VLN: Joel Eriksson/Sven Müller bezorgen Falken Porsche eerste seizoensoverwinning in ROWE ADAC 6 Uurswedstrijd
Op een paar lichte spatjes na bleef het afgelopen zaterdag uitzonderlijk genoeg droog op de Nürburgring Nordschleife. De combinatie Joel Eriksson/Sven Müller bezorgde het Falken Porsche team de allereerste seizoensoverwinning en de eerste dit seizoen. De combinatie Frank Stippler/Vincent Kolb eindigde in de Scherer Sport Team Phoenix Audi R8 LMS als tweede op 1.14.652 minuten achterstand. Daarachter volgde de Walkenhorst BMW M4 GT3 van de combinatie Christian Krognes, Andy Soucek en Ben Tuck. De Konrad Motorsport Lamborghini van de combinatie Yelmer Buurman, Maxmilian Hackländer en Michele Martino eindigde als vijfde.
Er werd op de Nordschleife fel om de kop gestreden. Uiteindelijk werd het een verdiende overwinning voor de combinatie Müller/Eriksson.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Joel Eriksson/Sven Müller bezorgen Falken Porsche eerste seizoensoverwinning in ROWE ADAC 6 Uurswedstrijd
Twee klasse zeges voor Nederlandse rijders in de ROWE ADAC 6 Uurswedstrijd afgelopen zaterdag op de Nordschleife en een fraaie vijfde plek voor de Konrad Motorsport Lamborghini Huracan GT3 voor de combinatie Yelmer Buurman, Maxmilian Hackländer en Michele Martino was de buit voor de Nederlandse delegatie.
Daan Pijl was overtuigd van de overwinning in de BMW M240 Cup.
In de BMW M240i klasse pakte de Adrenalin Motorsport Team Alzner BMW 240i Racing Cup in handen van Sven Markert(D), Robin Reimer (D), Nick Deissler en Daan Pijl de overwinning. In de V2 FTD-klasse ging de zege naar de combinatie Roelof Bruins (NL) en de Koreanen Cho Steven en Kim Jongkyuym. Teleurstelling bij de combinatie Paul Harkema/Tobias Müller. Na vier uur wedstrijd moest de Black Falcon Porsche in Pflanzgarten met een kapotte motor aan de kant. Bij het team van Black Falcon gingen overigens dit weekend twee motoren stuk.
De als tweede geëindigde Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Kolb leverde traditioneel vuurwerk.
Prachtig debuut voor Joel Eriksson op de Nordschleife
Voor Joel Eriksson betekende het direct bij zijn debuut bij het team van Falken zijn allereerste overwinning op de Nordschleife. De Zweed was in het verleden voor BMW in het oude DTM actief. Joel Eriksson: "Een beter debuut had ik mij eigenlijk niet kunnen wensen. Sven Müller heeft mij bij mijn debuut in een GT3-auto ontzettend veel geholpen en ik heb er ontzettend van genoten. Ik wist dat het met vele verkeer hard zou worden, maar zo hard daar had ik absoluut niet op gerekend. En zeker de vele inhaalmanoeuvres. Met een tijd van 7.54.334 had de Falken Porsche GT3 R zich als achtste gekwalificeerd.
De Brit Philipp Ellis had een superstart.
Na 45 minuten wedstrijd reden de beide Falken Porsches van de combinatie Heinemann/Piccariello (#4) en Eriksson/Müller (#3) voor de eerste maal aan de leiding. Vanwege een overtreding op de grid kreeg de #4 een tijdstraf opgelegd en verloor daardoor een beetje de aansluiting bij de koplopers. Dankzij de uitstekende performance van de Falken-banden wisten Eriksson/Müller met de #3 hun voorsprong na een aantal knalharde duels te vergroten en wisten de zege naar zich toe te trekken. Voor het Falken Porsche Team betekende het hun vierde zege in de VLN/NLS-serie. Het Falken Team behaalde in 2018 overigens de allerlaatste overwinning. Vier jaar geleden alweer.
Sven Müller: "Mijn allereerste overwinning op de Nordschleife. Dit voelt werkelijk mega aan. Ik ben vaak tweede geworden maar dit heeft de Falken-crew gewoon verdiend. We beleefden een hard jaar met de nodige ongevallen. Het voelt goed om na een zuivere wedstrijd eindelijk bovenaan op het podium te staan. Op het oliespoor bij Adenauer Forst wist ik de auto nog net onder controle te houden. De anderen vlogen van de baan. Zoiets zie je niet, je hebt alleen een portie geluk nodig."
Het dubbelen levert soms enkele hachelijke momenten op.
De Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT3 van de combinatie Krognes/Soucek/Tuck had zich met een tijd van 7.51.330 op pole gekwalificeerd. Daarachter volgde de Huber Motorsport Porsche 911 GT3 R van de combinatie Joachim Thyssen/ 'Enzo"/ Nico Menzel, de Schnitzelalm Racing AMG Mercedes GT3 van de combinatie Philipp Ellis/Marcel Marcewicz/Miklas Born/Marek Böckmann. Ellis had werkelijk een superstart en nam aan de binnenkant de leiding waarbij hij overigens wel bijna een betonnen muurtje raakte.
Het mag een wonder heten dat Andy Soucek de openingsfase wist te overleven.
Daarachter volgde polesitter Ben Tuck in de Walkenhorst Motorsport BMW M 4 GT3. Frank Stippler was in de openingsfase eigenlijk een klein beetje de grote verliezer want de Nordschleife routinier verloor nogal wat posities en viel naar de zesde plek terug. Vervolgens werd Stippler door zowel Sven Müller in de Falken Porsche en door Krognes in de Walkenhorst BMW behoorlijk onder druk gezet. Vooral in de eindfase stond "Stippi" behoorlijk onder druk van Krognes die er kortstondig in slaagde om de Audi te passeren. In het laatste uur wisselden Stippler en Krognes meerdere malen van positie totdat de BMW-rijder in een 360 graden bocht in de fout ging en vijf seconden verloor.
Geen geluk voor Paul Harkema dit weekend.
Frank Stippler: " Op het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe hebben we elkaar twee maal ingehaald. Dit definieert de Nordschleife en is onderdeel van de fascinatie die je hier op de lange rechte stukken met een identieke snelheid van de auto's met deze slipstream duels hebt. Ik rekende daarna op een voorsprong van vijf, zes seconden, maar daarna zag ik die gele lichten weer in mijn achteruitkijkspiegels. Tijd om op adem te komen was er dus niet." Christian Krognes: "Ik gaf 100 procent want ik wilde echt de tweede plek. Ik wist dat dit het maximum zou zijn. Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar ik dwaalde even van de ideale lijn af en dit werd direct afgestraft.
Olievlek in Adenauer Forst zorgt voor narigheid
Een olievlek op het baangedeelte Adenauer Forst elimineerde al vroeg de leidende Schnitzelalm AMG Mercedes in handen van Miklas Born van de baan. Ook de Scherer Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van Jakub Giermaziak was eveneens slachtoffer en moest eveneens opgeven. Soucek in de Walkenhorst BMW M4 GT3 een minuut maar bleef wonderwel de aansluiting met de koplopers behouden. De Landgraf Motorsport AMG Mercedes GT3 van de combinatie Julien Apetheloz, Luca Sandro Tref, Patrick Assenheimer behaalde voordeel uit deze situatie en kwam als vierde over de streep.
Yelmer Buurman. Terug van weggeweest. Prachtige vijfde plek. Hopelijk komt hier een vervolg aan.
Andy Soucek rekende er eigenlijk helemaal niet meer op dat hij gezien de situatie verder kon gaan. Als je zag wat er daar gebeurde moeten we met een derde plek tevreden zijn. Toen ik van de baan vloog dacht ik "Game Over" Het was 40 seconden lang doodstil in de auto en er gebeurde niets en toen ik probeerde te starten deed hij het weer. "Stippi" verdedigt altijd zeer sterk. Christian Krognes heeft uitstekend werk verricht en werkelijk alles geprobeerd. Hij heeft vol gepusht en dan komt zo'n spin tot stand. Maar aan het slot moeten we gewoon tevreden zijn."
In de Porsche Endurance Trophy ging de zege ditmaal naar het team van W#S Sport met Tim Scheerbarth, David Jahn, Daniel Blickle. Zij wisten zelfs als negende overall te eindigen.
Hier heeft men bij Falken lang op moeten wachten. Maar liefst vier jaar.
In de tussenstand van het kampioenschap behouden Daniel Zils, Oskar Sandberg, Sindre Setsaas met hun Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive BMW 330i de leiding. Zij wisten hun vierde klasse zege dit seizoen te behalen. Op het weekend van 9-11 september is er met de 12 Uurswedstrijd een tweede seizoenshoogtepunt op de Nürburgring Nordschleife.
Uitzinnig van vreugde. Sven Müller na zijn eerste Nordschleife-overwinning.
Uitslag ROWE 6 uurswedstrijd
1. Joel Eriksson/Sven Müller – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 43 ronden 6 U 07.57. 979
2. Vincent Kolb/Frank Stippler – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 op 1.14. 562
3. Christian Krognes/Andy Soucek/Ben Tuck – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3 op 1.17.338
4. Julien Apotheloz/Luci Trefz/Patrick Assenheimer – Landgraf Motorsport – Mercedes-AMG GT3 op 2.17. 739
5. Yelmer Buurman/Maximilian Hackländer/Michele di Martino – Konrad Motorsport – Lamborghini Hurácan GT3 op 2.36. 878
6. Lucas Auer/Jordan Love/Arjun Maini – Haupt Racing Team – Mercedes-AMG GT3 op 2.48.577
7. Tim Heinemann/Alessio Picariello – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R op 5.29. 358
8. Dennis Fetzer/Klaus Koch/Leon Köhler/Lorenzo Rocco di Torrepadula – Lionspeed by Car Collection – Audi R8 LMS GT3 op 1 ronde
9. Daniel Blickle/Tim Scheerbarth/David Jahn – AVIA W&S Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup op 1 ronde
10. Joachim Thyssen/"Enzo"/Nico Menzel – Huber Motorsport – Porsche 911 GT3 R op 1 ronde
Er werd op de Nordschleife fel om de kop gestreden. Uiteindelijk werd het een verdiende overwinning voor de combinatie Müller/Eriksson.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Joel Eriksson/Sven Müller bezorgen Falken Porsche eerste seizoensoverwinning in ROWE ADAC 6 Uurswedstrijd
Twee klasse zeges voor Nederlandse rijders in de ROWE ADAC 6 Uurswedstrijd afgelopen zaterdag op de Nordschleife en een fraaie vijfde plek voor de Konrad Motorsport Lamborghini Huracan GT3 voor de combinatie Yelmer Buurman, Maxmilian Hackländer en Michele Martino was de buit voor de Nederlandse delegatie.
Daan Pijl was overtuigd van de overwinning in de BMW M240 Cup.
In de BMW M240i klasse pakte de Adrenalin Motorsport Team Alzner BMW 240i Racing Cup in handen van Sven Markert(D), Robin Reimer (D), Nick Deissler en Daan Pijl de overwinning. In de V2 FTD-klasse ging de zege naar de combinatie Roelof Bruins (NL) en de Koreanen Cho Steven en Kim Jongkyuym. Teleurstelling bij de combinatie Paul Harkema/Tobias Müller. Na vier uur wedstrijd moest de Black Falcon Porsche in Pflanzgarten met een kapotte motor aan de kant. Bij het team van Black Falcon gingen overigens dit weekend twee motoren stuk.
De als tweede geëindigde Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Kolb leverde traditioneel vuurwerk.
Prachtig debuut voor Joel Eriksson op de Nordschleife
Voor Joel Eriksson betekende het direct bij zijn debuut bij het team van Falken zijn allereerste overwinning op de Nordschleife. De Zweed was in het verleden voor BMW in het oude DTM actief. Joel Eriksson: "Een beter debuut had ik mij eigenlijk niet kunnen wensen. Sven Müller heeft mij bij mijn debuut in een GT3-auto ontzettend veel geholpen en ik heb er ontzettend van genoten. Ik wist dat het met vele verkeer hard zou worden, maar zo hard daar had ik absoluut niet op gerekend. En zeker de vele inhaalmanoeuvres. Met een tijd van 7.54.334 had de Falken Porsche GT3 R zich als achtste gekwalificeerd.
De Brit Philipp Ellis had een superstart.
Na 45 minuten wedstrijd reden de beide Falken Porsches van de combinatie Heinemann/Piccariello (#4) en Eriksson/Müller (#3) voor de eerste maal aan de leiding. Vanwege een overtreding op de grid kreeg de #4 een tijdstraf opgelegd en verloor daardoor een beetje de aansluiting bij de koplopers. Dankzij de uitstekende performance van de Falken-banden wisten Eriksson/Müller met de #3 hun voorsprong na een aantal knalharde duels te vergroten en wisten de zege naar zich toe te trekken. Voor het Falken Porsche Team betekende het hun vierde zege in de VLN/NLS-serie. Het Falken Team behaalde in 2018 overigens de allerlaatste overwinning. Vier jaar geleden alweer.
Sven Müller: "Mijn allereerste overwinning op de Nordschleife. Dit voelt werkelijk mega aan. Ik ben vaak tweede geworden maar dit heeft de Falken-crew gewoon verdiend. We beleefden een hard jaar met de nodige ongevallen. Het voelt goed om na een zuivere wedstrijd eindelijk bovenaan op het podium te staan. Op het oliespoor bij Adenauer Forst wist ik de auto nog net onder controle te houden. De anderen vlogen van de baan. Zoiets zie je niet, je hebt alleen een portie geluk nodig."
Het dubbelen levert soms enkele hachelijke momenten op.
De Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT3 van de combinatie Krognes/Soucek/Tuck had zich met een tijd van 7.51.330 op pole gekwalificeerd. Daarachter volgde de Huber Motorsport Porsche 911 GT3 R van de combinatie Joachim Thyssen/ 'Enzo"/ Nico Menzel, de Schnitzelalm Racing AMG Mercedes GT3 van de combinatie Philipp Ellis/Marcel Marcewicz/Miklas Born/Marek Böckmann. Ellis had werkelijk een superstart en nam aan de binnenkant de leiding waarbij hij overigens wel bijna een betonnen muurtje raakte.
Het mag een wonder heten dat Andy Soucek de openingsfase wist te overleven.
Daarachter volgde polesitter Ben Tuck in de Walkenhorst Motorsport BMW M 4 GT3. Frank Stippler was in de openingsfase eigenlijk een klein beetje de grote verliezer want de Nordschleife routinier verloor nogal wat posities en viel naar de zesde plek terug. Vervolgens werd Stippler door zowel Sven Müller in de Falken Porsche en door Krognes in de Walkenhorst BMW behoorlijk onder druk gezet. Vooral in de eindfase stond "Stippi" behoorlijk onder druk van Krognes die er kortstondig in slaagde om de Audi te passeren. In het laatste uur wisselden Stippler en Krognes meerdere malen van positie totdat de BMW-rijder in een 360 graden bocht in de fout ging en vijf seconden verloor.
Geen geluk voor Paul Harkema dit weekend.
Frank Stippler: " Op het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe hebben we elkaar twee maal ingehaald. Dit definieert de Nordschleife en is onderdeel van de fascinatie die je hier op de lange rechte stukken met een identieke snelheid van de auto's met deze slipstream duels hebt. Ik rekende daarna op een voorsprong van vijf, zes seconden, maar daarna zag ik die gele lichten weer in mijn achteruitkijkspiegels. Tijd om op adem te komen was er dus niet." Christian Krognes: "Ik gaf 100 procent want ik wilde echt de tweede plek. Ik wist dat dit het maximum zou zijn. Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar ik dwaalde even van de ideale lijn af en dit werd direct afgestraft.
Olievlek in Adenauer Forst zorgt voor narigheid
Een olievlek op het baangedeelte Adenauer Forst elimineerde al vroeg de leidende Schnitzelalm AMG Mercedes in handen van Miklas Born van de baan. Ook de Scherer Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van Jakub Giermaziak was eveneens slachtoffer en moest eveneens opgeven. Soucek in de Walkenhorst BMW M4 GT3 een minuut maar bleef wonderwel de aansluiting met de koplopers behouden. De Landgraf Motorsport AMG Mercedes GT3 van de combinatie Julien Apetheloz, Luca Sandro Tref, Patrick Assenheimer behaalde voordeel uit deze situatie en kwam als vierde over de streep.
Yelmer Buurman. Terug van weggeweest. Prachtige vijfde plek. Hopelijk komt hier een vervolg aan.
Andy Soucek rekende er eigenlijk helemaal niet meer op dat hij gezien de situatie verder kon gaan. Als je zag wat er daar gebeurde moeten we met een derde plek tevreden zijn. Toen ik van de baan vloog dacht ik "Game Over" Het was 40 seconden lang doodstil in de auto en er gebeurde niets en toen ik probeerde te starten deed hij het weer. "Stippi" verdedigt altijd zeer sterk. Christian Krognes heeft uitstekend werk verricht en werkelijk alles geprobeerd. Hij heeft vol gepusht en dan komt zo'n spin tot stand. Maar aan het slot moeten we gewoon tevreden zijn."
In de Porsche Endurance Trophy ging de zege ditmaal naar het team van W#S Sport met Tim Scheerbarth, David Jahn, Daniel Blickle. Zij wisten zelfs als negende overall te eindigen.
Hier heeft men bij Falken lang op moeten wachten. Maar liefst vier jaar.
In de tussenstand van het kampioenschap behouden Daniel Zils, Oskar Sandberg, Sindre Setsaas met hun Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive BMW 330i de leiding. Zij wisten hun vierde klasse zege dit seizoen te behalen. Op het weekend van 9-11 september is er met de 12 Uurswedstrijd een tweede seizoenshoogtepunt op de Nürburgring Nordschleife.
Uitzinnig van vreugde. Sven Müller na zijn eerste Nordschleife-overwinning.
Uitslag ROWE 6 uurswedstrijd
1. Joel Eriksson/Sven Müller – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 43 ronden 6 U 07.57. 979
2. Vincent Kolb/Frank Stippler – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3 op 1.14. 562
3. Christian Krognes/Andy Soucek/Ben Tuck – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3 op 1.17.338
4. Julien Apotheloz/Luci Trefz/Patrick Assenheimer – Landgraf Motorsport – Mercedes-AMG GT3 op 2.17. 739
5. Yelmer Buurman/Maximilian Hackländer/Michele di Martino – Konrad Motorsport – Lamborghini Hurácan GT3 op 2.36. 878
6. Lucas Auer/Jordan Love/Arjun Maini – Haupt Racing Team – Mercedes-AMG GT3 op 2.48.577
7. Tim Heinemann/Alessio Picariello – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R op 5.29. 358
8. Dennis Fetzer/Klaus Koch/Leon Köhler/Lorenzo Rocco di Torrepadula – Lionspeed by Car Collection – Audi R8 LMS GT3 op 1 ronde
9. Daniel Blickle/Tim Scheerbarth/David Jahn – AVIA W&S Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup op 1 ronde
10. Joachim Thyssen/"Enzo"/Nico Menzel – Huber Motorsport – Porsche 911 GT3 R op 1 ronde