Indycar: VeeKay valt al vroeg uit. Newgarden wint op WWTR. Malukas verrast met P2
Rinus VeeKay viel tijdens de laatste oval wedstrijd op World Wide Technology Raceway al vroeg uit De Nederlander raakte bij de start kort de muur hetgeen verder geen effect had maar moest later zijn auto al snel met elektrische problemen aan de kant zetten. Vanwege regen en onweer werd de wedstrijd meer dan twee uur onderbroken. De Penske-coureurs Power, McLaughlin en Newgarden beheersten de wedstrijd. Uiteindelijk deed Newgarden uitstekende zaken op WWTR terwijl David Malukas met P2 voor een verrassing zorgde.

Josef Newgarden op weg naar zijn vijfde seizoensoverwinning voor Team Penske.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
VeeKay valt al vroeg uit.Newgarden wint op WWTR. Malukas verrast met P2
Het eerste wedstrijdgedeelte werd door Will Power beheerst. Vervolgens namen zijn teamgenoten Josef Newgarden en Scott McLaughlin het commando over, terwijl de Dale Coyne-teamgenoten Takuma Sato en David Malukas op een strategie gokten die uiteindelijk ook niet opging want de wedstrijd in St. Louis moest in de 216e ronde met een Code Rood onderbroken worden. Uiteindelijk ging de overwinning naar Penske-coureur Josef Newgarden die na een weersonderbreking van twee uur na twee ronden de leiding van zijn teamgenoot Scott McLaughlin overnam. Met een uitgekiende strategie zorgde David Malukas (Dale Coyne Racing) in de allerlaatste ronde nog voor sensatie door Scott McLaughlin naar de derde plek terug te verwijzen. Voor Malukas betekende het zijn allereerste Indycar-podium.
De wedstrijd
Power en Ericsson namen direct de leiding terwijl VeeKay achterin in de staart van het veld de muur leek te raken. Vanaf een 26e startplek was Arrow McLaren SP-coureur Felix Rosenqvist in de vierde ronde al naar P13 opgeschoven!
Scott McLaughlin was gedurende lange tijd een factor maar eindigde als derde
Stand 10e ronde:
Power, Ericsson, McLaughlin, Newgarden, O'Ward Dixon, Sato, De Francesco, Rossi. VeeKay P23
Will Power kreeg van zijn team in de 16e ronde de instructie dat hij ongeveer tien ronden later mensen op een ronde zou gaan zetten. "Jimmie en Carpenter worden de eersten die je gaat lappen" was de mededeling. In de 28e ronde begon Power op Johnson aan de staart van het veld in te lopen maar slaagde er pas in de 40e ronde in om Johnson te passeren. Vervolgens volgden ook ook Marcus Ericsson en Scott McLaughlin.
Stand 50e ronde
Power, Ericsson, McLaughlin, Newgarden, O'Ward, Dixon, Sato, Palou, De Francesco, Rossi.
Het was ook de periode dat Jack Harvey als eerste naar binnenkwam. Ook VeeKay kwam in de 50e ronde voor zijn eerste stop naar binnen evenals teambaas Ed Carpenter.Bij VeeKay bleek de snelheidsbegrenzer niet optimaal te functioneren. VeeKay werd daarvoor bestraft en moest opnieuw naar binnen. Vrijwel iedereen kwam in de 60e ronde voor de eerste stop naar binnen. Kort na deze stop wist Penske-coureur Scott McLaughlin Marcus Ericsson met gemak te passeren. O'Ward profiteerde van een situatie met Dalton Kellett en wist Ericsson eveneens met gemak te passeren.
Callum Ilott kreeg kort na zijn stop een tijdstraf van 30 secs. opgelegd nadat hij tijdens zijn reguliere pitstop een crewlid geraakt had. Achter Jack Harvey op P9 bevond zich in de 75e ronde een behoorlijke trein van auto's bestaande uit de Andretti-auto's van DeFrancesco en Rossi, Malukas, Herta en Daly. Marcus Ericsson was inmiddels naar P5 teruggevallen. In de 90e ronde bestond de Top 3 uit de Penske-trein Power, McLaughlin, Newgarden.

Takuma Sato zat op dezelfde strategie als Malukas maar eindigde als vijfde.
Stand 100e ronde
Power, McLaughlin, Newgarden, O'Ward, Ericsson, Sato, Dixon, Palou, Harvey, De Francesco.
Twee ronden later ging Arrow McLaren SP-rijder Pato O'Ward aan Newgarden voorbij. De Mexicaan leek ook de aanval op McLaughlin te gaan inzetten terwijl Power met zijn reguliere tempo niet echt bij de achterblijvers in de aanval ging. Saillant detail was dat de zeven titel kanshebbers zich alle zeven in deze fase op de eerste zeven posities bevonden. Overigens begon de tweede pitstop cyclus rondom de 117e ronde toen Simon Pagenaud als eerste naar binnenkwam. Ook Scott Dixon volgde zijn voorbeeld. Na de reguliere stops namen Power en McLaughlin opnieuw de beide topposities in terwijl Ericsson wat terrein verloor. McLaughlin verloor in de 135e ronde twee posities toe hij te hoog uitkwam waardoor O'Ward kon profiteren. De eerste neutralisatie kwam in de 143e ronde toen Jack Harvey de muur raakte. Takuma Sato bevond zich op dat moment strategisch aan de leiding. Bij Team Penske werd besloten om Will Power niet naar binnen te halen terwijl zijn teamgenoten Scott McLaughlin en Josef Newgarden dit wel deden. Vervolgens volgde Sato dit voorbeeld.

David Malukas was de grote verrassing op WWTR.
Stand 150e ronde
Power, O' Ward, Ericsson, Dixon, Palou, McLaughlin, Newgarden, Sato, Rahal, Herta
De herstart volgde in de 157e ronde waarbij O'Ward Will Power van de leiding wist te verdringen. McLaughlin verloor na een spectaclaire herstart tocht wat terrein. Vervolgens nam Newgarden acht ronden later op verse banden de leiding over. In de 177e ronde mocht McLaughlin van Team Penske zijn teamgenoot Will Power passeren omdat diens concurrenten geen bedreiging vormden. De achterstand op Newgarden bedroeg in deze fase 6.6319 secs. Regerend kampioen Palou ging in de 191e ronde voor een brandstofstop naar binnen terwijl Will Power 1,5 ronde later volgde. Aan kop werd de toon nog steeds door zijn teamgenoten Newgarden en McLaughlin gezet. Het verschil tussen beiden bedroeg 3.1915 secs.
Stand 200e ronde
Newgarden, McLaughlin, Malukas, Sato, Rahal, Herta, Grosjean, Pagenaud, O' Ward, Power.
McLaughlin ging in de 206e ronde voor zijn laatste stop naar binnen en ging vervolgens in de daarop volgende ronde aan zijn teamgenoot Josef Newgarden voorbij die een ronde later voor brandstof naar binnen was gegaan. De dreigende regen zorgde even voor spanning maar noch Sato noch Malukas wisten van deze situatie te profiteren In de 213e ronde was het business as usual met beide Penske-rijders op kop. Op hetzelfde tijdstip moest er vanwege een regen geneutraliseerd worden. In feite wist eigenlijk niemand van deze situatie te profiteren en was de wedstrijd weer als vanouds. Drie ronden later werd de wedstrijd met een Code Rood stilgelegd.
Na een onderbreking van ruim twee uur kon er voor de resterende 42 rondes eindelijk opnieuw gestart worden. Vrijwel alle Ganassi-auto's gingen vooraf nog eenmaal naar binnen. In de 225e ronde werd er opnieuw gestart terwijl Newgarden direct de leiding van McLaughlin overnam. Daarachter volgden Power, O'Ward, Malukas, Sato, Ericsson, Dixon, Rahal en Palou. Power en Malukas reden één ronde naast elkaar en de Penske-rijder moest na één ronde zijn positie prijsgeven. Vervolgens waren Power en Sato even flink in gevecht om P5 waarbij de Penske-rijder een beschadigde voorvleugel opliep.

Voor VeeKay was de wedstrijd snel over helaas.
In de 245e ronde moest O'Ward ook zijn positie aan Malukas prijsgeven. Op iets versere banden begon Malukas 10 ronden vooor het einde de aanval op het Penske-duo in te zetten. In de laatste ronde moest McLaughlin er alsnog aan geloven terwijl Malukas in een sensationele slotfase voor het team van Dale Coyne zijn allereerste podium pakte. Voor Newgarden betekende het zijn vijfde overwinning. Het verschil in de tussenstand van het kampioenschap tussen Will Power en Josef Newgarden bedraagt met nog twee wedstrijden te gaan slechts drie punten.

Er moest lang gewacht worden.
Uitslag Bommarito Automotive Group 500
1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 260 ronden
2. David Malukas Dallara Honda 260 ronden
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 260 ronden
4.Pato O'Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
5. Takuma Sato Dallara Honda 260 ronden
6. Will Power Dallara Chevrolet 260 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 260 ronden
8. Scott Dixon Dallara Honda 260 ronden
9. Alex Palou Dallara Honda 260 ronden
10.Graham Rahal Dallara Honda 260 ronden

Josef Newgarden op weg naar zijn vijfde seizoensoverwinning voor Team Penske.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
VeeKay valt al vroeg uit.Newgarden wint op WWTR. Malukas verrast met P2
Het eerste wedstrijdgedeelte werd door Will Power beheerst. Vervolgens namen zijn teamgenoten Josef Newgarden en Scott McLaughlin het commando over, terwijl de Dale Coyne-teamgenoten Takuma Sato en David Malukas op een strategie gokten die uiteindelijk ook niet opging want de wedstrijd in St. Louis moest in de 216e ronde met een Code Rood onderbroken worden. Uiteindelijk ging de overwinning naar Penske-coureur Josef Newgarden die na een weersonderbreking van twee uur na twee ronden de leiding van zijn teamgenoot Scott McLaughlin overnam. Met een uitgekiende strategie zorgde David Malukas (Dale Coyne Racing) in de allerlaatste ronde nog voor sensatie door Scott McLaughlin naar de derde plek terug te verwijzen. Voor Malukas betekende het zijn allereerste Indycar-podium.
De wedstrijd
Power en Ericsson namen direct de leiding terwijl VeeKay achterin in de staart van het veld de muur leek te raken. Vanaf een 26e startplek was Arrow McLaren SP-coureur Felix Rosenqvist in de vierde ronde al naar P13 opgeschoven!

Stand 10e ronde:
Power, Ericsson, McLaughlin, Newgarden, O'Ward Dixon, Sato, De Francesco, Rossi. VeeKay P23
Will Power kreeg van zijn team in de 16e ronde de instructie dat hij ongeveer tien ronden later mensen op een ronde zou gaan zetten. "Jimmie en Carpenter worden de eersten die je gaat lappen" was de mededeling. In de 28e ronde begon Power op Johnson aan de staart van het veld in te lopen maar slaagde er pas in de 40e ronde in om Johnson te passeren. Vervolgens volgden ook ook Marcus Ericsson en Scott McLaughlin.
Stand 50e ronde
Power, Ericsson, McLaughlin, Newgarden, O'Ward, Dixon, Sato, Palou, De Francesco, Rossi.
Het was ook de periode dat Jack Harvey als eerste naar binnenkwam. Ook VeeKay kwam in de 50e ronde voor zijn eerste stop naar binnen evenals teambaas Ed Carpenter.Bij VeeKay bleek de snelheidsbegrenzer niet optimaal te functioneren. VeeKay werd daarvoor bestraft en moest opnieuw naar binnen. Vrijwel iedereen kwam in de 60e ronde voor de eerste stop naar binnen. Kort na deze stop wist Penske-coureur Scott McLaughlin Marcus Ericsson met gemak te passeren. O'Ward profiteerde van een situatie met Dalton Kellett en wist Ericsson eveneens met gemak te passeren.
Callum Ilott kreeg kort na zijn stop een tijdstraf van 30 secs. opgelegd nadat hij tijdens zijn reguliere pitstop een crewlid geraakt had. Achter Jack Harvey op P9 bevond zich in de 75e ronde een behoorlijke trein van auto's bestaande uit de Andretti-auto's van DeFrancesco en Rossi, Malukas, Herta en Daly. Marcus Ericsson was inmiddels naar P5 teruggevallen. In de 90e ronde bestond de Top 3 uit de Penske-trein Power, McLaughlin, Newgarden.

Takuma Sato zat op dezelfde strategie als Malukas maar eindigde als vijfde.
Stand 100e ronde
Power, McLaughlin, Newgarden, O'Ward, Ericsson, Sato, Dixon, Palou, Harvey, De Francesco.
Twee ronden later ging Arrow McLaren SP-rijder Pato O'Ward aan Newgarden voorbij. De Mexicaan leek ook de aanval op McLaughlin te gaan inzetten terwijl Power met zijn reguliere tempo niet echt bij de achterblijvers in de aanval ging. Saillant detail was dat de zeven titel kanshebbers zich alle zeven in deze fase op de eerste zeven posities bevonden. Overigens begon de tweede pitstop cyclus rondom de 117e ronde toen Simon Pagenaud als eerste naar binnenkwam. Ook Scott Dixon volgde zijn voorbeeld. Na de reguliere stops namen Power en McLaughlin opnieuw de beide topposities in terwijl Ericsson wat terrein verloor. McLaughlin verloor in de 135e ronde twee posities toe hij te hoog uitkwam waardoor O'Ward kon profiteren. De eerste neutralisatie kwam in de 143e ronde toen Jack Harvey de muur raakte. Takuma Sato bevond zich op dat moment strategisch aan de leiding. Bij Team Penske werd besloten om Will Power niet naar binnen te halen terwijl zijn teamgenoten Scott McLaughlin en Josef Newgarden dit wel deden. Vervolgens volgde Sato dit voorbeeld.

David Malukas was de grote verrassing op WWTR.
Stand 150e ronde
Power, O' Ward, Ericsson, Dixon, Palou, McLaughlin, Newgarden, Sato, Rahal, Herta
De herstart volgde in de 157e ronde waarbij O'Ward Will Power van de leiding wist te verdringen. McLaughlin verloor na een spectaclaire herstart tocht wat terrein. Vervolgens nam Newgarden acht ronden later op verse banden de leiding over. In de 177e ronde mocht McLaughlin van Team Penske zijn teamgenoot Will Power passeren omdat diens concurrenten geen bedreiging vormden. De achterstand op Newgarden bedroeg in deze fase 6.6319 secs. Regerend kampioen Palou ging in de 191e ronde voor een brandstofstop naar binnen terwijl Will Power 1,5 ronde later volgde. Aan kop werd de toon nog steeds door zijn teamgenoten Newgarden en McLaughlin gezet. Het verschil tussen beiden bedroeg 3.1915 secs.
Stand 200e ronde
Newgarden, McLaughlin, Malukas, Sato, Rahal, Herta, Grosjean, Pagenaud, O' Ward, Power.
McLaughlin ging in de 206e ronde voor zijn laatste stop naar binnen en ging vervolgens in de daarop volgende ronde aan zijn teamgenoot Josef Newgarden voorbij die een ronde later voor brandstof naar binnen was gegaan. De dreigende regen zorgde even voor spanning maar noch Sato noch Malukas wisten van deze situatie te profiteren In de 213e ronde was het business as usual met beide Penske-rijders op kop. Op hetzelfde tijdstip moest er vanwege een regen geneutraliseerd worden. In feite wist eigenlijk niemand van deze situatie te profiteren en was de wedstrijd weer als vanouds. Drie ronden later werd de wedstrijd met een Code Rood stilgelegd.
Na een onderbreking van ruim twee uur kon er voor de resterende 42 rondes eindelijk opnieuw gestart worden. Vrijwel alle Ganassi-auto's gingen vooraf nog eenmaal naar binnen. In de 225e ronde werd er opnieuw gestart terwijl Newgarden direct de leiding van McLaughlin overnam. Daarachter volgden Power, O'Ward, Malukas, Sato, Ericsson, Dixon, Rahal en Palou. Power en Malukas reden één ronde naast elkaar en de Penske-rijder moest na één ronde zijn positie prijsgeven. Vervolgens waren Power en Sato even flink in gevecht om P5 waarbij de Penske-rijder een beschadigde voorvleugel opliep.

Voor VeeKay was de wedstrijd snel over helaas.
In de 245e ronde moest O'Ward ook zijn positie aan Malukas prijsgeven. Op iets versere banden begon Malukas 10 ronden vooor het einde de aanval op het Penske-duo in te zetten. In de laatste ronde moest McLaughlin er alsnog aan geloven terwijl Malukas in een sensationele slotfase voor het team van Dale Coyne zijn allereerste podium pakte. Voor Newgarden betekende het zijn vijfde overwinning. Het verschil in de tussenstand van het kampioenschap tussen Will Power en Josef Newgarden bedraagt met nog twee wedstrijden te gaan slechts drie punten.

Er moest lang gewacht worden.
Uitslag Bommarito Automotive Group 500
1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 260 ronden
2. David Malukas Dallara Honda 260 ronden
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 260 ronden
4.Pato O'Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
5. Takuma Sato Dallara Honda 260 ronden
6. Will Power Dallara Chevrolet 260 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 260 ronden
8. Scott Dixon Dallara Honda 260 ronden
9. Alex Palou Dallara Honda 260 ronden
10.Graham Rahal Dallara Honda 260 ronden