V8 Supercars: Will Davison domineert R24 op Sandown. SVG tweede
Supercar-coureur Will Davison heeft altijd een bijzondere band met de baan in Sandown gehad. Opa Lex Davison won de Australische Grand Prix maar liefst viermaal maar verongelukte in 1965 tijdens een trainingssessie op bizarre wijze op Sandown. Lex kreeg in zijn Brabham Climax een plotselinge afstand en overleefde de crash niet. Voor Will Davison betekent de baan in Sandown jaarlijks een emotioneel weerzien. Vanaf pole was de DJR Shell V Power Ford Mustang-coureur direct vanaf het begin oppermachtig. Zijn teamgenoot Anton de Pasquale eindigde als derde en Shane van Gisbergen als tweede.

Mooie overwinning voor Will Davison die een bijzondere band met het circuit van Sandown heeft.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing/Red Bull/PR
Will Davison domineert R24 op Sandown. SVG tweede
Will Davison behaalde op Sandown overtuigend zijn tweede seizoensoverwinning. Vanaf pole nam de DJR Shell V Power Racing Ford Mustang-rijder de leiding en stond die niet meer af. Davison had een uitstekende start en versloeg SVG(die vaak slecht start) direct bij het op het groen gaan van de lichten. Er was al direct chaos in de eerste ronde toen SVG's teamgenoot Broc Feeney door de Mustang van André Heimgartner werd aangetikt. Heimgartner kreeg voor het incident bij zijn reguliere pitstop ook nog eens een tijdstraf van 15 secs. opgelegd. Heimgartner ging in de 15e ronde naar binnen en liet tevens nog wat herstelwerkzaamheden verrichten.
Anton de Pasquale ging in de elfde ronde als eerste naar binnen terwijl SVG en William Brown op resp. P2 en P3 dit pas negen ronden later deden. Kort daarna haalde DJR Shell V Power Racing ook Will Davison voor zijn reguliere stop naar binnen. SVG en De Pasquale vormden geen enkele bedreiging voor Davison die al over een voorsprong van meer dan drie seconden op zijn achtervolgers beschikte.
SVG stond een beetje van De Pasquale onder druk maar was absoluut geen partij voor Davison die op zijn tweede seizoensoverwinning afstevende. Achter de Top drie zorgen Brown en Waters nog voor het nodige spektakel terwijl ook James Courtney in de Tickford Mustang nog op de loer lag. In de wedstrijdvolgorde veranderde weinig meer. Achter Courtney volgden Pye, Winterbottom, Randle en Mostert.
Donkere wolken boven Sandown maar het bleef droog.
Na 36 ronden ging Will Davison met een voorsprong van 8.4920 secs. als eerste over de streep.
Will Davison: " Het was wel een bijzondere dag om de vorm van gisteren te continueren. Zeker in de nogal trick condities in de kwalificatiesessie. Het was prachtig om weer op pole te staan, een goede start te hebben en over een snelle auto te beschikken. Het is duidelijk een gebied waarin we poles te weinig in overwinningen hebben weten om te zetten maar vandaag was een absolute opluchting. Zeker omdat we dit op een overtuigende manier deden. Dingen waarvan je alleen maar kunt dromen. Fijn dat zowel Anton als ik op het podium stonden. Voor het team een prachtige dag."

Lee Holdsworth reed zijn 500e Supercarwedstrijd maar eindigde als laatste.....
Anton de Pasquale: " Een mooie dag. Zeker omdat ik de shootout wat plekken goed wist te maken. De race was recht toe recht aan. We gingen vroeg naar binnen en maakten daarmee positie goed. Ik beschikte over een behoorlijk goede auto. Morgen gaan we proberen om ons nog beter te kwalificeren.

SVG verstevigde zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap.
Shane van Gisbergen: "Het was niet gemakkelijk om met Will te duelleren. Ik kon hem gewoon niet bijhouden en na de pitstop lag hij mijlen ver voor mij. Ik heb van alles geprobeerd maar we waren gewoon niet snel genoeg. Zij beschikten gewoon over meer tractie. Daar zullen we voor morgen aan moeten werken. Gedurende de eerste stint waren de banden misschien iets te hard. Dit gaan we zeker bespreken. Het was toch wel een close wedstrijd maar morgen willen we gewoon voor een beter show zorgen."

Chaotische wedstrijd voor Broc Feeney maar wel de snelste ronde in de wedstrijd.
Uitslag R24 Sandown
117 Will Davison Ford Mustang GT 36 ronden
2 97 Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 8.4921 secs.
3 11 Anton De Pasquale Ford Mustang GT 9.0175 secs.
4 9 Will Brown Holden Commodore ZB 15.3172 secs.
5 6 Cameron Waters Ford Mustang GT 15.5330 secs.
6 5 James Courtney Ford Mustang GT 15.7716 secs.
7 20 Scott Pye Holden Commodore ZB 16.2331 secs.
8 18 Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 16.6513 secs.
9 55 Thomas Randle Ford Mustang GT 17.6355 secs.
10 25 Chaz Mostert Holden Commodore ZB 18.2569 secs.

Mooie overwinning voor Will Davison die een bijzondere band met het circuit van Sandown heeft.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing/Red Bull/PR
Will Davison domineert R24 op Sandown. SVG tweede
Will Davison behaalde op Sandown overtuigend zijn tweede seizoensoverwinning. Vanaf pole nam de DJR Shell V Power Racing Ford Mustang-rijder de leiding en stond die niet meer af. Davison had een uitstekende start en versloeg SVG(die vaak slecht start) direct bij het op het groen gaan van de lichten. Er was al direct chaos in de eerste ronde toen SVG's teamgenoot Broc Feeney door de Mustang van André Heimgartner werd aangetikt. Heimgartner kreeg voor het incident bij zijn reguliere pitstop ook nog eens een tijdstraf van 15 secs. opgelegd. Heimgartner ging in de 15e ronde naar binnen en liet tevens nog wat herstelwerkzaamheden verrichten.
Anton de Pasquale ging in de elfde ronde als eerste naar binnen terwijl SVG en William Brown op resp. P2 en P3 dit pas negen ronden later deden. Kort daarna haalde DJR Shell V Power Racing ook Will Davison voor zijn reguliere stop naar binnen. SVG en De Pasquale vormden geen enkele bedreiging voor Davison die al over een voorsprong van meer dan drie seconden op zijn achtervolgers beschikte.
SVG stond een beetje van De Pasquale onder druk maar was absoluut geen partij voor Davison die op zijn tweede seizoensoverwinning afstevende. Achter de Top drie zorgen Brown en Waters nog voor het nodige spektakel terwijl ook James Courtney in de Tickford Mustang nog op de loer lag. In de wedstrijdvolgorde veranderde weinig meer. Achter Courtney volgden Pye, Winterbottom, Randle en Mostert.
Na 36 ronden ging Will Davison met een voorsprong van 8.4920 secs. als eerste over de streep.
Will Davison: " Het was wel een bijzondere dag om de vorm van gisteren te continueren. Zeker in de nogal trick condities in de kwalificatiesessie. Het was prachtig om weer op pole te staan, een goede start te hebben en over een snelle auto te beschikken. Het is duidelijk een gebied waarin we poles te weinig in overwinningen hebben weten om te zetten maar vandaag was een absolute opluchting. Zeker omdat we dit op een overtuigende manier deden. Dingen waarvan je alleen maar kunt dromen. Fijn dat zowel Anton als ik op het podium stonden. Voor het team een prachtige dag."

Lee Holdsworth reed zijn 500e Supercarwedstrijd maar eindigde als laatste.....
Anton de Pasquale: " Een mooie dag. Zeker omdat ik de shootout wat plekken goed wist te maken. De race was recht toe recht aan. We gingen vroeg naar binnen en maakten daarmee positie goed. Ik beschikte over een behoorlijk goede auto. Morgen gaan we proberen om ons nog beter te kwalificeren.

SVG verstevigde zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap.
Shane van Gisbergen: "Het was niet gemakkelijk om met Will te duelleren. Ik kon hem gewoon niet bijhouden en na de pitstop lag hij mijlen ver voor mij. Ik heb van alles geprobeerd maar we waren gewoon niet snel genoeg. Zij beschikten gewoon over meer tractie. Daar zullen we voor morgen aan moeten werken. Gedurende de eerste stint waren de banden misschien iets te hard. Dit gaan we zeker bespreken. Het was toch wel een close wedstrijd maar morgen willen we gewoon voor een beter show zorgen."

Chaotische wedstrijd voor Broc Feeney maar wel de snelste ronde in de wedstrijd.
Uitslag R24 Sandown
117 Will Davison Ford Mustang GT 36 ronden
2 97 Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 8.4921 secs.
3 11 Anton De Pasquale Ford Mustang GT 9.0175 secs.
4 9 Will Brown Holden Commodore ZB 15.3172 secs.
5 6 Cameron Waters Ford Mustang GT 15.5330 secs.
6 5 James Courtney Ford Mustang GT 15.7716 secs.
7 20 Scott Pye Holden Commodore ZB 16.2331 secs.
8 18 Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 16.6513 secs.
9 55 Thomas Randle Ford Mustang GT 17.6355 secs.
10 25 Chaz Mostert Holden Commodore ZB 18.2569 secs.