Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: SVG wint tweemaal in Townsville en schept nieuw precedent?

Shane van Gisbergen heeft in Townsville opnieuw een belangrijke stap richting titel gezet maar een incident in de allerlaatste bocht tussen de DJR Shell V Power Mustang van Anton de Pasquale heeft mogelijk een nieuw precedent geschapen waar zowel vele teams en officials waarschijnlijk met argusogen naar gekeken moeten hebben. En in de Formule 1 zal dit incident ook zeker niet ontgaan zijn.

Anton-SVG-R20
De F1 moet straks nog komen. Voorlopig incident van het weekend. Anton de Pasquale heeft SVG er af getikt. Wacht maar SVG sluit demonstratief op de bumper van De Pasquale aan. Een tijdstraf van 5 seconden waardoor de uitslag eigenlijk onveranderd bleef. 


Tekst: Willem J. Staat

Foto's: Red Bull, Tickford Racing, DJR Shell V Power Racing, Grove Racing/PR/ Fox Sports

SVG
SVG speelde het heel slim door achter De Pasquale over de streep te rijden en daardoor de sportcommissarissen op een sanctie te wijzen. Een precedent voor de toekomst?


SVG wint tweemaal in Townsville en schept nieuw precedent?
Vrijwel alle deelnemers reden in de slotfase van de wedstrijd op Townsville op de soft compound. Anton de Pasquale liep in die allerlaatste ronde snel op SVG in. Het resultaat was dat SVG in het zicht van de finish door de DJR Shell V Power Mustang in de rondte werd getikt. Beiden reden in die allerlaatste ronde wiel-aan-wiel en in de allerlaatste bocht werd SVG in de rondte getikt. Om het drama nog wat groter te maken wachtte De Pasquale even met de hoop dat SVG hem opnieuw zou passeren.

Shane weigerde echter en ging demonstratief achter De Pasquale (die overigens licht aangetikt werd) over de streep met een duidelijke boodschap aan de Stewards. Die reageerden direct met een tijdstraf van vijf seconden. Voor De Pasquale maakte het weinig uit. Hij bleef tweede. Aanvankelijk weigerde SVG de excuses van De Pasquale waardoor de spanningen tussen het Red Bull-kamp en DJR Shell V Power Racing nog verder leken op te lopen.

2022 De Pasquale Davison
De Mustangs van de De Pasquale en Will Davison blijven snel.

SVG: "Later praten we erover verder. Hij heeft het geprobeerd en dit moet je respecteren" Omdat Cameron Waters in de Tickford Mustang 6,6 secs. achter SVG over de finish ging, had de tijdstraf van 5 seconden geen effect op het eindresultaat van De Pasquale die gewoon tweede bleef. Aanvankelijk was SVG een beetje terughoudend op de vraag waarom hij De Pasquale niet opnieuw passeerde. "Weet het niet" was het commentaar. Duidelijk was dat SVG op een zwaardere straf gehoopt had.

De Pasquale bleef er allemaal ijzig kalm onder: "Hij is gewoon slim bezig en weet wat hij doet. Ik maak mij daar ook geen zorgen over. Het was duidelijk dat ik hem in de rondte spinde en hij aan de leiding ging en het verdiende om te winnen. Ik heb geprobeerd om hem zijn positie terug te geven maar als hij dit niet wil aannemen is dit aan hem. Ik ga geen regels bedenken" aldus De Pasquale

David Reynolds
Matige resultaten voor Grove Racing dit weekend.

Shane van Gisbergen: "Aanvankelijk was ik kwaad dat ik in de rondte werd getikt en ik wilde met mijn crew de overwinning gaan vieren. Had er geen probleem mee dat hij verloor. Maar uiteindelijk hebben we een gevecht en daar heb ik geen probleem mee. Misschien had hij het iets beter moeten doen. En van een payback is hier geen sprake." Uiteindelijk hadden beiden wel een goed gesprek met elkaar wat werd gereflecteerd in de pres releases van beide teams.

Anton de Pasquale: " In de laatste ronde kon ik zien dat Shane het moeilijk had. Het was de laatste ronde van een vrij lange wedstrijd. Vervolgens raakte ik hem op zijn achterdeur en toen ging hij in de rondte en probeerde hem zijn plek nog terug te geven."

2022 Randle
Thomas Randle kon zijn topsnelheid niet in een goed resultaat omzetten.

Shane van Gisbergen: "Prachtig om hier tweemaal in Townsville te winnen. De auto was gewoon goed maar die van Anton was beter. Gedurende de slotfase probeerde ik mijn banden te sparen door langzamer te gaan rijden en probeerde het gat even groot te houden. Anton beschikte gewoon over meer snelheid hoewel ik voor over meer grip beschikte. Op de harde compound was mijn auto erg goed maar ik rookte de achterbanden op. Dit deed pijn. Goed om in de slotfase wat close racing te hebben." Cameron Waters eindigde in de Tickford Mustang als derde gevolgd door James Courtney en Chaz Mostert die allen mooie gevechten om de derde plek wisten te leveren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet