Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Snelle tijden voor Voodoo Hemi Racing in Engeland en Zweden

1. harteveld.352

Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing zijn het seizoen uitstekend begonnen. Bij de openingswedstrijd van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap dook Harteveld met de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird op Santa Pod Raceway met een tijd van 5,97 meteen onder de zes seconden. Drie weken later deed de Voodoo Hemi Racing-piloot dit nog eens dunnetjes over door bij de EDRS Sweden Nationals op Tierp Arena tijdens de kwalificatie zelfs twee keer een tijd onder de zes seconden op de klokken te zetten. Als hoogtepunt volgde daarna in de tweede eliminatieronde een 5,928 seconden, waarmee Harteveld zijn persoonlijk record van 5,95 seconden verder aanscherpte. "Hoewel we de run verloren, maakte een nieuw record alles goed. Daarbij is de Superbird nu niet alleen snel, maar ook heel constant, en uiteindelijk win je daar wedstrijden mee", keek een tevreden Harteveld op de eerste twee races van het seizoen 2022 terug.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

The Main Event op Santa Pod Raceway vormde de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen voor Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing. Het was ook meteen een krachtmeting met een aantal sterke teams aangezien de wedstrijd op het Engelse Santa Pod Raceway tevens de openingswedstrijd vormde van het FIA Europees Kampioenschap. Na het in 2019 winnen van het Britse Motorsport UK Pro Modified Championship had Voodoo Hemi Racing in 2020 voor het eerst deelname aan het volledige FIA Europees Kampioenschap op de kalender staan. Corona gooide echter roet in het eten waardoor de belangrijkste titelstrijd in de Europese dragrace-sport zowel in 2020 als 2021 werd afgelast. Dat niet alleen de rijders en teams het kampioenschap gemist hadden, maar ook de fans reikhalzend naar de herstart van het FIA EK hadden uitgekeken, bleek wel uit de massale publieke belangstelling bij The Main Event. Met zestien deelnemers uit zeven verschillende landen was de Pro Modified klasse op Santa Pod opnieuw de best bezette en meest competitieve klasse van het FIA Europees Kampioenschap.

5. harteveld.200

The Main Event
Voodoo Hemi Racing sloot de eerste kwalificatiedag van The Main Event na twee runs af met een tijd van 6,33 seconden, goed voor een voorlopige zevende plaats. In de eerste run op zaterdag verbeterde Harteveld zich tot 6,00 seconden, om de kwalificatie vervolgens af te sluiten met een run van 5,97 seconden. Daarmee was meteen alweer de zes seconden grens doorbroken. Omdat veel teams hun tijden scherper stelden, sloot Harteveld de kwalificatie af op plek acht.

harteveld.02

Lichtproblemen

Daarmee wachtte in de eerste eliminatieronde de confrontatie met de Engelsman John Tebenham. Helaas werd dit voor Harteveld en zijn team een deceptie. Bij de eerste poging leken beide rijders te vroeg te vertrekken waardoor en geen tijden op het scorebord verschenen. Dit zou diskwalificatie voor zowel Harteveld als Tebenham betekenen. Al snel werd echter duidelijk dat de rijders niets te verwijten viel en de tijdwaarneming het had laten afweten. Een re-run was het gevolg waarbij Harteveld een rood licht trok en daarmee was de Nederlander uitgeschakeld. Ook nu was er echter ernstige twijfel over het correct functioneren van de tijdwaarneming. De beelden lieten geen fouten van de rijder zien, terwijl er in de volgende runs ook meerdere rijders in diezelfde baan een rood licht kregen. Ondanks de teleurstelling over de uitschakeling kon Voodoo Hemi Racing niet anders dan tevreden zijn met de prestaties van de Superbird.

6 harteveld.131

EDRS Sweden Nationals

Na een 'vrij' weekend en een bezoek aan de dragraces op Dragstrip Drachten, stond voor Voodoo Hemi Racing de EDRS Sweden Nationals op Tierp Arena op het programma. Deze wedstrijd vormde de vervanger van de oorspronkelijk op deze datum op het Zweedse dragrace-complex geplande tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap. Bij de EDRS Sweden Nationals waren punten te verdienen voor de prestigieuze Bilsport EDRS Pro Modified Series en het Zweeds Pro Modified kampioenschap. Met zestien deelnemers, waaronder de sterkste Scandinavische teams, stond er een FIA EK-waardig veld aan de start.

3. harteveld.333

Opnieuw onder de zes

In de eerste kwalificatierun snelde Harteveld meteen naar een tijd van 5,98 seconden, opnieuw onder de zes seconden en goed voor een derde kwalificatiepositie. De tweede run moest helaas door af en toe binnendrijvende motregen worden afgeblazen. Op de zaterdag waren de omstandigheden een stuk beter. In de laatste van twee runs verbeterde Harteveld zich tot 5,97 seconden, waarmee duidelijk werd dat een run onder de zes seconden voor de Voodoo Hemi Racing Superbird inmiddels bijna standaard is geworden. Omdat veel rijders hun tijden verbeterden, sloot Harteveld de kwalificatie af op plek zeven.

2. harteveld.461

Persoonlijk record

In de eerste eliminatieronde had de Nederlander het moeten opnemen tegen Roger Johansson. De Zweed had echter in de kwalificatie zware schade aan zijn motor opgelopen en moest verstek laten gaan waardoor Harteveld automatisch promoveerde naar de kwartfinales. Daarin wachtte niemand minder dan regerend FIA Europees Pro Modified kampioen, FIA Europees recordhouder en winnaar van The Main Event, Jan Ericsson. Bij het verspringen van de lichten waren beide rijders nagenoeg gelijk weg, waarna Harteveld de klokken liet stilstaan bij 5,928 seconden. Daarmee verbeterde de Voodoo Hemi Racing-piloot zijn persoonlijk record dat stond op 5,95 seconden. Maar zelfs dat was niet genoeg om de snelle Zweed af te stoppen. Ericsson passeerde namelijk in 5,83 seconden de finish en daarmee was de race voor Harteveld en zijn team ten einde. Het nieuwe persoonlijk record maakte echter alles goed, en met een zo klein verschil verliezen van de snelste man van Europa is zeker geen schande. Grote winst voor Voodoo Hemi Racing is dat de Superbird nu niet alleen snel is, maar ook constant, waardoor tijden van 5,9 seconden nu als 'gewoon' worden ervaren en een 6,0 seconden al een 'tegenvaller' is.

8. harteveld.008

Druk schema

Na een periode van relatieve rust, breken voor Voodoo Hemi Racing vanaf half augustus een aantal drukke weken aan. Van 12 tot en met 14 augustus staat op Tierp Arena de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma, twee weken later gevolgd door ronde drie, de NitrOlympX op de Duitse HockenheimRing. Direct twee weken daarna staat met de European Finals op Santa Pod Raceway de vierde en afsluitende ronde van de Europese titelstrijd op de kalender.

9. harteveld.050

Partners van Voodoo Hemi Racing

Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Flexibell Systems, M-Trex IJmuiden Holland BV, Altac Coating Group, Brute Jeeps, Mooi Reclame Werk, G&L Harteveld, Qrien van Vliet, Mopar Truck Shop, Auto Ruiter, Wiretec Draadproducten, FB Installaties, vd Kruk Waterontharders, P.W. Spaans Schilderwerken, Q.D. Automotive, Sunproof en P. Komen Autoherstelwerk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet