Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Toegang al voor een tientje: enige DTM-optreden in de Benelux dit weekeinde op Spa-Francorchamps

DTM Spa Eau Rouge
In 2020 nog met Class 1-auto's, nu met GT3's: DTM op Spa-Francorchamps

Na de 24-uursraces van Spa-Francorchamps en Zolder, de Belgische en de Nederlandse Formule 1-Grands Prix, het WK Rally dat voor het tweede jaar in België te gast was, de Historic Grand Prix Zandvoort en de Jacks' Racing Day op Assen is het nog niet gedaan met deze geweldige autosportzomer in de Benelux. Dit weekeinde is namelijk de DTM te gast op het Circuit de Spa-Francorchamps en nu Assen helaas niet meer op de kalender staat van de Duitse serie is dat ook voor bezoekers uit Nederland de dichtstbijzijnde locatie om de DTM te beleven. Voor autosportliefhebbers is dat ongetwijfeld een aantrekkelijke optie, en met toegangsprijzen vanaf een tientje (op vrijdag) wellicht nog meer.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR

Ja, "DTM-bashing" is ook in onze regionen een populair tijdverdrijf, maar wie kijkt naar het deelnemersveld van dit jaar, met zes verschillende merken en 27 rijders uit 15 landen – aantallen die we sinds de vroege jaren negentig niet meer zagen – kan toch niet anders dan concluderen dat de DTM een grote aantrekkingskracht uitoefent. En misschien wel meer dan in jaren, want hoewel de Duitse serie met de noodgedwongen stap naar GT3-auto's een van de vele competities met dit type raceauto's werd, zijn de meeste experts het er toch wel over eens dat DTM een van de sterkst bezette GT3-series is. Een of twee uitzonderingen daargelaten is het volledige veld gevuld met absolute topcoureurs die keer op keer zorgen voor spannende races.

220907 DTM Start Goed gevuld veld, goed gevulde tribunes voor DTM, zoals twee weken geleden op de Nürburgring

Geen rijderswissels, geen "gentlemen drivers", geen minimale pitstoptijden: gewoon ieder voor zich, zo snel mogelijk, zowel op de baan als in de pits tijdens de ene verplichte pitstop met bandenwissel. En dat tijdens de tien tot dusver dit seizoen verreden races al acht verschillende rijders met vijf verschillende merken races hebben gewonnen en alle zes de merken al op het podium stonden, geeft aan dat de competitie goed is en de "balance of performance", speciaal voor DTM samengesteld door de Oostenrijkse onderneming AVL, goed werkt.

De enige rijder die tot nu toe meerdere races won, is de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde. Met de dit jaar nieuwe BMW M4 schreef hij beide races op de Lausitzring op zijn naam en het meest recent profiteerde hij op zaterdag op de Nürburgring, toen Ferrari-rijder Fraga en Lamborghini-coureur Bortolotti in een duel om de leiding samen van de baan raakten en hij de overwinning naar huis kon rijden. Opmerkelijk was ook de overwinning voor de Oostenrijker Thomas Preining, die op de Norisring voor de eerste Porsche-zege in de historie van de DTM zorgde. De overige racewinnaars tot nu toe waren Lucas Auer en Luca Stolz (beide Mercedes), Nico Müller, René Rast en Ricardo Feller (alle drie Audi) en Ferrari-rijder Felipe Fraga.

