V8 Supercars: Will Davison wint openingswedstrijd Pukekohe
Dit weekend vindt in het Nieuw Zeelandse Pukekohe het allerlaatste raceweekend op heilige racegrond plaats. De exploitanten die tevens de nabij gelegen renbaan voor paarden in hun bezit hebben, besloten er eerder dit jaar na 49 jaar definitief een streep onder te zetten. Het historische circuit, waar ooit Chris Amon, Jim Clark, Graham Hill en Jack Brabham grote successen vierden, wordt definitief gesloten. Vandaag vond er de eerste van drie wedstrijden, meetellend voor het Supercarkampioenschap, plaats. Will Davison won de openingswedstrijd.

Will Davison leidde eigenlijk vanaf start tot finish.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing, Red Bull Ampol Racing, Tickford/PR
Will Davison wint openingswedstrijd Pukekohe
Vrijwel alle coureurs betreuren het dat er in de toekomst niet meer op Pukekohe geracet gaat worden. Shane van Gisbergen: "De baan ziet er fantastisch uit. Ik begrijp totaal niet waarom ze die sluiten. Die paardenrenbaan lijkt wel een vuilnisbelt maar hier is het een geweldige plek om met auto's te racen. André Heimgartner die vanmorgen tweede werd: " Hier leerde ik handmatig schakelen en reed ik een rondje met mijn vader toen ik nog heel jong was. Hier vond ik mijn passie voor de Supercars en wilde aan de andere kant van het hek staan."
DJR Shell V Power Racing-coureur Will Davison was in de openingswedstrijd oppermachtig en zegevierde met een voorsprong van 0.8660 secs. op de BJR Holden Commodore van André Heimgartner die van een goede pitstop wist te profiteren waardoor hij de tweede plek kon vasthouden. Cameron Waters eindigde met de Tickford Mustang als derde. Hij startte vanaf de binnenkant van de eerste startrij maar werd al direct door de beide DJR Ford Mustangs in de tang genomen.
Daarbij nam Davison voor zijn teamgenoot De Pasquale de leiding gevolgd door Waters, Heimgartner, Pye en van Gisbergen die zich slechts als zevende had weten te kwalificeren. Titelkandidaat SVG kwam in de wedstrijd niet verder dan een vijfde plek maar verzamelde genoeg punten in de tussenstand van het kampioenschap en beschikt over een voorsprong van inmiddels 493 punten op Cameron Waters. Even leek het bij de start even fout te gaan toen de Mustang van Tim Slade even dwars ging nadat er vier breed geracet werd. Slade wist uitstekend te corrigeren maar was vanwege contact met de andere auto's wel direct de eerste uitvaller.
Van Gisbergen: "We waren gewoon niet snel genoeg!"
Shane van Gisbergen: "In de wedstrijd van vandaag hebben wij drie banden verwisseld zodat we konden proberen om zo dicht mogelijk bij onze startpositie te komen en de snelste ronde met de daarbij behorende bonuspunten te claimen. Mijn auto had gewoon moeilijkheden op de hoge snelheidsgedeelten van deze baan en daar zullen we ons vanavond op moeten concentreren.
Ondanks dat de safetycar pas aan het einde van de wedstrijd kwam, was het moeilijk om de concurrentie te volgen en ik kon Anton de Pasquale pas aan het einde van de wedstrijd passeren. Helaas was P7 in de kwalificatie alles wat we in huis hadden. Vanavond gaan we met de engineering group aan tafel zitten en veranderingen aan brengen waardoor wij het morgen hopelijk beter kunnen doen."

SVG's teamgenoot Broc Feeney eindigde als zevende.
Van Gisbergen miste duidelijk tempo en liet met een overcut in de 25e ronde drie nieuwe banden aanbrengen. Ook dit leverde slechts een beperkt voordeel op.
Het verschil tussen Davison en Heimgartner bedroeg in de 32e ronde slechts 1.7 secs. toen MaCauley Jones voor een safetycar-interventie zorgde waardoor het veld voor een eindsprintje weer dicht bij elkaar kwam te liggen. Heimgartner kwam tekort om Davison nog te kunnen verslaan.
Will Davison: "Voor mij was dit een heel groots moment. Vooral voor de Nieuw Zeelandse coureurs elk jaar. Voor André was het een groot moment vandaag. Wetende dat het hier het allerlaatste evenement was, is de passie van het publiek geweldig en de passie van de fans waanzinnig. Het gaf een heel goed gevoel om vandaag hier te zijn, speciaal voor de vele fans van ons team hier. Het was een erg coole wedstrijd maar heel jammer dat we niet meer naar dit soort circuits zullen komen."

André Heimgartner(links) was dolblij met zijn tweede plek. Nog meer dan met zijn overwinning op The Bend een jaar geleden.
André Heimgartner die vorig jaar op The Bend zijn allereerste Supercar-overwinning mocht vieren: "De reactie van het publiek was nog beter dan op The Bend. Het is geweldig om het goed te doen voor mijn landgenoten. Ik werd tweede maar ze deden alsof ik de wedstrijd gewonnen had. Geweldig!"
Cameron Waters: "Ik denk dat het een goede zaak is om met de derde plek teleurgesteld te zijn. Ik ben echt een beetje teleurgesteld. De pole pakken was vanmorgen geweldig. Het was een goede ronde en het is best cool om de 100e pole van Tickford te mogen afvinken. Helaas had ik gewoon een slechte start. Ik stond te lang stil en ik had gewoon niet de procedure die ik nodig had. De auto is solide en we zullen morgen proberen om het beter te doen."

De pole van Cameron Waters werd niet in een overwinning verzilverd. De Tickford-rijder was dan ook enigszins teleurgesteld.
Waters' teamgenoot Jake Kostecki verloor na zijn reguliere stop het linker achterwiel. Het team werd hier voor bestraft. In de tussenstand van het kampioenschap werd het team maar liefst 30 punten ontnomen en bovendien kreeg men nog eens een boete van U$ 1500 opgelegd.
Uitslag ITM Auckland Sprint
1 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 41 48:16.5957
2 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Holden Commodore ZB 41 48:17.4607
3 50 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 41 48:18.3586
4 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Holden Commodore ZB 41 48:19.1729
5 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 41 48:19.4814
6 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 41 48:21.3103
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Holden Commodore ZB 41 48:21.8437
8 2 Mobil 1 NTI Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 41 48:22.4688
9 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 41 48:23.4810
10 20 Nulon Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 41 48:24.5923

Will Davison leidde eigenlijk vanaf start tot finish.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing, Red Bull Ampol Racing, Tickford/PR
Will Davison wint openingswedstrijd Pukekohe
Vrijwel alle coureurs betreuren het dat er in de toekomst niet meer op Pukekohe geracet gaat worden. Shane van Gisbergen: "De baan ziet er fantastisch uit. Ik begrijp totaal niet waarom ze die sluiten. Die paardenrenbaan lijkt wel een vuilnisbelt maar hier is het een geweldige plek om met auto's te racen. André Heimgartner die vanmorgen tweede werd: " Hier leerde ik handmatig schakelen en reed ik een rondje met mijn vader toen ik nog heel jong was. Hier vond ik mijn passie voor de Supercars en wilde aan de andere kant van het hek staan."
DJR Shell V Power Racing-coureur Will Davison was in de openingswedstrijd oppermachtig en zegevierde met een voorsprong van 0.8660 secs. op de BJR Holden Commodore van André Heimgartner die van een goede pitstop wist te profiteren waardoor hij de tweede plek kon vasthouden. Cameron Waters eindigde met de Tickford Mustang als derde. Hij startte vanaf de binnenkant van de eerste startrij maar werd al direct door de beide DJR Ford Mustangs in de tang genomen.
Daarbij nam Davison voor zijn teamgenoot De Pasquale de leiding gevolgd door Waters, Heimgartner, Pye en van Gisbergen die zich slechts als zevende had weten te kwalificeren. Titelkandidaat SVG kwam in de wedstrijd niet verder dan een vijfde plek maar verzamelde genoeg punten in de tussenstand van het kampioenschap en beschikt over een voorsprong van inmiddels 493 punten op Cameron Waters. Even leek het bij de start even fout te gaan toen de Mustang van Tim Slade even dwars ging nadat er vier breed geracet werd. Slade wist uitstekend te corrigeren maar was vanwege contact met de andere auto's wel direct de eerste uitvaller.

Shane van Gisbergen: "In de wedstrijd van vandaag hebben wij drie banden verwisseld zodat we konden proberen om zo dicht mogelijk bij onze startpositie te komen en de snelste ronde met de daarbij behorende bonuspunten te claimen. Mijn auto had gewoon moeilijkheden op de hoge snelheidsgedeelten van deze baan en daar zullen we ons vanavond op moeten concentreren.
Ondanks dat de safetycar pas aan het einde van de wedstrijd kwam, was het moeilijk om de concurrentie te volgen en ik kon Anton de Pasquale pas aan het einde van de wedstrijd passeren. Helaas was P7 in de kwalificatie alles wat we in huis hadden. Vanavond gaan we met de engineering group aan tafel zitten en veranderingen aan brengen waardoor wij het morgen hopelijk beter kunnen doen."

SVG's teamgenoot Broc Feeney eindigde als zevende.
Van Gisbergen miste duidelijk tempo en liet met een overcut in de 25e ronde drie nieuwe banden aanbrengen. Ook dit leverde slechts een beperkt voordeel op.
Het verschil tussen Davison en Heimgartner bedroeg in de 32e ronde slechts 1.7 secs. toen MaCauley Jones voor een safetycar-interventie zorgde waardoor het veld voor een eindsprintje weer dicht bij elkaar kwam te liggen. Heimgartner kwam tekort om Davison nog te kunnen verslaan.
Will Davison: "Voor mij was dit een heel groots moment. Vooral voor de Nieuw Zeelandse coureurs elk jaar. Voor André was het een groot moment vandaag. Wetende dat het hier het allerlaatste evenement was, is de passie van het publiek geweldig en de passie van de fans waanzinnig. Het gaf een heel goed gevoel om vandaag hier te zijn, speciaal voor de vele fans van ons team hier. Het was een erg coole wedstrijd maar heel jammer dat we niet meer naar dit soort circuits zullen komen."

André Heimgartner(links) was dolblij met zijn tweede plek. Nog meer dan met zijn overwinning op The Bend een jaar geleden.
André Heimgartner die vorig jaar op The Bend zijn allereerste Supercar-overwinning mocht vieren: "De reactie van het publiek was nog beter dan op The Bend. Het is geweldig om het goed te doen voor mijn landgenoten. Ik werd tweede maar ze deden alsof ik de wedstrijd gewonnen had. Geweldig!"
Cameron Waters: "Ik denk dat het een goede zaak is om met de derde plek teleurgesteld te zijn. Ik ben echt een beetje teleurgesteld. De pole pakken was vanmorgen geweldig. Het was een goede ronde en het is best cool om de 100e pole van Tickford te mogen afvinken. Helaas had ik gewoon een slechte start. Ik stond te lang stil en ik had gewoon niet de procedure die ik nodig had. De auto is solide en we zullen morgen proberen om het beter te doen."

De pole van Cameron Waters werd niet in een overwinning verzilverd. De Tickford-rijder was dan ook enigszins teleurgesteld.
Waters' teamgenoot Jake Kostecki verloor na zijn reguliere stop het linker achterwiel. Het team werd hier voor bestraft. In de tussenstand van het kampioenschap werd het team maar liefst 30 punten ontnomen en bovendien kreeg men nog eens een boete van U$ 1500 opgelegd.
Uitslag ITM Auckland Sprint
1 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 41 48:16.5957
2 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Holden Commodore ZB 41 48:17.4607
3 50 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 41 48:18.3586
4 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Holden Commodore ZB 41 48:19.1729
5 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 41 48:19.4814
6 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 41 48:21.3103
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Holden Commodore ZB 41 48:21.8437
8 2 Mobil 1 NTI Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 41 48:22.4688
9 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 41 48:23.4810
10 20 Nulon Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 41 48:24.5923