DTM: René Rast en Audi eind dit seizoen uit elkaar
René Rast (l.) met Rolf Michl, COO van Audi Sport
Wat al een tijdlang rondzong, is nu officieel: René Rast komt na dit jaar niet meer als fabriekscoureur voor Audi in actie. Daarmee komt er een einde aan de samenwerking tussen de coureur en het merk uit Ingolstadt. Rast is met 25 DTM-raceoverwinningen en drie kampioenstitels de succesvolste Audi-rijder in de historie van de DTM. Ook won hij met Audi de 24-uursklassiekers op de Nürburgring en in Spa-Francorchamps. Met grote waarschijnlijkheid zet hij zijn carrière voort bij McLaren in de Formule E, terwijl het Britse sportwagenmerk ook op andere terreinen perspectieven biedt, wat van Audi in de autosport bepaald niet kan worden gezegd. Ook van meerdere LMDh-fabrikanten heeft Rast aanbiedingen.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Voor Rast ligt de nadruk eerst op het afsluiten van het lopende DTM-seizoen, waarin hij halverwege als beste Audi-rijder op de derde plaats in de tussenstand staat. Na een jaar afwezigheid vanwege zijn activiteiten met Audi in de Formule E keerde hij dit seizoen als rijder terug in de DTM, waarin hij al in het derde weekeinde zijn eerste overwinning na de comeback binnenhaalde. Bij Audi was er voor Rast weinig perspectief meer, nadat het geplande LMDh-programma, waarop hij zijn zinnen had gezet, werd gestaakt voordat het goed en wel begonnen was.
Rast won met Audi drie DTM-titels
Gestopte programma's lopen als een rode draad door Rasts carrière: het Audi-LMP1-programma eindigde een jaar na zijn benoeming tot fabrieksrijder, het Formule E-project van het merk was na een jaar als coureur voor hem ten einde en ook aan het Class-1-fabriekverhaal in de DTM kwam een einde.
Ook de toekomst van Audi in de GT-racerij is op middellange termijn onzeker, want voor de huidige R8 is er geen opvolger in zicht. Al die factoren speelden ongetwijfeld een rol bij de beslissing van Rast en zijn manager Dennis Rostek om hun eigen weg te gaan. Na het eerdere opstappen van Mike Rockenfeller en het beëindigen van de samenwerking met het Belgische team WRT is Rast de volgende die getroffen wordt door de zeer discutabele autosportpolitiek van het op dit gebied ooit zo succesvolle merk. "De autosport wordt in het kader van de elektrificatie van het merk op dit moment volledig nieuw geformeerd", aldus Audi-bestuurslid Oliver Hoffmann in het persbericht van het merk. Rast speelt daarbij in ieder geval geen rol meer.