V8 Supercars: SVG neemt met zinderende thriller afscheid van Pukekohe
Shane van Gisbergen (SVG) schreef geschiedenis door de allerlaatste races op het iconische circuit van Pukekohe in Nieuw Zeeland op zijn naam te schrijven. De Red Bull Ampol Racing-coureur won de allerlaatste wedstrijd (R29) op Pukekohe ooit in een zinderende thriller waarin de Tickford Mustang van Cam Waters in de slotfase werd verslagen. Tevens won SVG de prestigieuze Jason Richards Trophy. André Heimgartner eindigde in de BJR Holden Commodore als derde. SVG schreef eerder op de dag de eerste wedstrijd op zijn naam. Die moest helaas na een crash met een Code Rood enige tijd onderbroken worden.

Met een zinderende overwinning bezorgde Shane van Gisbergen het circuit van Pukekohe het passende afscheid dat deze historische baan verdiende.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing, DJR Shell V Power Racing, Grove Racing.PR
SVG neemt met zinderende thriller afscheid van Pukekohe
Monza? Nee het Nieuw Zeelandse Pukekohe waar vandaag van een historisch circuit op passende wijze afscheid genomen werd. Vanaf een achtste startplek wist SVG na zijn reguliere pitstop aansluiting bij het leidende duo Waters, Heimgartner te vinden.
Will Davison nam in de DJR Shell V Power Mustang direct de leiding gevolgd door Waters, De Pasquale, Feeney, Heimgartner, Pye, Reynolds, Van Gisbergen, Mostert. Aan de start van het veld spinde James Courtney in de #5 Tickford Mustang na contact met Todd Hazelwood in de #35 Truck Assist Commodore. Daarbij ging Courtney hard de muur in. Courtney bleef ongedeerd. Maar omdat de betonnen muurtjes na de crash verschoven waren was er een lang oponthoud. Pas in de 12e ronde werd de wedstrijd opnieuw vrijgegeven. Will Davison en Cameron Waters bevonden zich met hun Mustangs nog steeds aan de kop van het veld terwijl SVG inmiddels al één positie gewonnen had door David Reynolds te passeren.
Na meerdere keren in Turn 2/3/4 met SVG's teamgenoot Broc Feeney contact gemaakt te hebben slaagde Heimgartner erin om hem te passeren. Inmiddels waren zowel Davison als Waters in de 21e ronde voor hun reguliere stop naar binnen gegaan. En weer een drama voor Davison. Het linker achterwiel werd niet goed vastgezet waardoor Davison na een ellenlange ronde opnieuw naar binnen moest. Vanwege een "unsafe release" kreeg hij ook nog eens een "drive-through" opgelegd. In de wedstrijd restte Davison slechts nog een figurantenrol.
Toerwagenracen van de bovenste plank. Autosport zoals je het wil zien. Cam Waters en SVG tot op het scherpst van de snede. Wat een duel!!
De wedstrijd ontbrandde pas echt toen SVG in de 25e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen ging en kwam achter zijn landgenoot Heimgartner en Waters weer terug op de baan. In de 30e ronde passeerde SVG de #8 BJR Holden van Heimgartner. Vier ronden later verremde Waters zich in de hairpin maar had alle geluk dat hij nog op de baan wist te blijven maar verloor wel kostbare tienden van seconden.
Eén ronde later probeerde SVG de #50 Mustang van Waters op hetzelfde punt uit te remmen maar de Monster Energy-rijder gaf geen krimp. Terwijl zowel de Holden als de Mustang elkaar even toucheerden moest SVG even van het gas af terwijl Waters met een "mighty save" zijn auto onder controle wist te behouden. In de 39e ronde ging SVG definitief aan Waters voorbij en versloeg de Monster Energy Mustang met een voorsprong van slechts 1.160 secs. De als derde geklasseerde André Heimgartner zat op de eerste rang.

Een historisch allerlaatste podium op Pukekohe.
Shane van Gisbergen: " Het is een hele speciale dag geweest. Op een aantal gebieden hadden wij echt moeilijkheden met de auto en ik kon het niet oplossen. Onze engineer Andrew Edwards maakte voor de laatste wedstrijd een coole aanpassing wat een wezenlijk verschil maakte. In de eerste kwalificatiesessie was de auto OK maar niet in de andere. In de eerste wedstrijd was ik alleen goed omdat ik in de eerste wedstrijd in "clean air" kon rijden. Ik wist dat we iets moesten veranderen. Andrew deed zijn best. Ik weet niet wat hij deed maar het was geweldig. Vanaf het begin wist ik dat ik een goede auto had. En omdat de mensen voor mij naar binnen gingen bleef ik in "clean air" rijden. Ik zag dat André Heimgartner voor me wat mensen passeerde en ik wist dat ik dit ook kon doen.
Na de duels met André en Waters voelde ik mij op mijn gemak in de auto. Toen ik de reacties van de toeschouwers passeerde zag ik hun reacties en dit werkte behoorlijk motiverend. Het was zelfs moeilijk om mijn focus te behouden. Toen ik Cam in de hairpin passeerde ging het publiek volledig uit hun dak. Voor mij persoonlijk was dit nog beter dan Bathurst. Persoonlijk is dit in mijn carrière één van de allergrootste momenten.

Een definitief afscheid van Pukekohe door het Red Bull Ampol Holden Team.
De manier waarop wij deze race gewonnen hebben en hoeveel dit voor ons team en engineer Andrew Edwards betekende. Heel bijzonder om met hem samen te werken. In het verleden werkte hij samen met Jason Richards (de gevierde V8 Supercar-coureur die in 2011 aan kanker overleed en dapper tot het einde bleef racen.red) en was ook erg close met zijn team. Heel fijn dat ook Jason's ouders hier aanwezig waren. Deze overwinning is dan ook moeilijk om onder woorden te brengen."

Met een zinderende overwinning bezorgde Shane van Gisbergen het circuit van Pukekohe het passende afscheid dat deze historische baan verdiende.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing, DJR Shell V Power Racing, Grove Racing.PR
SVG neemt met zinderende thriller afscheid van Pukekohe
Monza? Nee het Nieuw Zeelandse Pukekohe waar vandaag van een historisch circuit op passende wijze afscheid genomen werd. Vanaf een achtste startplek wist SVG na zijn reguliere pitstop aansluiting bij het leidende duo Waters, Heimgartner te vinden.
Will Davison nam in de DJR Shell V Power Mustang direct de leiding gevolgd door Waters, De Pasquale, Feeney, Heimgartner, Pye, Reynolds, Van Gisbergen, Mostert. Aan de start van het veld spinde James Courtney in de #5 Tickford Mustang na contact met Todd Hazelwood in de #35 Truck Assist Commodore. Daarbij ging Courtney hard de muur in. Courtney bleef ongedeerd. Maar omdat de betonnen muurtjes na de crash verschoven waren was er een lang oponthoud. Pas in de 12e ronde werd de wedstrijd opnieuw vrijgegeven. Will Davison en Cameron Waters bevonden zich met hun Mustangs nog steeds aan de kop van het veld terwijl SVG inmiddels al één positie gewonnen had door David Reynolds te passeren.
Na meerdere keren in Turn 2/3/4 met SVG's teamgenoot Broc Feeney contact gemaakt te hebben slaagde Heimgartner erin om hem te passeren. Inmiddels waren zowel Davison als Waters in de 21e ronde voor hun reguliere stop naar binnen gegaan. En weer een drama voor Davison. Het linker achterwiel werd niet goed vastgezet waardoor Davison na een ellenlange ronde opnieuw naar binnen moest. Vanwege een "unsafe release" kreeg hij ook nog eens een "drive-through" opgelegd. In de wedstrijd restte Davison slechts nog een figurantenrol.

De wedstrijd ontbrandde pas echt toen SVG in de 25e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen ging en kwam achter zijn landgenoot Heimgartner en Waters weer terug op de baan. In de 30e ronde passeerde SVG de #8 BJR Holden van Heimgartner. Vier ronden later verremde Waters zich in de hairpin maar had alle geluk dat hij nog op de baan wist te blijven maar verloor wel kostbare tienden van seconden.
Eén ronde later probeerde SVG de #50 Mustang van Waters op hetzelfde punt uit te remmen maar de Monster Energy-rijder gaf geen krimp. Terwijl zowel de Holden als de Mustang elkaar even toucheerden moest SVG even van het gas af terwijl Waters met een "mighty save" zijn auto onder controle wist te behouden. In de 39e ronde ging SVG definitief aan Waters voorbij en versloeg de Monster Energy Mustang met een voorsprong van slechts 1.160 secs. De als derde geklasseerde André Heimgartner zat op de eerste rang.

Een historisch allerlaatste podium op Pukekohe.
Shane van Gisbergen: " Het is een hele speciale dag geweest. Op een aantal gebieden hadden wij echt moeilijkheden met de auto en ik kon het niet oplossen. Onze engineer Andrew Edwards maakte voor de laatste wedstrijd een coole aanpassing wat een wezenlijk verschil maakte. In de eerste kwalificatiesessie was de auto OK maar niet in de andere. In de eerste wedstrijd was ik alleen goed omdat ik in de eerste wedstrijd in "clean air" kon rijden. Ik wist dat we iets moesten veranderen. Andrew deed zijn best. Ik weet niet wat hij deed maar het was geweldig. Vanaf het begin wist ik dat ik een goede auto had. En omdat de mensen voor mij naar binnen gingen bleef ik in "clean air" rijden. Ik zag dat André Heimgartner voor me wat mensen passeerde en ik wist dat ik dit ook kon doen.
Na de duels met André en Waters voelde ik mij op mijn gemak in de auto. Toen ik de reacties van de toeschouwers passeerde zag ik hun reacties en dit werkte behoorlijk motiverend. Het was zelfs moeilijk om mijn focus te behouden. Toen ik Cam in de hairpin passeerde ging het publiek volledig uit hun dak. Voor mij persoonlijk was dit nog beter dan Bathurst. Persoonlijk is dit in mijn carrière één van de allergrootste momenten.

Een definitief afscheid van Pukekohe door het Red Bull Ampol Holden Team.
De manier waarop wij deze race gewonnen hebben en hoeveel dit voor ons team en engineer Andrew Edwards betekende. Heel bijzonder om met hem samen te werken. In het verleden werkte hij samen met Jason Richards (de gevierde V8 Supercar-coureur die in 2011 aan kanker overleed en dapper tot het einde bleef racen.red) en was ook erg close met zijn team. Heel fijn dat ook Jason's ouders hier aanwezig waren. Deze overwinning is dan ook moeilijk om onder woorden te brengen."