Nordschleife specialist Klaus Abbelen: " Gedurende het gehele weekend functioneerde de auto uitstekend en wij konden zelfs de koplopers bijhouden. Met onze nieuwe set-up voelde ik mij duidelijk op mijn gemak en ik was tot aan de crash gewoon super onderweg." Abbelen bleef ongedeerd maar het liet wel zien hoe verraderlijk de baan zelfs voor Nordschleife specialisten was.
Prachtig resultaat voor de Octane 126 Ferrari. Ook toevallig al in het geel afgelopen weekend.
Achter de Top 3 eindigde de Octane 126 Ferrari 488 GT3 van de combinatie Björn Grossmann en Luca Ludwig als vierde. Onder de wisselende omstandigheden op zaterdag gaven zij een goed visitekaartje af en wist Ludwig met enorm "car contol" zijn auto na een glijpartij alsnog op de baan te houden. Onder droge weersomstandigheden beschikte de Ferrari duidelijk niet over het tempo om de koplopers bij te houden. Het team van Schnitzelalm (AMG Mercedes GT3 Evo) bezette met de combinatie Marcel Marchewicz/Marek Böckmann de vijfde plek. De snelste ProAm bolide eindigde in handen van de combinatie Leon Köhler/Simon Reicher/Florian Spengler en Jörg Viebahn op de achtste plek.
Lexus verzamelt met het nieuwe prototype op de Nordschleife veel data voor een nieuw GT3 project.
De nieuwe Porsche Cup 2- versie zorgde aan het begin van de wedstrijd voor bijzonder veel furore. Zeker toen Gabriele Piana direct bij de start direct met de Black Falcon Porsche de leiding nam. Vervolgens keerde de G-Tech Competition Porsche in handen van Fabio Gosse als eerste terug vanuit de Nordschleife. Aan het einde van de wedstrijd konden ze het tempo van de GT3's uiteraard niet meer bijhouden maar waren behoorlijk competitief. De combinatie Daniel Blickle/Tim Scheerbarth/David Jahn misten met de AVIA W#S Motorsport inschrijving nipt een Top 10 klassering maar verzamelden wel 30 punten voor de tussenstand van het kampioenschap. Dit deden ook Mauro Calamia, Ivan Jacoma en Kai Riemer in de snelste Club3- Cayman.
In de VT2R + 4WD klasse zegevierde de combinatie Daniel Zils, Oskar Sandberg en Sindre Setsaas in de Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive BMW 330i. De als eerste geklasseerden in de tussenstand van het kampioenschap behaalden met nog drie wedstrijden te gaan het maximale aantal punten. Dit deden ook de combinaties Jahn/Hinzer/Sidorenko/Schroers met hun VW Golf GTI TIRE Motorsport by WS Racing in de VT2-FWD klasse, Epp/Uelwer/Kaatz (Renault Clio Cup/MSC Adenau) in de SP3 klasse en Markert/Reimer/Deissler (BMW M240 i Racing Cup Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive).
Opstellen in rijen van drie op de zondagochtend. Prachtig om te zien.
Na 12 uur wedstrijd, 79 wedstrijdronden en 1925 kilometer ging de #3 Falken Porsche GT3 R als eerste over de finish. De #4 zusterauto eindigde in handen van Ayhancan Güven/Come Ledogar/Klaus Bachler/Martin Ragginger op een solide zesde plek overall.
Grote tevredenheid bij de organisatoren voor deze eerste try-out. Wedstrijdleider Michael Bork: "De vele uren voorbereiding zijn beloond. Vooral de herstart was één van de hoogtepunten van de wedstrijd. Van de deelnemers hebben wij veel positieve Feedback gekregen."
Falken Motorsports wint een nieuw seizoenshoogtepunt op de NLS VLN kalender.
Vanuit marketingoogpunt was het evenement zeker een succes. Michael Pathe, bedrijfsleider VLN VV Gmbh & Co. KG: "Samen met onze partners hebben wij op de Ringboulevard en in de Paddock een groot aantal attracties gecreëerd. Dit lokte vele gezinnen naar de Nürburgring en er waren vooral veel glanzende kinderogen."
Uitslag 12 Uur Nürburgring
1. Joel Eriksson/Jaxon Evans/Sven Müller/Alessio Picariello – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 79 ronden 12.07. 38. 175
2. Kuba Giermaziak/Kim-Luis Schramm – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 12. 07. 53. 397
3. Vincent Kolb/Frank Stippler – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 12.08. 30. 646
4. Björn Grossmann/Luca Ludwig – octane126 – Ferrari 488 GT3 12.10.29. 442
5. Marcel Marchewicz/Marek Böckmann – Schnitzelalm Racing – Mercedes-AMG GT3 12.10.59.019
6. Klaus Bachler/Ayhancan Güven/Côme Ledogar/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 12.12.1359
7. Patrick Assenheimer/Luci Trefz/Julien Apotheloz – Landgraf Motorsport – Mercedes-AMG GT3 12.13.03. 590
8. Leon Köhler/Simon Reicher/Florian Spengler/Jörg Viebahn – Lionspeed by Car Collection – Audi R8 LMS GT3 78 ronden
9. Maxime Dumarey/Jean Glorieux/Christoph Breuer – PROsport Racing – Aston Martin Vantage GT3 78 ronden
10. Carrie Schreiner/Peter Terting/Miklas Born – Schnitzelalm Racing – Mercedes-AMG GT3 77 ronden
Sven Müller, Jaxon Evans, Alessio Picariello en Joel Eriksson schreven Nordschleife geschiedenis door de eerste 12 Uurs editie te winnen. Er gaan er waarschijnlijk na het succes van afgelopen weekend nog vele komen.
Start van een prachtig nieuw evenement dat in de toekomst zeker aan prestige gaat winnen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN/Falken Motorsport
Historische overwinning Falken Motorsport in 12U Nürburgring
Falken Motorsports, dat door Sven Schnabl van Schnabl Engineering gerund wordt, behaalde met de combinatie Joel Eriksson, Jaxon Evan, Sven Müller en Alessio Piccariello een klinkende overwinning. Door in het eerste wedstrijd gedeelte op zaterdag als eerste te eindigen legden zij een gefundeerde basis voor de eindzege. Bij Falken verwijst men duidelijk naar de uitstekende Performance van Slicks en Regenbanden waarmee men op de Nordschleife actief is. Na 79 ronden kwam de #3 Falken Porsche 911 GT3 R als eerste over de finish.
Sven Müller: " Voor ons was het tot het einde niet duidelijk of we de overwinning wel of niet in huis hadden want op basis van de monitoren wisten wij niet precies hoeveel tijd onze concurrenten bij de laatste stop nodig hadden. Aan het einde van de wedstrijd waren wij bijzonder verheugd dat we na de 6 Uurswedstrijd vorige maand ook de 12 Uurs wedstrijd wisten te winnen. De wedstrijdomstandigheden in de eerste uren waren bijzonder hard. Het was bijzonder moeilijk om de auto bij regen met slicks op de baan te houden. Vandaag was dit geen factor meer. Maar aan het slot werd het toch nog bijzonder spannend. Bij de herstart werd het weer interessant."
Giermaziak tijdens de verregende zaterdag.
De beide Phoenix Audi's waren op zondag bijzonder snel maar de #16 Scherer Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Jakub Giermaziak (PL)/ Kim Luis Schramm (D) verspeelde op de zondagochtend duidelijk hun overwinningskansen. Door een strategische fout rolde de Audi zondagochtend zonder brandstof de pitstraat in en vervolgens wilde de auto niet direct starten waardoor de Falken Porsche niet opnieuw maar ook nog eens definitief aan de leiding kwam. Giermaziak: "Het is niet altijd de snelste auto die wint want dan hadden we boven op het podium gestaan. Zaterdag verloren we door de verkeerde banden veel tijd. Toch is het leuk om op het podium te staan maar minder om zomaar tweede te worden."
Het kwam met bakken naar beneden. Hiet Ben Tuck in de Walkenhorst BMW M4 GT3
Daarentegen waren de Nordschleife experts Frank Stippler en Vincent Kolb in de # Scherer Sport Team Phoenix zusterauto meer dan tevreden met hun derde plek. Frank Stippler: Wij hebben zaterdag niet alles goed gedaan maar zeker ook niet alles verkeerd want onze derde plek laat zien." Vincent Kolb: "Ik verloor wat tijd toen ik in het beginstadium van de wedstrijd onder zware regenval op slicks stond. Het leek alsof je op spiegelglad ijs reed. Vandaag hebben we niet veel tijd laten liggen en zijn met eindresultaat meer dan tevreden."
Zelfs een superervaren man als Klaus Abbelen werd zaterdag het slachtoffer van de weersomstandigheden.
Weersomstandigheden verrasten experts
Vele Nordschleife experts werden al in de openingsuren het slachtoffer van de verraderlijke weersomstandigheden. Na 2,5 uur wedstrijd ging de #111 Porsche 992 GT3 Cup van de combinatie Jules en Felipe Laser er met teameigenaar Klaus Abbelen aan het stuur in de "Lauda Kurve" keihard vanaf. Nordschleife specialist Klaus Abbelen: " Gedurende het gehele weekend functioneerde de auto uitstekend en wij konden zelfs de koplopers bijhouden. Met onze nieuwe set-up voelde ik mij duidelijk op mijn gemak en ik was tot aan de crash gewoon super onderweg." Abbelen bleef ongedeerd maar het liet wel zien hoe verraderlijk de baan zelfs voor Nordschleife specialisten was.
Prachtig resultaat voor de Octane 126 Ferrari. Ook toevallig al in het geel afgelopen weekend.
Achter de Top 3 eindigde de Octane 126 Ferrari 488 GT3 van de combinatie Björn Grossmann en Luca Ludwig als vierde. Onder de wisselende omstandigheden op zaterdag gaven zij een goed visitekaartje af en wist Ludwig met enorm "car contol" zijn auto na een glijpartij alsnog op de baan te houden. Onder droge weersomstandigheden beschikte de Ferrari duidelijk niet over het tempo om de koplopers bij te houden. Het team van Schnitzelalm (AMG Mercedes GT3 Evo) bezette met de combinatie Marcel Marchewicz/Marek Böckmann de vijfde plek. De snelste ProAm bolide eindigde in handen van de combinatie Leon Köhler/Simon Reicher/Florian Spengler en Jörg Viebahn op de achtste plek.
Lexus verzamelt met het nieuwe prototype op de Nordschleife veel data voor een nieuw GT3 project.
De nieuwe Porsche Cup 2- versie zorgde aan het begin van de wedstrijd voor bijzonder veel furore. Zeker toen Gabriele Piana direct bij de start direct met de Black Falcon Porsche de leiding nam. Vervolgens keerde de G-Tech Competition Porsche in handen van Fabio Gosse als eerste terug vanuit de Nordschleife. Aan het einde van de wedstrijd konden ze het tempo van de GT3's uiteraard niet meer bijhouden maar waren behoorlijk competitief. De combinatie Daniel Blickle/Tim Scheerbarth/David Jahn misten met de AVIA W#S Motorsport inschrijving nipt een Top 10 klassering maar verzamelden wel 30 punten voor de tussenstand van het kampioenschap. Dit deden ook Mauro Calamia, Ivan Jacoma en Kai Riemer in de snelste Club3- Cayman.
In de VT2R + 4WD klasse zegevierde de combinatie Daniel Zils, Oskar Sandberg en Sindre Setsaas in de Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive BMW 330i. De als eerste geklasseerden in de tussenstand van het kampioenschap behaalden met nog drie wedstrijden te gaan het maximale aantal punten. Dit deden ook de combinaties Jahn/Hinzer/Sidorenko/Schroers met hun VW Golf GTI TIRE Motorsport by WS Racing in de VT2-FWD klasse, Epp/Uelwer/Kaatz (Renault Clio Cup/MSC Adenau) in de SP3 klasse en Markert/Reimer/Deissler (BMW M240 i Racing Cup Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive).
Opstellen in rijen van drie op de zondagochtend. Prachtig om te zien.
Na 12 uur wedstrijd, 79 wedstrijdronden en 1925 kilometer ging de #3 Falken Porsche GT3 R als eerste over de finish. De #4 zusterauto eindigde in handen van Ayhancan Güven/Come Ledogar/Klaus Bachler/Martin Ragginger op een solide zesde plek overall.
Grote tevredenheid bij de organisatoren voor deze eerste try-out. Wedstrijdleider Michael Bork: "De vele uren voorbereiding zijn beloond. Vooral de herstart was één van de hoogtepunten van de wedstrijd. Van de deelnemers hebben wij veel positieve Feedback gekregen."
Falken Motorsports wint een nieuw seizoenshoogtepunt op de NLS VLN kalender.
Vanuit marketingoogpunt was het evenement zeker een succes. Michael Pathe, bedrijfsleider VLN VV Gmbh & Co. KG: "Samen met onze partners hebben wij op de Ringboulevard en in de Paddock een groot aantal attracties gecreëerd. Dit lokte vele gezinnen naar de Nürburgring en er waren vooral veel glanzende kinderogen."
Uitslag 12 Uur Nürburgring
1. Joel Eriksson/Jaxon Evans/Sven Müller/Alessio Picariello – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 79 ronden 12.07. 38. 175
2. Kuba Giermaziak/Kim-Luis Schramm – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 12. 07. 53. 397
3. Vincent Kolb/Frank Stippler – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 12.08. 30. 646
4. Björn Grossmann/Luca Ludwig – octane126 – Ferrari 488 GT3 12.10.29. 442
5. Marcel Marchewicz/Marek Böckmann – Schnitzelalm Racing – Mercedes-AMG GT3 12.10.59.019
6. Klaus Bachler/Ayhancan Güven/Côme Ledogar/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 12.12.1359
7. Patrick Assenheimer/Luci Trefz/Julien Apotheloz – Landgraf Motorsport – Mercedes-AMG GT3 12.13.03. 590
8. Leon Köhler/Simon Reicher/Florian Spengler/Jörg Viebahn – Lionspeed by Car Collection – Audi R8 LMS GT3 78 ronden
9. Maxime Dumarey/Jean Glorieux/Christoph Breuer – PROsport Racing – Aston Martin Vantage GT3 78 ronden
10. Carrie Schreiner/Peter Terting/Miklas Born – Schnitzelalm Racing – Mercedes-AMG GT3 77 ronden
Sven Müller, Jaxon Evans, Alessio Picariello en Joel Eriksson schreven Nordschleife geschiedenis door de eerste 12 Uurs editie te winnen. Er gaan er waarschijnlijk na het succes van afgelopen weekend nog vele komen.