220907 DTM SvdL
Leider in de tussenstand: BMW-rijder Sheldon van der Linde

Sheldon van der Linde komt als leider in de tussenstand naar Spa-Francorchamps, waar de DTM na 2005 en 2020 voor de derde keer in zijn historie te gast is. De Zuid-Afrikaan, die rijdt voor het dit jaar in de DTM debuterende team Schubert Motorsport, heeft 21 punten voorsprong op Mirko Bortolotti. De Lamborghini-coureur won nog geen enkele race, maar scoorde in ieder geval in de eerste helft van het seizoen wel constant punten. Op de Nürburgring viel hij echter twee keer uit door ondoordachte acties, waardoor hij vermoedelijk 28 punten liet liggen. In plaats van zijn voorsprong verder uit te bouwen, staat hij nu op de tweede plaats en heeft de hete adem van Lucas Auer en drievoudig DTM-kampioen René Rast in de nek. Auer is het speeerpunt van Mercedes, Rast keerde dit seizoen na een jaar afwezigheid als rijder met het Abt-Audi-team terug in de DTM en heeft de smaak duidelijk weer te pakken, al liet ook hij op de Nürburgring kostbare punten liggen. Ook Luca Stolz, die op de Nürburgring met de Mercedes de thuisrace van zijn team HRT won, en Rosberg-Audi-rijder Nico Müller hebben met nog drie raceweekeinden en zes wedstrijden te gaan nog titelkansen.

220907 DTM Vanthoor
Laurens Vanthoor rijdt met een Porsche van SSR Performance

Helaas is er sinds het afscheid van Robin Frijns geen Nederlandse rijder meer in de DTM actief, maar twee Belgische coureurs beleven op Spa-Francorchamps een thuiswedstrijd. Allereerst Laurens Vanthoor, die met het team SSR Performance in een Porsche 911 bezig is aan zijn eerste jaar in de serie. Vanthoors kwaliteiten zijn onbetwist, je wordt tenslotte niet zomaar FIA GT World Cup-winnaar, IMSA-kampioen en Le Mans-klassewinnaar. Toch kent hij tot nu toe een lastig seizoen in DTM, ook in vergelijking met de andere Porsche-coureurs Dennis Olsen en Thomas Preining. Er schijnen echter enkele veranderingen te zijn doorgevoerd, zodat Vanthoor wellicht in Spa het tij kan keren.

220907 DTM Muth
Ook Esteban Muth rijdt op Spa een thuisrace

Esteban Muth reed vorig jaar al DTM en presteerde met de Lamborghini van het T3-team veel beter dan velen – uw verslaggever incluis – van hem verwacht hadden. Met spectaculaire inhaalacties verdiende hij de bijnaam "the overtaker". Voor dit seizoen stapte de rijder uit Ukkel over naar het Walkenhorst-BMW-team. Daar komt hij tot nu toe nog niet volledig uit de verf: het eerste top-tien-resultaat laat nog op zich wachten. Al moet wel worden gezegd dat bijvoorbeeld ook zijn teamgenoot, tweevoudig kampioen Marco Wittmann, het tot dusver lastig heeft. Esteban Muth rijdt op Spa-Francorchamps net als vorig jaar in Zolder met een speciaal kleurenschema op zijn BMW, ontworpen door de Belgische prinses Delphine. Met actie wordt geld ingezameld ten bate van de "Make a Wish Foundation".

220907 DTM Caresani
Nederlandse inbreng in het voorprogramma, hier Colin Caresani in DTM Trophy

Naast DTM, met twee races van elk 50 minuten op zaterdag en zondag, startend om 13.30 uur, is er een uitgebreid programma op Spa-Francorchamps met in totaal zeven series en 14 races. Ook de DTM Trophy komt er in actie, met Colin Caresani als Nederlandse deelnemer, die er na een lastig weekeinde op de Nürburgring gaat proberen om de achterstand in het rijdersklassement weer wat te verkleinen. De BMW M2 Cup rijdt er met Maxime Oosten, die onlangs al volop ervaring op Spa opdeed tijdens de 24-uursrace en dat voordeel wellicht kan uitspelen om de leiding in de tussenstand over te nemen, en Leonard Hogenboom, die Spa uiteraard ook kent. Dan is er DTM Classic, met de nodige Nederlandse inbreng, ondermeer vanuit Vink Motorsport, dat een behoorlijk aantal BMW's aan de start brengt (actuele stand: Marc Seesing, Mark Verhaegh en Reinier van Abbe), terwijl Ko Koppejan vanuit Zeeland komt met zijn Mercedes 190 E Evo. Verder staan de Lotus Cup Europe, Ferrari Club Deutschland Racing Series en MAXX Formula op het programma. Kaarten zijn al vanaf 10 Euro (op vrijdag) verkrijgbaar via tickets.dtm.com.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet