Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Italiaans GT: Vincenzo Sospiri Racing domineert Endurance-race op Mugello

220717 Start
24 auto's namen op Mugello deel aan de tweede van vier Endurance-races dit seizoen

Afgelopen zondag werd de tweede Endurance-race van het Campionato Italiano Gran Turismo, het Italiaans GT-kampioenschap, verreden. Lamborghini-team Vincenzo Sospiri Racing bleek onverslaanbaar op Autodromo Internazionale del Mugello en scoorde, net als op Autodromo di Pergusa, een 1-2-resultaat. Ditmaal waren het echter Michele Beretta, Edo Liberati en Yuki Nemoto die de overwinning op hun naam schreven. Er was ook succes voor de twee Nederlanders. Daan Pijl (Imperiale Racing) en Jop Rappange (Antonelli Motorsport) kwamen allebei op het podium.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Het trio dat de Endurance-seizoensopener op Pergusa had gewonnen, pakte pole positie voor de twee-uursrace op Mugello. Benja Hites (Vincenzo Sospiri Racing) nam de eerste stint op zich, maar verloor meteen de leidende positie aan Nemoto. De nummer-19-Lamborghini zou niet meer bij te houden zijn en de Japanner won samen met Beretta en Liberati de race. Karol Basz, Hites en Mattia Michelotto moesten het doen met de tweede plek. De zes coureurs liggen nu gedeeld eerste in het kampioenschap met 35 punten, nadat ze allemaal een P1- en een P2-resultaat hebben behaald. Er was één team dat de Lamborghini's nog kon bijbenen. Helaas crashte Jorge Cabezas halverwege de race in de eerste Arrabbiata-bocht en de Spanjaard die de door Nova Race-gerunde, snelle Honda NSX GT3 deelde met Jacopo Guidetti en Leonardo Moncini, viel uit. Pijl werd samen met Raúl Guzmán en Mateo Llarena derde op iets meer dan een minuut achterstand.

220717 BontempelliDemarchiLaMazza
La Mazza werd derde in een Team Italy-Lamborghini op Pergusa en won in een SR&R-Ferrari op Mugello en leidt daarmee in zijn eentje de puntenstand van de Am-klasse in de GT Cup-divisie

De winnaars in de Pro-Am-klasse werden Kikko Galbiati en Florian Scholze (Antonelli Motorsport). Scholze had nog een mooi gevecht met Llarena om P3 algemeen, maar moest die plek uiteindelijk opgeven. Stefano Comandini, Giuseppe Fascicolo en Alfred Nilsson (BMW Italia by Ceccato Racing) warden zeer netjes tweede in de klasse. Ze moesten van achteraan het veld de race beginnen na een spin van Comandini in de kwalificatie. Francesca Linossi, Emidio Pesce en Rappange pakte het laatste podiumplekje in Pro-Am door Andrea Cola en Baptiste Moulin (Vincenzo Sospiri Racing) te verslaan. Sebastian Balthasar (Imperiale Racing) gooide een goede klassering weg door op dezelfde plek de grindbak in te gaan als waar Cabezas later zou crashen.

220717 ComandiniFascicoloNilsson
Door constant te zijn en tweemaal tweede te worden, leiden Comandini, Fascicolo en Nilsson de puntenstand in de Pro-Am-klasse in de GT3's

Alberto Lippi (Nova Race) maakte een moeizame zaterdag mee met twee spins in de kwalificatie, maar hij maakte het goed door de Am-klasse te winnen samen met Diego Di Fabio en Luca Magnoni. In de GT Cup-divisie waren de zeges verdeeld tussen Lamborghini en Ferrari. Michael Fischbaum en Miloš Pavlović (Bonaldi Motorsport) wonnen de Pro-Am-klasse in hun Huracán Super Trofeo, terwijl Lorenzo Bontempelli, Luca Demarchi en Francesco La Mazza (SR&R) de Am-klasse op hun naam schreven in hun 488 Challenge. De nummer-207-Nova Race-Mercedes-AMG was de enige GT4-auto in het veld. Ze finishten als zestiende in een veld van 24 auto's met achter het stuur Fulvio Ferri, Alberto Naska en Giacomo Parisotto. Naska is een YouTuber en die kennen we als EuroNASCAR 2-kampioenschapsleider in de NASCAR Whelen Euro Series.

220717 BerettaLiberatiNemoto
Winnaars Beretta, Liberati en Nemoto zagen als eerste het zwart-witgeblokt

UITSLAG RACE

Het Campionato Italian Gran Turismo is nu halverwege het seizoen. Na de zomerstop gaat het kampioenschap weer verder met een Sprint-evenement op Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola op 3 en 4 september.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet