Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Sprintrace gemakkelijke prooi voor Verstappen

Verstappen

Max Verstappen heeft fluitend de sprintrace in Oostenrijk gewonnen. Vanaf pole moest hij twee bochten verdedigen, daarna werd hij geholpen door de Ferrari's. Die streden onderling om de tweede plek, en gaven daarmee Verstappen een veilige voorsprong. Met de sprintracezege pakt Verstappen acht punten en de pole voor morgen. Het Italiaanse onderonsje om p2 werd gewonnen door Leclerc.

Tekst: Daan Jeuken

Problemen voor de start
Na zijn crash tijdens de kwalificatie gisteren, kwam Lewis Hamilton niet verder dan p10. Een inhaalrace ligt dus in het verschiet, maar nog voor de sprintrace is gestart, heeft hij al twee plekken winst geboekt.

Allereerst is Sergio Perez teruggezet naar p13. Zijn tijd in Q2 werd geschrapt, omdat hij de tracklimits had overschreden. Dat gebeurt wel vaker, maar het gekke is dat dit nu pas na de kwalificatie werd bepaald. Dus kon Perez zich niet meer herstellen. Dat voelt niet heel fair.

De tweede plek die Hamilton wint dankt hij aan technische problemen van Fernando Alonso. Zijn monteurs zijn op de grid niet klaar met de reparatie, de Alpine blijft staan met de bandenwarmers nog om, en als het hele veld aan de opwarmronde begint, wordt Alonso de pits in geduwd.

De auto lijkt net op tijd weggeduwd om de start gewoon in te zetten. Maar bij het opkomen van het rechte stuk valt Zhou stil. De start wordt afgebroken, een extra opwarmronde volgt. En Zhou krijgt zijn Alfa Romeo zelf aan de praat, al moet hij nu wel als laatste starten.

Verstappen en Leclerc trekken zich van al deze problemen niets aan. Als er dan eindelijk gestart kan worden, zijn beide erg goed weg. Verstappen moet flink knijpen om Leclerc achter zich te duwen, maar hij slaagt erin. Leclerc is daardoor uit positie en daar profiteert zijn teamgenoot van: Sainz gaat buitenom naar p2. De Spanjaard heeft een goede exit, pakt daarna de slipstream van Verstappen en zet de aanval op de leider in. Maar Verstappen verdedigt goed aan de binnenkant én Sainz gaat buitenom iets te diep de bocht in.

Het geeft Verstappen lucht, maar maakt Sainz kwetsbaar. Want nu is het Leclerc die aanhaakt, de slipstream pakt en binnendoor bij zijn teamgenoot p2 weer terugpakt.

Russell kan zich niet in het gevecht mengen, maar sluit aan als vierde, voor Ocon, Magnussen en Schumacher. Achter hem? Niet Lewis Hamilton. Die heeft bij de start contact gehad met Gasly – een bijna identieke situatie aan Russell, Gasly en Zhou in Silverstone. Nu is het Gasly die van buitenuit naar binnen snijdt, Hamilton die geknepen wordt tussen en met het voorwiel tegen het achterwiel van Gasly tikt. Gasly gaat de lucht in, maar gelukkig niet zo dramatisch als Zhou. Gasly kan door, Hamilton ook, maar de Brit valt daardoor wel terug naar p11. De grootste profiteur is Perez: van p13 naar p8.

Sainz in de aanval
Dankzij de strijdende Ferrari's heeft Verstappen al meteen meer dan een seconde voorsprong, en die bouwt hij de volgende ronden uit tot boven de twee seconden. En de Nederlander krijgt hulp van Ferrari, want Sainz zit in de aanvalsmodus. Hij remt Leclerc uit, maar gaat wederom net te diep de bocht in, waardoor Leclerc binnendoor kan snijden en die plek weer terugpakt. Buitenom zet Sainz de aanval door, maar Leclerc geeft zijn teamgenoot geen ruimte. Daarmee is de aanval afgeslagen, maar Verstappen is nog iets verder weg.

Perez is slim
Sergio Perez zit op p8 achter twee auto's van Haas, die onderling ook mogen knokken. Een aanval van Schumacher wordt afgeslagen door Magnussen, en Perez zit slim op het vinkentouw en gaat Schumacher ook voorbij. Met DRS kruipt hij daarna naar Magnussen toe, en de deed weet dat verdedigen geen zin meer heeft. P6 voor Perez, op naar Ocon. Die is niet ver weg, Perez gebruikt weer zijn DRS en ook de Fransman heeft geen schijn van kans. P5.

Gaat Perez ook Russell nog binnen hengelen? Dan moet hij in 10 ronden dik 6 seconden goedmaken.

Schumacher laat zich zien
Mick Schumacher rijdt weer in de toptien, na zijn eerste punten vorige week, en laat zich zien. Eerst was er het gevecht met Magnussen, al kostte dat hem wel een punt aan de (veel snellere) Perez. Nu heeft hij de man met evenveel wereldtitels als zijn vader op zijn staart, maar daar is de jonge Duitser niet van onder de indruk. Hamilton remt laat, Schumacher remt net iets later en geeft de Mercedes geen ruimte. En Schumacher is ook snel genoeg om binnen een seconde van Magnussen te blijven – misschien helpt de Deen wel een beetje – zodat Hamilton geen DRS-voordeel heeft.

Ronde na ronde probeert Hamilton het, maar Schumacher maakt er een heel mooi en clean gevecht van. Met nog drie ronden te gaan zit Hamilton net iets dichterbij en dat lijkt hét moment te zijn. Hij snijdt de hairpin zo scherp aan dat hij de Haas bijna raakt, maar Schumacher heeft weer net genoeg over om toch weer voor de Mercedes de bocht in te duiken.

De ronde daarna is Schumacher de aansluiting bij Magnussen verloren. Dat maakt hem kwetsbaar en is voor Hamilton de buitenkans die hij nodig heeft. Hij grijpt het moment, geeft Schumacher geen ruimte meer en pakt dan toch die achtste plek.

Verstappen veilig
Aan het front heeft Verstappen na de openingsfase eigenlijk niets meer te duchten. Hij rijdt rustig zijn rondjes, houdt de voorsprong op Leclerc constant en wint ook de tweede sprintrace van dit jaar.

De twee Ferrari's lopen weer wat punten mis, maar staan er goed voor om morgen opnieuw aan te vallen. Perez slaagt er niet meer in om de achterstand op Russell dicht te rijden, maar zal dat morgen als eerste doel hebben, om zich daarna te mengen in de strijd vooraan. Ocon, Magnussen en Hamilton zijn de laatste die vandaag wat punten bij mogen schrijven. 

Verstappen:
"Het was een degelijke race, ik had een goede snelheid in het begin. De eerste twee ronden maakten het verschil, en toen zij gingen vechten had ik een gat. Maar daarna was ons tempo ongeveer gelijk, dus het wordt interessant morgen."

Leclerc:
"Max was in het begin erg snel. Ik probeerde banden goed te houden om aan het einde nog aan te vallen, maar toen had ik nog een klein gevecht met Carlos. Aan het eind kon ik nog wat pushen, maar dat was niet meer genoeg. Ik hoop dat ik morgen weer zo'n goede start heb, om dan te vechten met Max. Hopelijk kunnen wij morgen ook samenwerken om Max te pakken."

Sainz:
"Ik had goede start en had een paar gevechten, eerst met Max in bocht 3 en daarna met Charles ook in bocht 3. Dat was erg leuk; good racing, zoals het hoort. Daarna waren mijn banden wel wat overhit, dus moest ik even afhaken om ze weer te laten afkoelen. Max was in het begin heel snel, maar daarna leken wij stukje bij beetje dichterbij te komen. Dus dat kan morgen interessant worden, als we langer door moeten en verschillende banden moeten gebruiken. Er kan van alles gebeuren, maar het belangrijkste is dat wij beide in het gevecht zitten en samen gaan proberen Max te verslaan."

Uitslag Sprintrace Oostenrijk
1. Max Verstappen, 23 ronden
2. Charles Leclerc, op 1.675
3. Carlos Sainz, op 5.644
4. George Russell, op 13.429
5. Sergio Perez, op 18.302
6. Esteban Ocon, op 31.032
7. Kevin Magnussen, op 34.539
8. Lewis Hamilton, op 35.447
9. Mick Schumacher, op 37.163
10. Valtteri Bottas, op 37.557

11. Lando Norris, op 38.580
12. Daniel Ricciardo, op 39.738
13. Lance Stroll, op 48.241
14. Guanyu Zhou, op 50.753
15. Pierre Gasly, op 52.125
16. Alex Albon, op 52.412
17. Yuki Tsunoda, op 54.556
18. Nicholas Latifi, op 1:08.694
19. Sebastian Vettel
Fernando Alonso
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet