V8 Supercars: Dubbel podium Red Bull Ampol Racing op Sandown. SVG behaalt 70e Supercar-overwinning
SVG was op Sandown andermaal een klasse apart. De Nieuw Zeelander met Nederlandse wortels behaalde in R25 zijn 70e Supercarzege. SVG won vandaag beide wedstrijden op Sandown. In de eerste wedstrijd (R24) versloeg SVG zijn beide merkgenoten Chaz Mostert en Will Brown. De laatste wedstrijd ontaardde in een spannende thriller waarin Will Davison snel naderde maar uiteindelijk toch iets te kort kwam.

70e Supercar-overwinning voor Shane van Gisbergen. Alleen teambaas Jamie Whincup heeft er een stuk of 50 meer.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing, DJR Shell V Power Racing, Tickford,PR
Dubbel podium Red Bull Ampol Racing op Sandown. SVG behaalt 70e Supercar-overwinning
In de laatste wedstrijd kwam SVG in de slotfase nog behoorlijk onder druk te staan van Will Davison terwijl Broc Feeney in de tweede Red Bull Ampol Holden erin slaagde om Chaz Mostert te passeren en sinds Tasmanië zijn tweede podium wist te behalen. De wedstrijd begon spannend en eigenlijk chaotisch. Met SVG in zijn kielzog nam Davison direct de leiding. In het startgewoel ging in de staart van het veld Jake Kostecki in Turn 3 achterstevoren. Een incident waarbij ook Todd Hazelwood, McCauley Jones en Chris Pither bij betrokken waren. Vrijwel allen wisten hun weg te vervolgen terwijl Hazelwood vanwege schade zeven ronden verloor.
Wat een prachtige duels tussen SVG en Will Davison dit weekend.
Spektakel was er in de tweede ronde voldoende. In Turn 4 reden Davison en SVG naast elkaar, de auto van de laatste stuiterde iets waardoor Davison werd opgehouden. Voor Davison's teamgenoot Anton de Pasquale was er geen ruimte meer en die reed achter op zijn teamgenoot waarbij de DJR Shell V Power Mustang lichtjes opsteeg. De snelheid was er direct uit en de Pasquale moest voor herstelwerkzaamheden direct naar binnen. Met een grote achterstand kwam Anton weer terug op de baan. Uit Davison's Mustang kwamen onheilspellende rookwolken maar die bleek achteraf verder geen noemenswaardige schade te hebben opgelopen en kon zonder problemen zijn wedstrijd vervolgen.
André Heimgartner was overigens de eerste rijder die voor zijn reguliere stop naar binnen ging en zakte vervolgens naar P21 terug. Verder leverden James Courtney en Nick Percat een fraai duel waarbij laatstgenoemde na een harde sprong over de curbstones schade aan de stuurbekrachtiging opliep.
Inmiddels was Chaz Mostert na zijn reguliere stop met de WAU Holden Commodore aan de leiding gekomen en was marginaal sneller dan SVG en Davison. Opvallend was dat noch Red Bull Ampol Racing noch DJR Shell V Power Racing niet direct reageerden.

Elektrische problemen in de kwalfiicatie zorgden ervoor dat Davison bijna niet kon starten vandaag.
SVG's teamgenoot Broc Feeney ging in de 15e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen en kwam achter Mostert, die een sterke undercut had gemaakt, weer terug de baan op. Eén ronde later ging SVG voor zijn laatste stop naar binnen en kwam in de buurt van Mostert weer terug de baan op. Aan kop reden de beide Mustangs van Davison en Cameron Waters. Davison beschikte daarbij over een voorsprong van twee seconden en ging vrij laat in de 23e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen.
Een strategische gok waarbij men bij DJR Shell V Power Racing wist dat men één plek op de baan zou verliezen maar waarbij Will in de slotfase mogelijk bandenvoordeel zou hebben. Davison kwam net zoals SVG weer terug de baan op. Met nog 12 ronden te gaan beschikte Davison over een achterstand van 2,5 secs. op SVG maar die begon snel weg te slinken. Met nog minder dan vijf ronden te gaan bedroeg die zelfs 1,3 secs. waarbij Davison ook nog eens de snelste ronde op zijn naam schreef.

Bij Chaz Mostert moest er voor de eerste wedstrijd een complete vervange worden. Eindigde alsnog als tweede.
In de voorlaatste ronde bedroeg het verschil slechts 0.7 secs. maar Davison slaagde er na zijn indrukwekkende voorstelling niet meer in om SVG van zijn 70e Supercar-zege af te houden.
In de eerste wedstrijd was SVG oppermachtig nadat Davison in de elfde ronde een "drive-through" kreeg opgelegd omdat een monteur bij de reguliere pitstop nog steeds aan het werk was terwijl de auto al naar beneden werd gehaald. Het leverde voor Davison een teleurstellende 15e plek op terwijl De Pasquale als achtste het zwartwit geblokt zag. Met een voorsprong van 7.3 secs. eindigde Mostert als tweede.

Prachtige opname van Cameron Waters die zich in de laatste wedstrijd helaas vergaloppeerde.
Commentaren:
Shane van Gisbergen: " Ik wil iedereen bedanken die hier vandaag was om ons te steunen. Hopelijk hebben wij er hier voor iedereen een mooie show van gemaakt. In de openingsrondes was het best wel "cool" omdat we enkele fantastische duels hadden. Het was heel jammer dat Anton de Pasquale al in het begin schade opliep zodat we niet verder konden duelleren. Ik ben erg verheugd over een dubbelpodium van het team. Felicitaties aan Broc Feeney en het gehele team van Red Bull Ampol Racing. Will Davison was dit weekend bijzonder snel en heb hem gisteren gevolgd en hij reed erg goed. In de laatste wedstrijd wist ik gewoon dat ik hem bij de start moest hebben. Dus heb maximale druk op hem gezet. Op het einde zag ik wel komen maar keek maar niet meer in mijn spiegels en bleef gewoon maar pushen. Broc had een zwaar weekend nadat in de eerste race zijn motor afsloeg maar wist zich te herstellen en een podium te behalen. Gewoon geweldig."
Broc Feeney: "We hadden een zwaar weekend maar op het einde was het prachtig. In de eerste wedstrijd ging ik in de rondte en maakte in de tweede een fout. Maar het was prachtig om van P9 naar P3 terug te komen. Het is absoluut al een tijdje geleden dat ik op het podium heb gestaan. Toen ik Cam Waters en Chaz Mostert met elkaar in gevecht zag, wist ik dat een podium binnen bereik lag. Cam maakte duidelijk een fout terwijl Chaz het nogal moeilijk had. Toen ik bij hem in de buurt kwam wist ik dat ik hem moest passeren omdat mijn banden oververhit raakten. Ik kreeg het voor elkaar maar het waren wel een paar laatste nerveuze ronden voor mij."

Een goed weekend voor Will Davison.

70e Supercar-overwinning voor Shane van Gisbergen. Alleen teambaas Jamie Whincup heeft er een stuk of 50 meer.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing, DJR Shell V Power Racing, Tickford,PR
Dubbel podium Red Bull Ampol Racing op Sandown. SVG behaalt 70e Supercar-overwinning
In de laatste wedstrijd kwam SVG in de slotfase nog behoorlijk onder druk te staan van Will Davison terwijl Broc Feeney in de tweede Red Bull Ampol Holden erin slaagde om Chaz Mostert te passeren en sinds Tasmanië zijn tweede podium wist te behalen. De wedstrijd begon spannend en eigenlijk chaotisch. Met SVG in zijn kielzog nam Davison direct de leiding. In het startgewoel ging in de staart van het veld Jake Kostecki in Turn 3 achterstevoren. Een incident waarbij ook Todd Hazelwood, McCauley Jones en Chris Pither bij betrokken waren. Vrijwel allen wisten hun weg te vervolgen terwijl Hazelwood vanwege schade zeven ronden verloor.

Spektakel was er in de tweede ronde voldoende. In Turn 4 reden Davison en SVG naast elkaar, de auto van de laatste stuiterde iets waardoor Davison werd opgehouden. Voor Davison's teamgenoot Anton de Pasquale was er geen ruimte meer en die reed achter op zijn teamgenoot waarbij de DJR Shell V Power Mustang lichtjes opsteeg. De snelheid was er direct uit en de Pasquale moest voor herstelwerkzaamheden direct naar binnen. Met een grote achterstand kwam Anton weer terug op de baan. Uit Davison's Mustang kwamen onheilspellende rookwolken maar die bleek achteraf verder geen noemenswaardige schade te hebben opgelopen en kon zonder problemen zijn wedstrijd vervolgen.
André Heimgartner was overigens de eerste rijder die voor zijn reguliere stop naar binnen ging en zakte vervolgens naar P21 terug. Verder leverden James Courtney en Nick Percat een fraai duel waarbij laatstgenoemde na een harde sprong over de curbstones schade aan de stuurbekrachtiging opliep.
Inmiddels was Chaz Mostert na zijn reguliere stop met de WAU Holden Commodore aan de leiding gekomen en was marginaal sneller dan SVG en Davison. Opvallend was dat noch Red Bull Ampol Racing noch DJR Shell V Power Racing niet direct reageerden.

Elektrische problemen in de kwalfiicatie zorgden ervoor dat Davison bijna niet kon starten vandaag.
SVG's teamgenoot Broc Feeney ging in de 15e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen en kwam achter Mostert, die een sterke undercut had gemaakt, weer terug de baan op. Eén ronde later ging SVG voor zijn laatste stop naar binnen en kwam in de buurt van Mostert weer terug de baan op. Aan kop reden de beide Mustangs van Davison en Cameron Waters. Davison beschikte daarbij over een voorsprong van twee seconden en ging vrij laat in de 23e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen.
Een strategische gok waarbij men bij DJR Shell V Power Racing wist dat men één plek op de baan zou verliezen maar waarbij Will in de slotfase mogelijk bandenvoordeel zou hebben. Davison kwam net zoals SVG weer terug de baan op. Met nog 12 ronden te gaan beschikte Davison over een achterstand van 2,5 secs. op SVG maar die begon snel weg te slinken. Met nog minder dan vijf ronden te gaan bedroeg die zelfs 1,3 secs. waarbij Davison ook nog eens de snelste ronde op zijn naam schreef.

Bij Chaz Mostert moest er voor de eerste wedstrijd een complete vervange worden. Eindigde alsnog als tweede.
In de voorlaatste ronde bedroeg het verschil slechts 0.7 secs. maar Davison slaagde er na zijn indrukwekkende voorstelling niet meer in om SVG van zijn 70e Supercar-zege af te houden.
In de eerste wedstrijd was SVG oppermachtig nadat Davison in de elfde ronde een "drive-through" kreeg opgelegd omdat een monteur bij de reguliere pitstop nog steeds aan het werk was terwijl de auto al naar beneden werd gehaald. Het leverde voor Davison een teleurstellende 15e plek op terwijl De Pasquale als achtste het zwartwit geblokt zag. Met een voorsprong van 7.3 secs. eindigde Mostert als tweede.

Prachtige opname van Cameron Waters die zich in de laatste wedstrijd helaas vergaloppeerde.
Commentaren:
Shane van Gisbergen: " Ik wil iedereen bedanken die hier vandaag was om ons te steunen. Hopelijk hebben wij er hier voor iedereen een mooie show van gemaakt. In de openingsrondes was het best wel "cool" omdat we enkele fantastische duels hadden. Het was heel jammer dat Anton de Pasquale al in het begin schade opliep zodat we niet verder konden duelleren. Ik ben erg verheugd over een dubbelpodium van het team. Felicitaties aan Broc Feeney en het gehele team van Red Bull Ampol Racing. Will Davison was dit weekend bijzonder snel en heb hem gisteren gevolgd en hij reed erg goed. In de laatste wedstrijd wist ik gewoon dat ik hem bij de start moest hebben. Dus heb maximale druk op hem gezet. Op het einde zag ik wel komen maar keek maar niet meer in mijn spiegels en bleef gewoon maar pushen. Broc had een zwaar weekend nadat in de eerste race zijn motor afsloeg maar wist zich te herstellen en een podium te behalen. Gewoon geweldig."
Broc Feeney: "We hadden een zwaar weekend maar op het einde was het prachtig. In de eerste wedstrijd ging ik in de rondte en maakte in de tweede een fout. Maar het was prachtig om van P9 naar P3 terug te komen. Het is absoluut al een tijdje geleden dat ik op het podium heb gestaan. Toen ik Cam Waters en Chaz Mostert met elkaar in gevecht zag, wist ik dat een podium binnen bereik lag. Cam maakte duidelijk een fout terwijl Chaz het nogal moeilijk had. Toen ik bij hem in de buurt kwam wist ik dat ik hem moest passeren omdat mijn banden oververhit raakten. Ik kreeg het voor elkaar maar het waren wel een paar laatste nerveuze ronden voor mij."
Een goed weekend voor Will Davison.