Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen moet buigen voor snellere Leclerc

Leclerc

Na een droogte van zeven races, heeft Charles Leclerc in Oostenrijk eindelijk weer een race gewonnen. De Ferrari was simpelweg sneller dan Verstappen en voor de Nederlander was er geen houden aan. Met een aanvallende strategie kwam Verstappen een paar keer voor Leclerc, maar de Ferrari-rijder wist zijn opponent tot drie keer toe gemakkelijk in te halen. Voor Verstappen stond ook p2 nog op de tocht, maar net toen Sainz zich opmaakte voor de inhaalactie, gaf zijn krachtbron weer de geest. Met ook de snelste raceronde én de sprintracezege op zak, weet Verstappen zo de schade beperkt te houden. Perez haalde de finish niet na een aanrijding met Russell in de eerste ronde, en verloor zijn tweede plaats in het kampioenschap aan Leclerc.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Ferrari

Teamstrijd
Bij de sprintrace maakte Ferrari er met de onderlinge strijd voor de neutrale toeschouwer een mooi schouwspel van, maar hielp het Verstappen in het zadel. Toen ging het maar om een paar punten, vandaag is er meer te winnen en te verliezen. En dus zal Binotto zijn rijders hebben ingeprent vandaag vooral de Red Bull aan te vallen. Red Bull zijn op beurt zal hopen dat Sergio Perez snel voor George Russell weet te komen, zodat hij de aansluiting kan vinden bij de kopgroep.

Gisteren kwam Verstappen redelijk uit de startblokken, maar moest hij flink knijpen om Leclerc achter zich te houden. Vandaag komt de poleman beter weg en kan hij vrij veilig als leider de bocht in duiken. Leclerc sluit aan, daarachter is het Russell die het beste weg is. Hij valt Sainz aan en pakt p3. Sainz haalt de bocht niet, gaat wijd, maar neemt daar wel veel snelheid mee. Hij pakt de slipstream van Russell en weet buitenom die derde plek weer terug te pakken.

Dat geeft Perez ook de kans om de Mercedes aan te vallen. Dat doet hij in bocht 4 buitenom, en dat is supergevaarlijk. Je ziet de aanrijding bijna aankomen en precies dat gebeurt: Russell tikt het achterwiel van Perez aan en die stuitert de grindbak in. Dat Perez aanvalt is begrijpelijk en misschien krijgt Russell wel een strafje. Maar had Perez niet beter iets geduldiger moeten zijn? Inhalen is op dit circuit best te doen, ook na de eerste ronde.

Perez kan wel door en haalt via de grindbak de pits, maar heeft veel schade en ligt laatste. Verstappen staat er dus alleen voor vandaag en Perez moet vrezen voor zijn tweede plaats in het kampioenschap.

Leclerc snel
Gisteren voorspelde de hele topdrie het al: de Ferrari zijn minstens net zo snel als de Red Bull. Dat laat Leclerc in de openingsfase zien: hij zit vlak achter de leider en maakt zich met DRS op voor een inhaalactie. Verstappen geeft al binnen tien ronden aan dat zijn banden niet geweldig zijn. "Achterbanden zijn shit."

Ondanks dat weet Verstappen Leclerc aanvankelijk op gepaste afstand te houden, maar in bocht 2 remt Leclerc extreem laat. Een mooie move, maar de Monegask gaat iets te diep en Verstappen pakt de plek terug. Maar dat de situatie onhoudbaar is, beseft ook Verstappen. "Ik hou dit niet lang vol." Toch zal hij dat nog even moeten doen, want het pitwindow is nog lang niet open.

Verstappen kan wel een klein beetje hulp gebruiken: "Wil je me op de hoogte houden van de voorsprong, alsjeblieft?" Dat doet zijn engineer, maar het kan het verschil niet maken. Leclerc remt weer extreem laat, duikt in de binnenbocht en verrast Verstappen, die niets meer kan uitrichten.

Pitstop Verstappen
Twee ronden na de actie van Leclerc weet Red Bull genoeg: tijd voor de pitstop. Dat is vroeg en Verstappen valt terug naar p8. Voor de undercut is het te hopen dat hij daar snel doorheen kan snijden.

Hoe moeilijk dat is laat Hamilton zien, die al de hele race achter Schumacher vastzit. Met een verrassende move in bocht 8 weet Hamilton Schumacher toch te verschalken. Om in de volgende ronde ook direct korte metten te maken met Magnussen. Dat brengt Hamilton op p4, achter Ocon. En Russell dan? Die was voor Verstappen al gestopt en moest een straf van vijf seconden uitzitten voor de aanrijding met Perez. Die vroege stop heeft Russell ver teruggeworpen.

Verstappen wint de eerste plek als Norris voor hem binnenkomt. Schumacher daarna levert even weerstand, maar moet toch buigen. Ocon geeft zijn plek ook op met een pitstop. Dat brengt Verstappen nog achter Hamilton. Die zal Verstappen echt niet zomaar voorbij laten, daar hebben ze te veel geschiedenis voor. Maar Verstappen is heel slim. Hij zet een halve actie in, laat Hamilton flink verdedigen, maar remt dan extreem vroeg. Hamilton is in de war, Verstappen heeft een geweldige exit en snelt Hamilton dan voorbij al voor ze bij de volgende bocht zijn. Intelligente actie. En Verstappen heeft weer vrij veld. Maar heeft wel zijn hards al onder druk gezet.

Wat doet Ferrari?
Verstappen is op de hards sneller dan de Ferrari's vooraan. Zowel Leclerc als Sainz zal bij de stop daarmee achter Verstappen terugkomen. Maar met gelijk materiaal was Leclerc sneller, dus dat hoeft niet per se een probleem te zijn. Laat Ferrari zich verleiden tot een stop? Of houden ze vast aan het plan. Plannen zijn er in ieder geval genoeg. "We gaan nu voor plan E", krijgt Sainz te horen. Wat dat ook moge zijn. En zit Verstappen met zijn hards op een eenstopper, of een tweestopper?

Vijf-dik gevecht
Terwijl er even rust is aan het front, ontspint zich een fantastisch gevecht op het middenveld. Magnussen, Norris, Alonso, Schumacher en Zhou zitten samen in een groep en maken er een prachtig schouwspel van. Zhou maakt een klein foutje, Alonso denkt aan te kunnen vallen, komt tekort, maar wordt dan wel aangevallen door Magnussen, die in één keer zowel Alonso als Zhou voorbij gaat. En Norris en Schumacher mengen zich in het gevecht, met vijf dik gaan ze de bocht in.

Leclerc komt als eerste
Na 27 ronden komt Charles Leclerc dan binnen voor zijn stop. Dat is 12 ronden na Verstappen, 12 ronden nieuwere banden dus. Daarmee ligt hij 7 seconden achter Verstappen. Sainz komt de volgende ronde – Ferrari split dus geen strategie maar is overtuigd van deze route. Ook Sainz zijn stop is goed en hij komt achter Leclerc én Hamilton terug.

De Mercedes komt de volgende ronde ook binnen. Zijn stop is niet ideaal, hij staat een seconde te lang stil. En dat is een dure seconde, Hamilton komt vlak achter Ocon terug. Die zit al even vast achter Stroll, die nog niet is gestopt. Dat doet hij de volgende ronde, wat Ocon vrij baan geeft. Maar het is te laat voor Ocon om Hamilton uit DRS te houden. En daarmee kan Hamilton wel uit de voeten. Met een cleane move gaat Hamilton terug naar p4. Ver achter de topdrie.

Ferrari's veel sneller
Op de nieuwe banden zijn beide Ferrari's een seconde sneller dan Verstappen. De leider klaagt vooral dat de grip onvoorspelbaar is – de ene ronde wel, de andere niet. Leclerc heeft niet lang nodig om het gat te dichten en nu het snelheidsverschil nog groter is dan in de eerste stint, zal de aanval niet lang op zich laten wachten. Verstappen weet maar al te goed dat hier geen houden aan is en kiest bij de eerste de beste actie eieren voor zijn geld. Verstappen heeft de snelheid niet en laat Leclerc gaan. En vlak na die actie: "Mijn banden zijn alweer dood."

Veilige strategie Red Bull?
Sainz komt daarna met net zulke rasse schreden oprukken. Verstappen gaat niet zitten wachten om nogmaals ingehaald te worden en komt na 37 van de 71 ronden alweer binnen voor zijn tweede stop. Hij komt vijf seconden voor Hamilton weer de baan op, op p3, maar nu wel met vrij veld. Nu zal Verstappen zijn banden iets rustiger op temperatuur moeten brengen. Dat krijgt hij aanvankelijk ook te horen. "Het advies is om dezelfde tijd te rijden als Hamilton." "Waarom?" "Omdat er nog 35 ronden te gaan zijn." Tja, maar dat is dus tekenen voor de derde plek. Dat is niet des Red Bulls, zo beseft het team ook snel. "Oké, je bent vrij om te pushen." Zie maar wat het schip strandt.

Wat gaat dit Verstappen brengen? Hij rijdt in ieder geval weg bij Hamilton en is sneller dan de Ferrari's. Maar zit 17 seconden achter Sainz en 21 achter Leclerc. Als Ferrari nog wil stoppen zullen ze weer achter Verstappen terechtkomen, maar wederom zullen ze er dan makkelijk voorbij kunnen.

Track limits en tijdstraffen
Terwijl zich overal op het veld mooie gevechten afspelen, heeft de wedstrijdleiding het maar druk met het waarschuwen voor track limits. Bijna alle rijders krijgen wel waarschuwingen, en na een aantal waarschuwingen volgen er dan tijdstraffen. Het voelt als een kunstmatige afleiding van een leuke race. Waren er maar gewoon grindbakken, dan was dit gestraf nergens voor nodig. Maar hoe streng grindbakken ook kunnen zijn, merkt Vettel. Hij doet dezelfde actie als Perez in de openingsronde, maar net als Russell raakt nu ook Gasly in de binnenbocht het achterwiel van zijn aanvaller. Net als Russell krijgt Gasly daar vijf seconden straf voor, maar die straf staat niet in verhouding tot het leed voor het slachtoffer. Perez is inmiddels uitgestapt, zo erg was zijn schade. En Vettel valt terug naar p17.

Tweede stops Ferrari
Na 49 van de 71 ronden legt ook Ferrari de kaarten op tafel: een tweestopper. Leclerc komt als eerste, heeft een goede stop en komt 3,5 seconde achter Verstappen terug de baan op. Met nog 22 ronden te gaan, lijkt dat wel te doen voor Leclerc. Sainz stopt de volgende ronde ook, heeft ook een goede stop, en komt 4,5 seconde achter zijn teamgenoot de baan op.

Hamilton op p4 heeft geen rede om zijn stint te rekken en komt ook binnen. In tegenstelling tot de mannen voor hem, haalt Hamilton mediums. Misschien kan hij nog wat spannends doen.

Daar komt Leclerc weer
Charles Leclerc heeft wederom binnen een paar ronden de achterstand op Verstappen dichtgereden. De aanval laat niet lang op zich wachten en wederom is Verstappen machteloos. Hij verdedigt in bocht 1 nog, maar Leclerc snijdt binnendoor en sprint weg bij de Ferrari. Daarmee lijkt de overwinning van Leclerc bezegelt.

Wat een pech voor Sainz
Carlos Sainz kwam de eerste stints nog steeds tijd te kort om Verstappen aan te vallen, maar nu alle kaarten op tafel liggen, is het woord aan de Spanjaard. Ook hij dicht het gat met Verstappen vrij gemakkelijk. Zijn teamgenoot heeft laten zien dat inhalen geen probleem is, dus Sainz maakt zich geduldig op voor de actie.

Maar dan slaat de pechduivel weer toe. De snelheid verdwijnt plotsklaps, de rook komt achter uit de Ferrari en het is einde wedstrijd. Het zit de Spanjaard ook echt niet mee dit jaar.

Sainz zet zijn auto stil aan het einde van het rechte stuk, maar op de stijle hellingen rolt die achteruit. Als de vlammen dan ook nog achter uit de auto komen, moeten Sainz én de marshalls opschieten. Ze zijn er allemaal snel bij en het vuurtje wordt geblust. Maar het levert Ferrari wel extra schade op. Sainz neemt zwaar balend plaats in het gras, de wedstrijdleiding roept de Virtual Safety Car uit.

Gratis stops Leclerc en Verstappen
Met de VSC op de baan kan Verstappen een goedkope stop maken, om nog een laatste stint op mediums te rijden. Maar Leclerc kan dat ook en dit keer is Ferrari slim genoeg om die kans te grijpen. Daarmee rijden Leclerc en Verstappen op dezelfde banden, met 4 seconden onderling verschil en nog 10 ronden te gaan.

Verstappen is op de mediums iets sneller dan Leclerc, maar het gat lijkt te groot om het nog dicht te rijden én aan te vallen. Winnen zal dus niet meer lukken, maar het punt voor de snelste ronde ligt nog wel voor het grijpen.

Leclerc heeft het benauwd
Voor Leclerc lijken de grootste zorgen voorbij. Maar gezien de betrouwbaarheid van de Ferrari, weet je het nooit. Leclerc maakt zich zorgen om zijn gaspedaal, al zijn de rondetijden nog prima. De problemen worden groter en groter voor Leclerc, het terugschakelen wil ook niet meer. Maar ondanks al die zorgen weet Leclerc zijn rondetijden op orde te houden. Verstappen komt iets dichterbij, maar lang niet genoeg. Leclerc telt de ronden af en slaat een grote zucht van verlichting als de finishvlag wordt gezwaaid. Eindelijk weer een overwinning voor Leclerc, de laatste keer was zeven races geleden, in Australië. Bovendien is het de eerste keer in zijn carrière dat Leclerc wint zonder van poleposition te starten.

"Dit hadden we echt even nodig, na vijf moeizame races voor mezelf en het team. Vandaag hebben we laten zien dat we de snelheid hebben en kunnen leveren als het moet. De snelheid was er vandaag vanaf het begin, ik had mooie gevechten met Max. Maar toen kwamen aan het einde de problemen met mijn gaspedaal, dat bleef hangen in de langzame bochten. De problemen van Carlos gaven nog wat extra zorgen, al waren mijn problemen niet motor-gerelateerd. Maar ik heb hem over de streep kunnen trekken."

Verstappen realistisch en tevreden
Max Verstappen kan het oranje legioen op de Red Bull Ring niet voor de vierde keer in extase brengen. Maar ook hij komt niet ontevreden over de finish. De derde plek leek zijn lot, de tweede is een meevaller. En de snelste raceronde levert weer een extra puntje op.

"Het was een tricky day. We hadden veel problemen met de banden – teveel degradatie om vooral Charles aan te vallen. We hadden een aantal mooie en respectvolle gevechten – zo hoort het. Maar gezien de problemen is de tweede plek een goed resultaat op een moeilijke dag. Het is leuk om door de oranje rook te rijden met dit publiek, helaas heb ik ze geen overwinning kunnen geven. Maar de tweede plek is prima.

Mercedes weer degelijk
Hamilton en Russell hadden na het succes in Silverstone waarschijnlijk hoop om dit weekend mee te kunnen doen met de strijd vooraan, maar het snelheidsverschil met Red Bull en Ferrari is nog steeds enorm. Maar toch weet het team wederom maximaal te profiteren van de problemen bij de twee kopteams. Perez en Sainz halen de finish niet, en Hamilton haalt zo weer het podium.

"Dit is een meevaller na een moeilijk weekend. Het team heeft keihard gewerkt, na de crashes van vrijdag had ik zaterdag een splinternieuwe auto. Maar ook gisteren was niet geweldig. Toch halen we als team nu weer geweldige punten. We blijven doorvechten."

Russell moest na zijn vroege tijdstraf een lange inhaalrace rijden, maar hij weet toch weer terug te knokken naar de vierde plek.

Achter Russell eindigt Ocon na een ijzersterke wedstrijd als vijfde – als laatste rijder binnen dezelfde raceronde als Leclerc.

Geweldig resultaat Haas
Het team van Haas voerde dit seizoen nog geen enkele verbetering aan de auto door, maar het lijkt het team niet te deren. Na enkele races waarin Haas in de hoek zat waar de klappen vielen, wist Schumacher in Silverstone de ban te breken met zijn eerste punten. Dat succes geeft hij in Oostenrijk een meer dan passend gevolg: Schumacher wint de strijd op het middenveld en eindigt als zesde. Magnussen onderstreept het succes van het team met p8.

Een team dat het lek ook nog altijd niet boven heeft, is McLaren. Maar Norris en Ricciardo weten het op de Red Bull Ring beide tot in de punten te schoppen: p7 en p9.

Het laatste punt gaat naar Fernando Alonso. Die startte als laatste, maakte zich flink druk en die aanvalsdrang wordt met een puntje beloond.

Uitslag GP Oostenrijk
1. Charles Leclerc, 71 ronden
2. Max Verstappen, op 1.532
3. Lewis Hamilton, op 41.217
4. George Russell, op 58.972
5. Esteban Ocon, op 1:08.436
6. Mick Schumacher, op 1 ronde
7. Lando Norris, op 1 ronde
8. Kevin Magnussen, op 1 ronde
9. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
10. Fernando Alonso, op 1 ronde

11. Valtteri Bottas, op 1 ronde
12. Alex Albon, op 1 ronde
13. Lance Stroll, op 1 ronde
14. Guanyu Zhou, op 1 ronde
15. Pierre Gasly, op 1 ronde
16. Yuki Tsunoda, op 1 ronde
17. Sebastian Vettel, op 1 ronde

Carlos Sainz
Nicholas Latifi
Sergio Perez
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet