Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

Supercars: De Pasquale, Waters en Mostert winnen in Darwin. SVG levert iets in

Drie wedstrijden met drie verschillende winnaars in Darwin. Met twee podiumplekken hield SVG de schade beperkt maar leverde na een touché met Will Davison qua punten fors in. WAU-rijder Chaz Mostert leverde in de laatste een absoluut huzarenstukje met tot op de draad versleten banden de wedstrijd te winnen.

2022 Mostert
Wat een schitterende wedstrijd van Chaz Mostert. Op versleten banden kansloos voor de eindzege maar toch winnen. Dit soort wedstrijden zien we graag.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: WAU, Red Bull Ampol, Shell V Power Racing, Grove Racing/PR

De Pasquale, Waters en Mostert winnen in Darwin. SVG levert iets in
Een briljante wedstrijd van Chaz Mostert in de laatste race van de Merlin Darwin Triple Crown. De Walkinshaw Andretti United-rijder rekende in de laatste wedstrijd grandioos af met de "troubles" waarmee het team te kampioen had zoals recentelijk twee diskwalificaties. Direct bij de start namen de beide DJR Shell V Power Mustangs van Will Davison en Anton de Pasquale direct de leiding. De WAU-Holden van Chaz Mostert ging in de negende ronde al vroeg voor vers rubber naar binnen. Vervolgens reed Mostert met constant snelle rondetijden gedurende lange tijd in de Top 4.

De Pasquale ging in de 19e ronde voor zijn eerste stop naar binnen, de Tickford Mustang van Cameron Waters in de 21e en SVG in de 22e terwijl jubilaris Will Davison (500 wedstrijden) een ronde later naar binnenkwam. Van het leidende kwartet had iedereen drie of vier banden laten monteren. Maar een incident tussen Gary Jacobson en Zak Best in de 26e ronde triggerde een safetycar en zou eigenlijk de gehele wedstrijd op zijn kop zetten. Jacobsen werd voor dit incident nog wel met een "drive-through" bestraft. Met zijn achtervolgers op vrij nieuwe banden bevond Mostert zich ten opzichte van de concurrentie eigenlijk in kansloze positie.


2022 Chaz dak
Dit weekend tweemaal gediskwalificeerd maar uiteindelijk een schitterende zege in de derde wedstrijd.

Direct bij de herstart was er een incident tussen SVG en Will Davison die eigenlijk beiden hun kans roken. SVG probeerde de Shell V Power Mustang eerst buitenlangs te passeren en maakte vervolgens contact aan de binnenkant. Met schade aan de stuurbekrachtiging viel SVG naar de staart van het veld terug en werd ook nog eens met 15 secs. bestraft. Hij werd als 21e geklasseerd.

Een dure actie waarin Shane in de tussenstand van het kampioenschap fors inleverde. Het verschil met Anton de Pasquale bedraagt nu nog slechts 214 punten.Na de herstart nam Chaz Mostert opnieuw de leiding maar gaf op zijn versleten banden geen krimp. Wat de Pasquale op vers rubber ook probeerde. Hij kwam er gewoon niet voorbij en eindigde op 0.9580 secs. achterstand als tweede. Voor Mostert een enorme genoegdoening nadat hij gedurende het weekend tweemaal gediskwalificeerd werd.

Chaz Mostert: " Er is geen slechtere mentaliteit om met de wetenschap achter de safetycar te rijden dat iedereen achter je op vers rubber rijdt. Niet twee maar vier verse banden. Een super prestatie van het team. Wij waren ook super agressief maar op de één of andere reden hield de Mobil I raket het toch uit. De temperaturen hebben duidelijk ook een rol gespeeld. Ik wist Anton achter me te houden maar in feite had ik niets meer in huis." Achter De Pasquale volgden Cameron Waters, Will Davison, André Heimgartner in de Grove Mustang en Red Bull Ampol-rijder Broc Feeney die zijn derde plek niet vast wist te houden.

2022 Waters 1
Overtuigende zege van Cameron Waters in de Tickford Mustang.

Cameron Waters wint Race 17
De tweede wedstrijd van het weekend leverde een overwinning op voor Tickford-rijder Cameron Waters. Vanaf pole beheerste de #6 Monster Energy Ford Mustang de wedstrijd volledig en reed op Hidden Valley Raceway alle 37 ronden aan de leiding. Anton de Pasquale eindigde in de DJR Shell V Power Mustang als tweede gevolgd door SVG en David Reynolds in de Grove Mustang die vier nieuwe banden had laten monteren. Voor het team van Tickford betekende het de 80e overwinning in de geschiedenis van de Supercars.

2022 Courtney crash
Respect voor Tickford crew. Binnen twee uur kregen zij dit wrak weer gerepareerd terwijl Courtney eigenlijk al richting kroeg was verdwenen.

Cam Waters: "Gisteren was natuurlijk niet ideaal voor ons. Maar het was mooi om hier met een pole en een overwinning terug te slaan. Eigenlijk zijn we hier nooit zo sterk dus het was leuk om een beker te krijgen en het team te belonen. Ik wist dat Wilbur iets in de tank had maar ik probeerde gewoon te regelen dat ik iets meer had en dat we genoeg hadden."

Voor Tickford leek het aanvankelijk een slechte dag te worden nadat James Courtney in de openingsronde de hoek van een bandenstapel raakte en daarbij vier auto's meenam waaronder Todd Hazelwood, Scott Pye en zijn teamgenoot Thomas Randle. Eigenlijk leek de auto van de laatste race en de 18e van het kampioenschap onherstelbaar maar met een mammoetprestatie kreeg het team het voor elkaar om de auto binnen twee weer opnieuw op de startgrid te krijgen.

2022 David Reynolds
Sterk optreden van David Reynolds in de tweede wedstrijd.

"De achterwielophanging en de panelen moesten vervangen worden. Maar kijk er maar niet al nauw naar" aldus teambaas Tim Edwards. Terwijl Courtney eigenlijk al op weg was naar de lokale kroeg op het circuit werd hij op het allerlaatste moment teruggeroepen.

De Pasquale wint openingswedstrijd
Will Davison behaalde voor zijn 500e Supercarwedstrijd de pole maar wist hem helaas niet in een overwinning te verzilveren. Het werd voor DJR Shell V Power Racing een dubbeloverwinning met Anton de Pasquale als winnaar. Anton de Pasquale: "Een dubbeloverwinning is natuurlijk altijd geweldig. In Turn 5 zaten we redelijk dicht naast elkaar maar we kwamen er allemaal goed doorheen.

2022 Finish Darwin
Dubbeloverwinning voor DJR Shell V Power Racing in Darwin.

Hopelijk was het voor iedereen thuis mooie televisie. Wij proberen hier altijd een goede show neer te zetten. Het was inderdaad een geweldige wedstrijd." Met pitstop van elf seconden verspeelde SVG eigenlijk zijn kansen op de eindoverwinning maar wist alsnog als derde te eindigen. Daarachter volgden de André Heimgartner in de Grove Ford Mustang, Mark Winterbottom en Scott Pye.

Commentaren na de eerste wedstrijd:
Anton de Pasquale: " Het was goed om in de kwalificatie een 1-2 te behalen en dit in een dubbeloverwinning om te zetten. Will reed in zijn 500e wedstrijd een geweldige shootout ronde. In Turn 5 werden we een beetje naar elkaar gezogen en zaten een beetje verstrikt in een kluwen van auto's maar we kwamen er goed uit. Dus is het goed racen toch?"

Will Davison: " Na Winton was dit een geweldige dag voor het team. Voor het team is het resultaat veel groter dan dat ik een beetje teleurgesteld ben omdat ik als tweede eindigde. Kan niet anders zeggen dan dat Anton een geweldige prestatie wist neer te zetten."

2022 SVG Podum
Slechts twee podiums voor SVG dit weekend. De Pasquale begint een gevaarlijke concurrent in de titelstrijd te worden.


SVG: " Eigenlijk hadden we een goede en een slechte wedstrijd. Voor het grootste gedeelte van de race volgden we eigenlijk gewoon de leiders. Door drie banden te wisselen probeerden wij een andere strategie. Hoofdzakelijk voor de snelste ronde maar ook nog een kans op de Shell-auto's te hebben. Helaas verliep onze pitstop niet naar wens zodat we niet meer posities konden winnen. Maar het was goed om aan het einde toch een podium te behalen. De tweestop strategie is de beste om hier te winnen want hier kun je gewoon niet passeren. Wij wilden gewoon bonuspunten voor de snelste ronde. Wij hadden geen enkele kans op de Shell-auto's. Die gingen we nooit passeren. Ze waren te goed dus daarom switchten we naar drie banden. Wij wisten dat we een aantal plekken zouden verliezen maar vanwege de bonuspunten konden we het gat verkleinen.

2022 Broc Feeney
Broc Feeney wist in de laatste wedstrijd in de Top 3 geen stand te houden.

Over de wedstrijden van vandaag
SVG: De kwalificatie was gewoon matig. In alle eerlijkheid. Wij beschikten gewoon niet over de snelheid van de anderen. Zo simpel is het gewoon. In beide kwalificatiesessies voelde de auto goed aan. Maar dit was het enige dat wij in huis hadden. De eerste wedstrijd was zwaar want gedurende de gehele dag wisten de leiders hun positie te behouden. Meer dan een derde plek zat er gewoon niet in.

Daarom is de kwalificatie hier zo belangrijk. Het team had een goede strategie waardoor ik David Reynolds kon passeren. Wij vonden aansluiting bij de leiders maar meer dan een derde plek zat er hier niet in. Daarom is kwalificatie zo belangrijk hier. In de tweede race had ik een goede start en dit was het dan wel. Ik volgde maar gewoon iedereen. Het had na de safetycar situatie interessant kunnen worden maar ik maakte contact met Will en dit veroorzaakte schade aan de auto."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet