Retro: Alfa Romeo Storico in Autoworld Brussel
Afgelopen vrijdag begon in het Brusselse Autoworld de zomer tentoonstelling Alfa Romeo Storico welke in samenwerking met de Belgische Quadrifoglio Club, het Nationale Automobielmuseum van Mulhouse, Stellantis Belux en de verzamelaar Corrado Lopresto wordt georganiseerd. De tentoonstelling loopt tot 28 augustus a.s. Uiteraard gingen wij even een kijkje nemen.

Het Brusselse Jubalpark kleurt deze zomer Alfa Romeo Rood.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Alfa Romeo Storico in Autoworld Brussel
Een bonte verzameling van maar liefst 50 Alfa Romeo's is op de eerste etage van het museum te vinden. Vooral speciale modellen uit het heden en verleden van het merk. Er is een speciaal plateau waarop een aantal sportmodellen uit de geschiedenis van het merk in het voetlicht treedt. Dat daarbij een Dallara F386 Alfa Romeo de toon aanvoert is opmerkelijk maar duidt anderzijds ook weer het commerciële belang van het merk in deze klasse destijds aan. Nogal wat Italiaanse toppers kregen in de tijd van de "echte Formule 3" behoorlijk wat fabrieksondersteuning van het merk. Op het plateau vind je vervolgens nog enkele competitiemodellen die in de autosportgeschiedenis van het merk een belangrijke rol gespeeld hebben.
Hij stond eigenlijk wat verborgen in een hoekje. Maar de Alfa Supersport RLSS uit 1925. Daarmee begon de autosportgeschiedenis van het Italiaanse merk.
Hij stond misschien wat vreemd in een hoekje en niet op een display maar wel direct het eerste aanzicht als je de trap tref je de prachtige Alfa Supersport RLSS uit 1925 aan. Het is de Alfa Romeo waarmee de autosportgeschiedenis van het merk eigenlijk begon. En nam in dat jaar aan de Avus Grand Prix in Berlijn deel. De auto maakt eigenlijk deel uit van de Mahy collectie. Prachtig om te zien. Verder troffen we nog een unieke Alfa GTZ aan waarvan er tussen 1963 en 1965 maar heel weinig van geproduceerd zijn. Het in Brussel geëxposeerde exemplaar had recentelijk aan de Tour Auto in Frankrijk deelgenomen. De geschiedenis van de Alfa Romeo Giuilia uit 1974 behoeft in Nederland geen nadere introductie. Er werd jarenlang in de Squadra Bianca Cup op Zandvoort mee gereden.

Italiaans Design uit 1936. Eigenlijk nog steeds actueel toch.
Het absolute klapstuk van de tentoonstelling is de Alfa Romeo 8C Pininfarina uit 1936 die ook de Mille Miglia dat jaar won. Normaal is de auto in het museum van Mulhouse te vinden maar werd speciaal voor deze gelegenheid in Brussel geëxposeerd. Alfa Design waar je stil van wordt en uren naar kunt kijken. Naast deze "Auto Art" tref je er nog vijf unieke modellen uit de Lopresto Collectie aan waarvan een aantal auto's in Villa D'Este en Pebble Beach bekroond werden. Tijd voor een kleine fotografische rondgang. Voor wie het merk met het beroemde klaverblad een warm hart toedraagt is een bezoek aan Brussel zeker de moeite waard.

Het absolute klapstuk van de tentoonstelling, de Alfa Romeo 8C Pininfarina uit 1936. Mooier kan eigenlijk niet toch?

Met de aerodynamische vormgeving was men bij Alfa Romeo en Pininfarina haar tijd ver vooruit.

De 8C Pininfarina van de linkerzijde gefotografeerd. Opvallend voor die tijd was natuurlijk toch wel de rechtste stuurinrichting.
Het Brusselse Jubalpark kleurt deze zomer Alfa Romeo Rood.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Alfa Romeo Storico in Autoworld Brussel
Een bonte verzameling van maar liefst 50 Alfa Romeo's is op de eerste etage van het museum te vinden. Vooral speciale modellen uit het heden en verleden van het merk. Er is een speciaal plateau waarop een aantal sportmodellen uit de geschiedenis van het merk in het voetlicht treedt. Dat daarbij een Dallara F386 Alfa Romeo de toon aanvoert is opmerkelijk maar duidt anderzijds ook weer het commerciële belang van het merk in deze klasse destijds aan. Nogal wat Italiaanse toppers kregen in de tijd van de "echte Formule 3" behoorlijk wat fabrieksondersteuning van het merk. Op het plateau vind je vervolgens nog enkele competitiemodellen die in de autosportgeschiedenis van het merk een belangrijke rol gespeeld hebben.
Hij stond misschien wat vreemd in een hoekje en niet op een display maar wel direct het eerste aanzicht als je de trap tref je de prachtige Alfa Supersport RLSS uit 1925 aan. Het is de Alfa Romeo waarmee de autosportgeschiedenis van het merk eigenlijk begon. En nam in dat jaar aan de Avus Grand Prix in Berlijn deel. De auto maakt eigenlijk deel uit van de Mahy collectie. Prachtig om te zien. Verder troffen we nog een unieke Alfa GTZ aan waarvan er tussen 1963 en 1965 maar heel weinig van geproduceerd zijn. Het in Brussel geëxposeerde exemplaar had recentelijk aan de Tour Auto in Frankrijk deelgenomen. De geschiedenis van de Alfa Romeo Giuilia uit 1974 behoeft in Nederland geen nadere introductie. Er werd jarenlang in de Squadra Bianca Cup op Zandvoort mee gereden.
Italiaans Design uit 1936. Eigenlijk nog steeds actueel toch.
Het absolute klapstuk van de tentoonstelling is de Alfa Romeo 8C Pininfarina uit 1936 die ook de Mille Miglia dat jaar won. Normaal is de auto in het museum van Mulhouse te vinden maar werd speciaal voor deze gelegenheid in Brussel geëxposeerd. Alfa Design waar je stil van wordt en uren naar kunt kijken. Naast deze "Auto Art" tref je er nog vijf unieke modellen uit de Lopresto Collectie aan waarvan een aantal auto's in Villa D'Este en Pebble Beach bekroond werden. Tijd voor een kleine fotografische rondgang. Voor wie het merk met het beroemde klaverblad een warm hart toedraagt is een bezoek aan Brussel zeker de moeite waard.
Het absolute klapstuk van de tentoonstelling, de Alfa Romeo 8C Pininfarina uit 1936. Mooier kan eigenlijk niet toch?
Met de aerodynamische vormgeving was men bij Alfa Romeo en Pininfarina haar tijd ver vooruit.
De 8C Pininfarina van de linkerzijde gefotografeerd. Opvallend voor die tijd was natuurlijk toch wel de rechtste stuurinrichting.