Lamborghini Super Trofeo: Moretti/Teekens en Bonduel overleven chaotische races op Spa op jacht naar winst

37 Huracán Super Trofeo's maakten de trip naar de Ardennen
Het Europese kampioenschap van de Lamborghini Super Trofeo begint aan de tweede helft van het seizoen met twee races van ieder vijftig minuten in het voorprogramma van de TotalEnergies 24 Hours of Spa. Voor het eerst werden Loris Spinelli en Max Weering (Bonaldi Motorsport) verslagen: een goede pit stop bezorgde Marzio Moretti en Milan Teekens (Target Racing) de leiding en vervolgens ook de overwinning in Race 1. Toen de tweede race ten einde kwam, was iedereen in verwarring, want niemand wist wie waar was gefinisht door de hoeveelheid penalty's die werden uitgedeeld. Het was uiteindelijk Amaury Bonduel (BDR Competition by Group PROM) die de zege pakte.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: Lamborghini
Spinelli was meer dan een seconde sneller in de kwalificatie en leidde de start van de vrijdagsrace vanaf pole positie voor Bonduel, Moretti en Manuel Bejarano (Imperiale Racing). Moretti ging voorbij aan Bonduel, terwijl Pro-Am-klasseleider Emanuele Zonzini (Vincenzo Sospiri Racing) opschoof naar de vierde plaats algemeen. Net achter hem werd zijn rivaal Dan Wells (REXAL FFF Racing Team) geraakt door Stéphane Tribaudini (Vincenzo Sospiri Racing), maar het was Tribaudini zelf die spinde in de Jacky Ickx-bocht en uitviel. Na de herstart reed Spinelli weg van het veld, totdat er weer een Safety Car-periode kwam. Andrzej Lewandowski (Vincenzo Sospiri Racing) was op spectaculaire wijze over Gabriel Rindone (Leipert Motorsport) geknald in het gevecht om de eerste positie in de Am-klasse.

Spinelli aan leiding van Eau Rouge naar Raidillon
De verplichte pit stops werden gedaan tijdens de neutralisatie. Target Racing had een snelle rijderswissel en dat bracht Teekens aan de leiding voor Weering. Teekens hield zijn landgenoot achter zich en won voor het eerst dit seizoen samen met Moretti. Lewis Williamson (Oregon Team) kwam slechts 0,479 seconden achter Weering over de streep. De Brit zegevierde in de Pro-Am-klasse samen met Massimo Ciglia. Bonduel was teruggevallen naar P11, omdat hij tijdens de gele vlaggen een ronde later was gestopt, maar kwam sterk terug naar voren om als vierde te eindigen voor Dmitry Gvazava en Milan Petelet (Target Racing). Robert van den Berg had een uitstekend debuut met HBR Motorsport en maakte negen plaatsen goed om als zesde het zwart-witgeblokt te zien.

Moretti en Teekens behaalden hun eerste overwinning van het seizoen
Achter Ciglia & Williamson en Gvazava & Petelet werden Martin Kodrić en Sandro Mur (Bonaldi Motorsport) derde in Pro-Am. Brendon Leitch en Gerhard Watzinger (Leipert Motorsport) verloren een podium in die klasse door een drive-through penalty voor een te korte pit stop. Stephen Guerin (Arkadia Racing) versloeg Claude-Yves Gosselin & Marc Rostan (REXAL FFF Racing Team) en Elie Dubelly & Pierre Feligioni (Boutsen Ginion) in een spannend gevecht om de zege in de Am-klasse. Benoît en François Semoulin (Semspeed) wonnen de Lamborghini Cup-klasse voor Nederlanders Gerard van der Horst (Van der Horst Motorsport) en Hans Fabri (Imperiale Racing).

De bekende roze-geel-groene kleurstelling van Oregon won tweemaal in Pro-Am dankzij Ciglia en Williamson
Williamson en Bonduel begonnen de zaterdagsrace vanaf de voorste rij. Bonduel verloor posities aan Leitch, Teekens en Kodrić door een slechte start. Am-klasseleider Rindone raakte Oscar Lee (REXAL FFF Racing Team) en spinde bij het uitkomen van La Source. Emanuel Colombini (Vincenzo Sospiri Racing) raakte vervolgens Oliver Freymuth (AKF Motorsport) in Les Combes. De laatstgenoemde stak de baan over en Van der Horst kon nergens meer in. De Nederlander viel uit. Weering moest vanaf P15 starten, maar maakte drie posities goed, voordat de Safety Car op de baan kwam. Jean-Luc D'Auria (Vincenzo Sospiri Racing) en Teekens vielen allebei onverwachts uit tijdens de neutralisatie met technische problemen.

Guerin pakte het voordeel uit de fouten van zijn rivalen en won de Am-klasse voor Arkadia Racing
Een Safety Car-periode voor Mur die vaststond in de grindbak na een spin in zijn out lap, zorgde ervoor dat de gaten tussen alle auto's weer gedicht konden worden. Er werden na de finish ontzettend veel straffen uitgedeeld voor onder andere incidenten, inhalen buiten de baan en te korte pit stops. Bonduel werd als winnaar uitgeroepen voor Spinelli & Weering. Rodrigo Testa De Sousa (REXAL FFF Racing Team) maakte het podium af in de Pro-klasse voor Van den Berg. Ciglia en Williamson kwamen als derde in hun klasse over de streep, maar kregen de Pro-Am-overwinning in handen voor Colombini & Zonzini en Lee & Wells. De laatstgenoemde spinde Gvazava die hierdoor een podium verloor. Ook Watzinger reed in de top drie, voordat hij in de rondte ging. Guerin zegevierde wederom in de Am-klasse. De Semoulins wonnen de Lamborghini Cup na contact met de Privitelio's in de laatste bocht van de laatste ronde. Fabri werd derde in die klasse.

Benoît en François Semoulin waren erg sterk in de Lamborghini Cup en wonnen met hun eigen team Semspeed
Na de zomerstop zal de Lamborghini Super Trofeo naar Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje gaan op 1 en 2 oktober