Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Na 43 jaar terug tussen de duinen, de ex-Volkswagen Motorsport March 793 van Fred Lajoux

De inmiddels 60-jarige Monegask Frédéric Lajoux verscheen afgelopen weekend tijdens de Historische F3 Cup met een unieke bolide aan de start. De voormalige Volkswagen Motorsport March-Volkswagen Spiess 793 keerde na afwezigheid van 43 jaar terug op Cm.com Circuit Zandvoort. Het werd door toedoen van een wat overenthousiaste Deen een wat minder gelukkig weerzien met de Tarzanbocht...


2022 Lajoux Andriessen
De Monegask Fred Lajoux met de unieke fabrieks-March-Volkswagen 793 uit 1979.

Tekst en foto's: Willem J. Staat

De 60-jarige Monegask won ooit de Franse Volant Motul in 1989 en was in de diverse promotieformules actief. Vervolgens werden het GT's en toerwagens en sinds een jaar of tien is Lajoux in de historische racerij actief. Fred is dan ook helemaal gek van het Warsteiner-kleurenschema en reed historisch met een Arrows A1, maar wilde eigenlijk iets anders gaan doen.


2022 Helmut Henzler
Zandvoort 1979: Helmut Henzler met exact dezelfde bolide 43 jaar geleden.

Fred Lajoux "Ik reed met de Arrows Formule 1, maar mijn honger was eigenlijk nog niet gestild. Ik was gewoon op zoek naar nog iets anders. Het werd F3. Het Classic F3-kampioenschap is in Frankrijk heel populair."

"Vakpublicaties zoals Echappement en AutoHebdo besteden er met regelmaat aandacht aan. Dus ik ging op zoek naar een Formule 3-auto. Het werd een Ralt RT1. Probleem was dat ik totaal geen feeling met die auto had. Ik had er gewoon niets mee."

2022 Henzler Dallerst Albertin
Tarzanbocht 1979: Helmut Henzler in gevecht met Daniele Albertin en Richard Dallest.

"Dus ik ben op internet op zoek gegaan naar een andere auto. De Duitser Marcel Biehl (die historisch ontzettend veel met F3 doet, red.) gaf me wel een paar hints. Toen vond ik een Warsteiner F3-bolide met het exact hetzelfde kleurenschema als de Arrows A1 waarin ik gereden heb. Ik ben direct naar Oostenrijk gegaan en dit was inderdaad het originele March F3-chassis waarmee Helmut Henzler in 1979 zowel in het EK als het Duitse F3 kampioenschap uitkwam."

2022 Spiess Motor 2
Een originele Spiess-motor 1979 stand 2022. Kunt u het volgen?


Maar er zaten ook nogal wat haken en ogen aan, want de vorige eigenaars hadden de ex-Helmut Henzler March 793 van een Toyota-motor voorzien. Er moest nogal wat aan gedaan worden. "Bij March in Bicester werd de auto destijds speciaal voor de Volkswagen-motor aangepast. Het fabrieksteam van Volkswagen Motorsport kreeg dan ook vanuit Engeland met wat chassisaanpassingen nog wat fabriekssteun."

2022 Cockpit
Blik in de Spartaanse March 793-cockpit.

Fred Lajoux: "Die auto was in deplorabele staat. Er moest veel aan gerestaureerd worden. Vervolgens ben ik naar Volkswagen Motorsport in Hannover gegaan om te kijken of ze nog wat motoren op de plank hadden staan. Ze hadden niets meer en bovendien werd die tent ook nog eens gesloten. Maar ik wilde die auto gewoon origineel volledig in 1979-spec hebben. Daar had ik alles voor over."

2022 Spiess Motor
Een andere blik op de Spiess Volkswagen F3-motor.

"Vervolgens ben ik naar motorentuner Spiess gegaan om te kijken of die nog een 1979-spec F3-motor hadden staan. Dit bleek niet het geval te zijn. Vervolgens heb ik aan meneer Spiess gevraagd of ze zo'n motor konden nabouwen." Vol humor vertelt de Monegask hoe meneer Spiess reageerde. "Bent u wel goed in uw bovenkamer? Dit is onmogelijk!" was het antwoord van de overbekende Duitse tuner, die zich uiteindelijk toch maar bedacht en toch op het voorstel inging.

2022 March 793 Volkswagen Alsof de tijden stilstonden.

Fred Lajoux: "Bij de eerste aanblik was ik zo dol op die auto. Ik wilde gewoon alles in originele staat hebben." Als je die auto van dichtbij bekeek zat er nauwelijks verschil in tussen March 793 Volkswagen Spiess waarmee Helmut Henzler exact 43 jaar geleden tijdens de Pinksterraces in het toenmalige EK F3 tussen de duinen reed. Henzler eindigde als 10e op Zandvoort en sloot het FIA F3 kampioenschap als 20e af. In de eindstand van het Duitse kampioenschap werd Henzler als 20e geklasseerd.

2022 Lajoux helmportret
Antoine Hubert wordt door de Monegask zeker niet vergeten.

Vervolgens reed Lajoux het afgelopen jaar in het Franse Classic F3-kampioenschap en behaalde tot nu vijf overwinningen en twee podiums. In totaal viel de voormalige ex-Volkswagen Motorsport March 793 drie keer uit. "Een geweldige auto in vergelijking met de Ralt RT1, want daarin kon ik gewoon geen goede set-up vinden." Tijdens de eerste wedstrijd van de FIA Historic F3 European Cup eindigde Lajoux als tweede achter winnaar Davide Leone met zijn ex-Teo Fabi March-Toyota 783.

2022 Vreugde Heat 1 Fraai tweede tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag.

Dankzij een overenthousiaste Deen verliep de tweede wedstrijd op Zandvoort wat minder fortuinlijk. Michael Ringström dook in de Tarzanbocht met zijn fraaie ex-Ivan Capelli Martini MK42 in een gat dat er totaal niet was en belandde boven op de ex-Helmut Henzler March-Toyota 793. Beide bolides liepen bij deze actie flinke schade op. Lajoux vertelde ons na de wedstrijd dat deze unieke bolide gelukkig niet zijn Waterloo in de Tarzanbocht gevonden had en dat alle schade hersteld kon worden.

2022 Lajoux Ringstrom
Lajoux wenst zijn rivaal in de titelstrijd succes voor de de wedstrijd.

2022 Schade
Het eindigde in tranen...


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet