Formule 1

Formule 1: Verstappen pakt tweede achtereenvolgende pole bij Grand Prix Zandvoort

SI202209020732 hires jpeg 24bit rgb

Een zonovergoten kwalificatiesessie bij de Grand Prix van Nederland was een toneel waarbij geen enkel team een zichtbaar voordeel leek te hebben ten opzichte van de rest. Red Bull-coureur Max Verstappen wist in een uitverkocht en oranje CM.com Circuit Zandvoort nét pole-position te pakken voor Charles Leclerc. Carlos Sainz zette zijn Ferrari op P3. Sergio Pérez maakte in de Arie Luyendijkbocht een foutje en spinde van de baan. Zijn kostbare fout zal betekenen dat Verstappen beide Ferraris bij de race in zijn nek zal hebben hijgen. Ook beide Mercedessen wisten zichzelf weer neer te zetten in de top-zes. Hamilton pakte P4 vóór Pérez, Russell start áchter de Red Bull-coureur. Norris en Schumacher wisten hun respectievelijke teamgenoten met overtuiging te verslaan, en starten vanaf P7 en 8. De top tien werd volgemaakt door Yuki Tsunoda en Lance Stroll, die helaas geen tijd kon neerzetten in Q3 vanwege technische problemen aan zijn auto.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull Racing, Ferrari

Kwalificatiesessie één begon met een aftrap van meerdere teams uit het middenveld. Kevin Magnussen van het team Haas was de eerste die een rondetijd neer kon zetten. Coureurs van Williams, Aston Martin, AlphaTauri, Haas en Alfa Romeo waren flink gewaagd aan elkaar om te proberen binnen de top vijftien te komen. Vooralsnog waren rookie Zhou Guanyu en ook weer Alexander Albon mooi in de mix om te proberen door te komen naar Q2. Toch was het weer duidelijk dat menigeen zat te wachten tot de top teams van Red Bull en Ferrari de baan op kwamen. Vooral thuisheld Verstappen werd onder luid gejuich voortgestuwd richting zijn eerste snelle ronde. De toon werd meteen goed gezet door de Nederlander: Drie van de drie paarse sectoren vielen onder Verstappens naam en er werd een tijd genoteerd van 1.11.317. De eerste ronde van teamgenoot Sergio Pérez was een seconde langzamer. Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc wisten de Red Bulls te splitten.

220007-scuderia-ferrari-dutch-gp-friday

De nieuwe regelementen wat betreft aerodynamica dit seizoen hebben ervoor gezorgd dat de gaten tussen de top en de achtervolgers flink groot is. Verstappen hield het met zijn eerste snelle run voor gezien en bleef in de garage toekijken. Ondertussen barste het gevecht om de top vijftien binnen te dringen volop los. Keer op keer leken coureurs zoals Alexander Albon, Valtteri Bottas en Esteban Ocon veilig te zijn, totdat er weer een hele rits concurrenten onder de tijden door gingen. Dit betekende dat het volledig afwachten was wie er in Q1 uiteindelijk achter zouden blijven. Stroll, Albon, Schumacher en Zhou konden afscheid nemen van hun teamgenoten. Teamgenoot van Stroll Sebastian Vettel spinde in de Arie Luyendijkbocht (bocht 14) van de baan en kon zijn snelste tijd niet verbeteren. Daniel Ricciardo, de McLaren-coureur die vanaf volgend seizoen vooralsnog zonder stoeltje zit vanwege de aantrekking van Oscar Piastri stelde opnieuw teleur met een zeventiende plaats. Ook Valtteri Bottas en Kevin Magnussen kenden een slechte sessie en waren samen met Nicholas Latifi, wat geen verrassende naam is in de lijst van afvallers in Q1, de langzaamste vijf.

Afvallers Q1: Bottas, Magnussen, Ricciardo, Vettel, Latifi

Sessie twee kende geen al te beste start. Een rotte appel in het publiek leek het leuk om een fakkel de baan op te gooien. De raceleiding was om die reden dan ook genoodzaakt om al vroeg in de sessie de rode vlag te zwaaien. Nadat de fakkel was opgeruimd door een marshal, kon de sessie alsnog van start. Een collega-marshal mocht gebruik maken van de situatie en deed zijn uiterste best om een aantal fanatieke duiven weg te jagen aan de binnenkant bij het Scheivlak. (bocht 7) Na een aantal minuten vertraging waren de obstakels geklaard en konden beide Red Bull-coureurs en Alex Albon op het circuit de benen weer strekken. Opnieuw kon Pérez niet dichtbij komen aan Verstappen en reed een tijd die vier-tienden langzamer was dan Verstappen's tijd van 1.10.927. Net zoals in sessie één wisten beide Mercedessen in de buurt van Verstappen te komen. Hamilton had een gaatje van anderhalf tienden tussen zichzelf en de Nederlander en Russell sloot aan achter Pérez op P4. Stroll wist goed voort te borduren op zijn performance in Q1 en zette een vierde tijd neer.

SI202209030362 hires jpeg 24bit rgb

Een kleine pauze op de baan voor het gros van de grid betekende een mooie kans voor Albon om in de vrije lucht een tweede snelle run neer te zetten. De Thais-Britse coureur wist zijn eigen tijd te verbeteren, maar kwam niet verder dan een tiende snelste tijd. Een tweede run werd gezet door vrijwel iedereen, maar opnieuw koos Verstappen voor rust en bleef binnen. Beide Ferraris moesten wel een tweede, betere tijd neer zetten. Zowel Leclerc als Sainz konden geen sterke eerste run neer zetten. De tweede run was voor Sainz echter voldoende om Verstappen van plek één te stoten. Ook Russell noteerde een snellere tijd. Leclerc pakte de vierde tijd. Coureurs met een goede prestatie in Q2 waren Stroll en Schumacher. Beiden wisten zichzelf door te stoten naar de finale van de kwalificatie. Yuki Tsunoda was degene die teamgenoot Pierre Gasly buiten de top-tien duwde. Onopvallend waren beide Alpines. Hoewel beide coureurs van het Franse team een uitstekende race hadden bij de Grand Prix van België het weekend daarvoor, zagen ook zij zichzelf stranden in Q2. Albon wist zijn goede kwalificatieresultaat op Spa niet te evenaren en mocht ook niet door naar Q3.

Sessie twee werd afgesloten met een goed stukje nieuws: De fakkelgooier in het begin van deze sessie werd door de bewaking van het circuit verwijderd.

Afvallers Q2: Gasly, Ocon, Alonso, Zhou, Albon

Ondanks een kleiner aantal minuten tijdens de trainingsessies voor Verstappen, leek het erop dat de coureur zonder kleerscheuren pole kon pakken. Niets bleek echter waar. De regerend wereldkampioen begon het spelletje in Q3 met een razendsnelle tijd van 1.10.515. Opnieuw kon Pérez geen vuist maken en werd op een achterstand van ruim 5-tienden van een seconde gereden. De vraag bleek of de Ferraris of misschien wel een Mercedes pole position kon afpakken van Verstappen. Het antwoord bleek vooralsnog ja: Leclerc wist op íets meer dan een halve tiende de snelste tijd te pakken van Verstappen. Hamilton zette zijn W13 Mercedes-bolide op een derde tijd op dat moment. Tussen de lagere regionen wat betreft startposities werd er onderling gevochten door Tsunoda en Schumacher.

In de slotfase van kwalificatiesessie drie liepen de spanningen hoog op. Zou het Verstappen zijn die alsnóg zijn RB18 op de beste startpositie kon zetten, of was het toch Leclerc of misschien wel Sainz of Hamilton? Leclerc begon ijzersterk als eerste van de bovengenoemden. De Monegask zette een tijd neer van 1.10.363 en forceerde Verstappen om flink te trappen. Ook ditmaal wist de Nederlander echter het hoofd koel te houden en klopte Leclerc met een gat van maar liefst één-en-twintig duizendste van een seconde. Sainz kon namens zijn Ferrari-teamgenoot geen revanche nemen en pole te pakken. Sainz finishte op de derde plaats. Pérez maakte een kostbare fout en spinde in de Arie Luyendijkbocht (bocht 14) van de baan. De Mexicaan kon hierdoor geen snellere tijd neerzetten en moest genoegen nemen met een vijfde tijd. De door Pérez-veroorzaakte gele vlag in Sector 3 was geen goede timing voor de Mercedes van zowel Lewis Hamilton als George Russell. Beide coureurs moesten hun laatste ronde afbreken. Een van oorsprong snellere tijd dan Pérez betekende voor Hamilton toch een keurige vierde startplaats. Russell bleef net achter Pérez op plaats zes. Opnieuw wist Lando Norris zijn McLaren-auto op een goede plek in de top tien te zetten, namelijk plek zeven. Schumacher had het onderlinge gevecht met Tsunoda gewonnen en reed de achtste tijd. Stroll kon vanwege technische problemen niet meedoen aan Q3 en eindigde als hekkensluiter in de top tien.

SI202209030369 hires jpeg 24bit rgb

Grand Prix van Nederland, Zandvoort, kwalificatie, 3 september 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'10"342 - Q3
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'10"363 - Q3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'10"434 - Q3
4. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'10"648 - Q3
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'11"077 - Q3
6. George Russell (Mercedes) - 1'11"147 - Q3
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'11"174 - Q3
8. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'11"442 - Q3
9. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'12"556 - Q3
10. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - geen tijd - Q3
11. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'11"512 - Q2
12. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'11"605 - Q2
13. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'11"613 - Q2
14. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'11"704 - Q2
15. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'11"802 - Q2
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'11"961 - Q1
17. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'12"081 - Q1
18. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'12"319 - Q1
19. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'12"391 - Q1
20. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'13"353 - Q1



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet